Titokzatos munkatárs a DBR-nél?

Milliárdos támogatási botrányba keveredett vállalattól is érkezhetett vezető munkatárs a DBR Metro Projekt Igazgatósághoz, ahol gigapénzek felett döntenek.

MNO
2012. 04. 19. 12:20
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MNO azt az információt kapta, hogy dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska is bekerülhetett a 2011. január 31-e óta kinevezett igazgató nélkül árválkodó DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőtestületébe. (Mint azt lapunk is megírta hétfőn, Tarlós István főpolgármester Radnay Tibort bízta meg a DBR irányításával.)

Több száz milliárd forint felett döntenek A DBR (Dél-Buda–Rákospalota) Metró Projekt Igazgatóság fő feladatai közé tartozik a 4-es metró projektfinanszírozásának kezelése, a beruházói feladatok kijelölése és teljes körű ellátása. Az Európai Bizottság 2009-ben 181 milliárd forintos támogatásban részesítette a projektet, a magyar kormány 41 milliárddal toldotta meg az összeget. Tarlós István főpolgármester néhány napja úgy nyilatkozott: az előző ciklusok botrányos szerződéskötései miatt a 4-es metró beruházási költségei mára elérhetik a 400 milliárd forint.

Dr. Horváth Piroska korábban több budapesti önkormányzatnál, a Postabanknál, majd ügyvezető-társtuladonosként két tanácsadó cégnél dolgozott, ezt követően került a Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-hez. Előbb vezérigazgató-helyettesi, majd 2005-től vezérigazgatói posztot töltött be a holdingnál, mely ellen közvetve rendőrségi feljelentést tett az elszámoltatási kormánybiztosság. A cég ugyanis az Informatikai Kockázati Tőkealap-kezelővel (IKTA Zrt.) együtt azon vállalatok közé tartozott, melyek feltehetőleg szabálytalanul döntöttek állami befektetések ügyében. Miután a közgazdász 2005-től négy éven át irányította a holdingot, a Budai Gyula vezette elszámoltatási kormánybiztosság pedig a 2004–2010 közötti időszak gyanús tranzakcióit vizsgálta, mindenképpen érintett az ügyben.

Milliárdokról döntött a bizottság

A 2004-ben SZDSZ-közeli vezetéssel, 3 milliárdos alappal létrehozott IKTA célja a hazai infokommunikációs kis- és középvállalkozások feltőkésítése volt. A Budai Gyula vezette hivatal által lefolytatott vizsgálat arra a következtetésre jutott: az állami befektetéseket mindennemű közbeszerzés és pályázat meghirdetését mellőzve hajtották végre, azok odaítéléséről az IKTA Zrt. felügyeleti szerve, a Regionális Fejlesztési Holding által felállított bizottság döntött. Az IKTA kisebbségi részesedést vásárolt a cégek törzstőkéjéből, azok ellenőrzését pedig elhanyagolták – mondta el akkor Budai Gyula.

Az elszámoltatási kormánybiztos 2011 májusában megállapította: a döntően offshore hátterű cégek zömében az MSZP és az SZDSZ holdudvarához tartoztak. Miután a vállalkozások az öt évre megkötött szerződések lejárta előtt csődeljárást kezdeményeztek maguk ellen, azok felszámolás alá kerültek, így a szabálytalanul megítélt támogatások behajthatatlanok. Budai Gyula úgy számolja: az IKTA által az államnak okozott kár nagyjából 1,7 milliárd forintra rúg.

Vajdáné esetleges kinevezése ügyében hétfő óta telefonon, majd e-mailben többször is érdeklődtünk a Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatalában. Arra kerestük a választ, hogy tervezték-e a közgazdász kinevezését a DBR Metró Projekt Igazgatóság élére, illetve kapott-e megbízást az újonnan felálló DBR-vezetésben, és ha igen, mi lesz a feladata. Választ azóta sem kaptunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.