Az MNO azt az információt kapta, hogy dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska is bekerülhetett a 2011. január 31-e óta kinevezett igazgató nélkül árválkodó DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőtestületébe. (Mint azt lapunk is megírta hétfőn, Tarlós István főpolgármester Radnay Tibort bízta meg a DBR irányításával.)
Több száz milliárd forint felett döntenek A DBR (Dél-Buda–Rákospalota) Metró Projekt Igazgatóság fő feladatai közé tartozik a 4-es metró projektfinanszírozásának kezelése, a beruházói feladatok kijelölése és teljes körű ellátása. Az Európai Bizottság 2009-ben 181 milliárd forintos támogatásban részesítette a projektet, a magyar kormány 41 milliárddal toldotta meg az összeget. Tarlós István főpolgármester néhány napja úgy nyilatkozott: az előző ciklusok botrányos szerződéskötései miatt a 4-es metró beruházási költségei mára elérhetik a 400 milliárd forint.
Dr. Horváth Piroska korábban több budapesti önkormányzatnál, a Postabanknál, majd ügyvezető-társtuladonosként két tanácsadó cégnél dolgozott, ezt követően került a Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-hez. Előbb vezérigazgató-helyettesi, majd 2005-től vezérigazgatói posztot töltött be a holdingnál, mely ellen közvetve rendőrségi feljelentést tett az elszámoltatási kormánybiztosság. A cég ugyanis az Informatikai Kockázati Tőkealap-kezelővel (IKTA Zrt.) együtt azon vállalatok közé tartozott, melyek feltehetőleg szabálytalanul döntöttek állami befektetések ügyében. Miután a közgazdász 2005-től négy éven át irányította a holdingot, a Budai Gyula vezette elszámoltatási kormánybiztosság pedig a 2004–2010 közötti időszak gyanús tranzakcióit vizsgálta, mindenképpen érintett az ügyben.
Milliárdokról döntött a bizottság
A 2004-ben SZDSZ-közeli vezetéssel, 3 milliárdos alappal létrehozott IKTA célja a hazai infokommunikációs kis- és középvállalkozások feltőkésítése volt. A Budai Gyula vezette hivatal által lefolytatott vizsgálat arra a következtetésre jutott: az állami befektetéseket mindennemű közbeszerzés és pályázat meghirdetését mellőzve hajtották végre, azok odaítéléséről az IKTA Zrt. felügyeleti szerve, a Regionális Fejlesztési Holding által felállított bizottság döntött. Az IKTA kisebbségi részesedést vásárolt a cégek törzstőkéjéből, azok ellenőrzését pedig elhanyagolták – mondta el akkor Budai Gyula.
Az elszámoltatási kormánybiztos 2011 májusában megállapította: a döntően offshore hátterű cégek zömében az MSZP és az SZDSZ holdudvarához tartoztak. Miután a vállalkozások az öt évre megkötött szerződések lejárta előtt csődeljárást kezdeményeztek maguk ellen, azok felszámolás alá kerültek, így a szabálytalanul megítélt támogatások behajthatatlanok. Budai Gyula úgy számolja: az IKTA által az államnak okozott kár nagyjából 1,7 milliárd forintra rúg.
Vajdáné esetleges kinevezése ügyében hétfő óta telefonon, majd e-mailben többször is érdeklődtünk a Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatalában. Arra kerestük a választ, hogy tervezték-e a közgazdász kinevezését a DBR Metró Projekt Igazgatóság élére, illetve kapott-e megbízást az újonnan felálló DBR-vezetésben, és ha igen, mi lesz a feladata. Választ azóta sem kaptunk.