Tarlós teszteli a közvéleményt, de Széchenyi korában is volt ilyen

A főpolgármester teszteli a közvéleményt, mert a dugódíjnak kirívóan nagy az elutasítottsága – vélekedik a VEKE.

NT
2012. 06. 18. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Környezetvédelem, belváros tehermentesítése stb. az itt már szóba sem kerül. De az igaz, hogy Széchenyi óta a hídvám ismert finanszírozási módszer, és a fejlett Nyugaton is számos helyen fizetősek a hidak vagy az alagutak. Lehet, hogy ez jobban eladható, mint a dugódíj, meglátjuk” – írja a VEKE Facebook-bejegyezésében.

Az egyelőre csak felvetés formájában létező hídpénzzel kapcsolatban hangsúlyozták, hogy forgalomtechnikailag csak akkor működhet, ha az M0-s hidakon is fizetni kell, különben az agglomerációból érkező autósok nagy része már ki is kerülte. A VEKE szerint a díj beszedése kapus megoldás esetén torlódást okozna, kamerás ellenerőzés esetén pedig a bliccelőket hajkurásznák, komoly költségek árán. „Ellenérv tehát itt is van bőven, de próbálkozni kell” – írják.

Koncepció kell, addig nincs tájékoztatás

Tarlós István főpolgármester egyébként a Népszavának nem bocsátkozott részletekbe a felvetéssel kapcsolatban, de szerinte az ellenőrző rendszer kiépítése gyorsabb és olcsóbb lenne, mint ha belvárosi zónahatárokat állapítanának meg. Azt azonban hangsúlyozta: még vizsgálják, hogy a hídpénz hozna-e akkora bevételt, mint a dugódíj. A közvéleményt mindenesetre majd csak akkor tájékoztatják, ha a koncepció konkrét formát öltött – legalábbis Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatójának közleménye szerint.

Be kell vezetni, Demszky is megígérte

„Ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, aki beteszi a lábát Budapestre”, a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig – mondta nemrég Tarlós egy sajtótájékoztatón a dugódíjjal kapcsolatban. A főpolgármester itt minden bizonnyal Bús Balázs, Óbuda polgármesterének elképzelésére is célzott, aki szerint a megoldást kétlépcsős dugódíj bevezetése jelentené. A városvezető arról tájékoztatott, – Bús elképzeléseivel ellentétben – bizonyosan nem Budapest városhatára lesz a behajtási díj zónahatára, de a díjat mindenképpen be kell vezetni, már csak azért is, mert még a Demszky-féle városvezetés megígérte a 4-es metró EU-s támogatásáért cserébe. A főpolgármester elmondta, hogy két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy szűkebb városmagra. A budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hétfőn a ReggelInfóban a főpolgármester által közölteken felül azt is elárulta, a budai oldalon az Alkotás út és a Margit körút által határolt övezet lehetne a fizetős terület határa. Ezen belül lenne egy külön belvárosi zóna, bár ez szavai szerint még vizsgálat alatt áll. Kiderült, a vezérigazgató elképzelhetőnek tartja, hogy a belvárosban lakóknak nem kell majd fizetniük vagy alacsonyabb díjat határoznak meg nekik. A tervezett dugódíj egyébként behajtásonként 400–500 forint lehet.

Mennyi az annyi?

A személy- és teherforgalmi behajtási díjat egyes területi zónákra, időszakokra és gépjármű-kategóriákra eltérő mértékben is meg lehet állapítani – erről szól az a módosító javaslat, melyet György István és Bagdy Gábor fideszes országgyűlési képviselők nyújtottak be a parlamentnek az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslathoz, ezzel lehetővé téve, hogy a főváros területén található egyes helyi közutak használatáért a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű díjat szedjen be.

A díjak a behajtási övezetekbe való behajtásra, valamint az egyes behajtási övezeteken belüli közlekedésre együttesen is megállapíthatók. A behajtási díj elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni. A személy- és teherforgalmi behajtási díj, pótdíj a Fővárosi Önkormányzatot illeti meg. Fontos még, hogy a javaslat díjbeszedés, és felhasználása céljából közlekedésszervezőt is bevethet a Fővárosi Önkormányzat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.