„Környezetvédelem, belváros tehermentesítése stb. az itt már szóba sem kerül. De az igaz, hogy Széchenyi óta a hídvám ismert finanszírozási módszer, és a fejlett Nyugaton is számos helyen fizetősek a hidak vagy az alagutak. Lehet, hogy ez jobban eladható, mint a dugódíj, meglátjuk” – írja a VEKE Facebook-bejegyezésében.
Az egyelőre csak felvetés formájában létező hídpénzzel kapcsolatban hangsúlyozták, hogy forgalomtechnikailag csak akkor működhet, ha az M0-s hidakon is fizetni kell, különben az agglomerációból érkező autósok nagy része már ki is kerülte. A VEKE szerint a díj beszedése kapus megoldás esetén torlódást okozna, kamerás ellenerőzés esetén pedig a bliccelőket hajkurásznák, komoly költségek árán. „Ellenérv tehát itt is van bőven, de próbálkozni kell” – írják.
Koncepció kell, addig nincs tájékoztatás
Tarlós István főpolgármester egyébként a Népszavának nem bocsátkozott részletekbe a felvetéssel kapcsolatban, de szerinte az ellenőrző rendszer kiépítése gyorsabb és olcsóbb lenne, mint ha belvárosi zónahatárokat állapítanának meg. Azt azonban hangsúlyozta: még vizsgálják, hogy a hídpénz hozna-e akkora bevételt, mint a dugódíj. A közvéleményt mindenesetre majd csak akkor tájékoztatják, ha a koncepció konkrét formát öltött – legalábbis Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatójának közleménye szerint.
Be kell vezetni, Demszky is megígérte
„Ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, aki beteszi a lábát Budapestre”, a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig – mondta nemrég Tarlós egy sajtótájékoztatón a dugódíjjal kapcsolatban. A főpolgármester itt minden bizonnyal Bús Balázs, Óbuda polgármesterének elképzelésére is célzott, aki szerint a megoldást kétlépcsős dugódíj bevezetése jelentené. A városvezető arról tájékoztatott, – Bús elképzeléseivel ellentétben – bizonyosan nem Budapest városhatára lesz a behajtási díj zónahatára, de a díjat mindenképpen be kell vezetni, már csak azért is, mert még a Demszky-féle városvezetés megígérte a 4-es metró EU-s támogatásáért cserébe. A főpolgármester elmondta, hogy két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy szűkebb városmagra. A budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hétfőn a ReggelInfóban a főpolgármester által közölteken felül azt is elárulta, a budai oldalon az Alkotás út és a Margit körút által határolt övezet lehetne a fizetős terület határa. Ezen belül lenne egy külön belvárosi zóna, bár ez szavai szerint még vizsgálat alatt áll. Kiderült, a vezérigazgató elképzelhetőnek tartja, hogy a belvárosban lakóknak nem kell majd fizetniük vagy alacsonyabb díjat határoznak meg nekik. A tervezett dugódíj egyébként behajtásonként 400–500 forint lehet.
Mennyi az annyi?
A személy- és teherforgalmi behajtási díjat egyes területi zónákra, időszakokra és gépjármű-kategóriákra eltérő mértékben is meg lehet állapítani – erről szól az a módosító javaslat, melyet György István és Bagdy Gábor fideszes országgyűlési képviselők nyújtottak be a parlamentnek az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslathoz, ezzel lehetővé téve, hogy a főváros területén található egyes helyi közutak használatáért a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű díjat szedjen be.
A díjak a behajtási övezetekbe való behajtásra, valamint az egyes behajtási övezeteken belüli közlekedésre együttesen is megállapíthatók. A behajtási díj elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni. A személy- és teherforgalmi behajtási díj, pótdíj a Fővárosi Önkormányzatot illeti meg. Fontos még, hogy a javaslat díjbeszedés, és felhasználása céljából közlekedésszervezőt is bevethet a Fővárosi Önkormányzat.

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.