Tarlós teszteli a közvéleményt, de Széchenyi korában is volt ilyen

A főpolgármester teszteli a közvéleményt, mert a dugódíjnak kirívóan nagy az elutasítottsága – vélekedik a VEKE.

NT
2012. 06. 18. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Környezetvédelem, belváros tehermentesítése stb. az itt már szóba sem kerül. De az igaz, hogy Széchenyi óta a hídvám ismert finanszírozási módszer, és a fejlett Nyugaton is számos helyen fizetősek a hidak vagy az alagutak. Lehet, hogy ez jobban eladható, mint a dugódíj, meglátjuk” – írja a VEKE Facebook-bejegyezésében.

Az egyelőre csak felvetés formájában létező hídpénzzel kapcsolatban hangsúlyozták, hogy forgalomtechnikailag csak akkor működhet, ha az M0-s hidakon is fizetni kell, különben az agglomerációból érkező autósok nagy része már ki is kerülte. A VEKE szerint a díj beszedése kapus megoldás esetén torlódást okozna, kamerás ellenerőzés esetén pedig a bliccelőket hajkurásznák, komoly költségek árán. „Ellenérv tehát itt is van bőven, de próbálkozni kell” – írják.

Koncepció kell, addig nincs tájékoztatás

Tarlós István főpolgármester egyébként a Népszavának nem bocsátkozott részletekbe a felvetéssel kapcsolatban, de szerinte az ellenőrző rendszer kiépítése gyorsabb és olcsóbb lenne, mint ha belvárosi zónahatárokat állapítanának meg. Azt azonban hangsúlyozta: még vizsgálják, hogy a hídpénz hozna-e akkora bevételt, mint a dugódíj. A közvéleményt mindenesetre majd csak akkor tájékoztatják, ha a koncepció konkrét formát öltött – legalábbis Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatójának közleménye szerint.

Be kell vezetni, Demszky is megígérte

„Ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, aki beteszi a lábát Budapestre”, a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig – mondta nemrég Tarlós egy sajtótájékoztatón a dugódíjjal kapcsolatban. A főpolgármester itt minden bizonnyal Bús Balázs, Óbuda polgármesterének elképzelésére is célzott, aki szerint a megoldást kétlépcsős dugódíj bevezetése jelentené. A városvezető arról tájékoztatott, – Bús elképzeléseivel ellentétben – bizonyosan nem Budapest városhatára lesz a behajtási díj zónahatára, de a díjat mindenképpen be kell vezetni, már csak azért is, mert még a Demszky-féle városvezetés megígérte a 4-es metró EU-s támogatásáért cserébe. A főpolgármester elmondta, hogy két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy szűkebb városmagra. A budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hétfőn a ReggelInfóban a főpolgármester által közölteken felül azt is elárulta, a budai oldalon az Alkotás út és a Margit körút által határolt övezet lehetne a fizetős terület határa. Ezen belül lenne egy külön belvárosi zóna, bár ez szavai szerint még vizsgálat alatt áll. Kiderült, a vezérigazgató elképzelhetőnek tartja, hogy a belvárosban lakóknak nem kell majd fizetniük vagy alacsonyabb díjat határoznak meg nekik. A tervezett dugódíj egyébként behajtásonként 400–500 forint lehet.

Mennyi az annyi?

A személy- és teherforgalmi behajtási díjat egyes területi zónákra, időszakokra és gépjármű-kategóriákra eltérő mértékben is meg lehet állapítani – erről szól az a módosító javaslat, melyet György István és Bagdy Gábor fideszes országgyűlési képviselők nyújtottak be a parlamentnek az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslathoz, ezzel lehetővé téve, hogy a főváros területén található egyes helyi közutak használatáért a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű díjat szedjen be.

A díjak a behajtási övezetekbe való behajtásra, valamint az egyes behajtási övezeteken belüli közlekedésre együttesen is megállapíthatók. A behajtási díj elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni. A személy- és teherforgalmi behajtási díj, pótdíj a Fővárosi Önkormányzatot illeti meg. Fontos még, hogy a javaslat díjbeszedés, és felhasználása céljából közlekedésszervezőt is bevethet a Fővárosi Önkormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.