Filmes helikopter fillérekből

Élelmes magyar amatőrök egyedülálló drónhelikoptert építettek, amely a piacon kapható modellekhez képest jóval nagyobb terhet, akár 15 kilogrammot is képes felemelni.

KG
2012. 10. 06. 5:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pilóta nélküli repülőgépeket és helikoptereket, más néven drónokat évtizedek óta fejlesztenek a gyártók, ilyen eszközök néhány dekagrammostól tíz tonnásig léteznek. Előnyük, hogy olyan feladatokhoz is használhatják őket, amelyek túl veszélyesek ahhoz, hogy a teljesítésükkor emberek életét kockáztassák, éppen ezért a közelmúltig elsősorban a katonai repülésben jutottak szerephez: felderítésnél, megfigyelésnél, vagy akár fegyveres támadásoknál. A távirányítós, kamerával felszerelt drónok néhány éve még haditechnikának számítottak, azóta azonban már civilek is röptethetnek ilyen gépeket.

Itt kezdődik Varga Tamás operatőr története, aki elhatározta, hogy szert tesz egy olyan kisméretű helikopterre, amelyre profi kamerát szerelhet, hogy filmes jelentekhez, például autós üldözésekhez, vagy éppen sportesemények közvetítéséhez használhassa. Jómódú nyugati kollégáinak ilyenkor számtalan lehetősége van: bemennek egy modellboltba, vagy megrendelnek egy profi gyártótól származó helikoptert, a számla az igényektől függően könnyen lehet akár harmincmillió forintnak megfelelő összeg is. Vargának ennyi pénze nem volt, egyedi elképzelése viszont annál több, ezért az általa meg nem értett zseniként aposztrofált barátjához, Nagy József informatikus-modellezőhöz fordult, akinek nagy tapasztalata van nemcsak a modellek építésében, hanem azok kezelésében is. Utóbbinak döntő szerepe van, mert ha a távirányítású helikoptert a kezelő magával szembe fordítja a levegőben, egy csapásra előre lesz a hátrából, tizedmásodpercek alatt kell átállni a fordított irányokra, hogy ne legyen végzetes baj a manőverezésből.

Vargáék tavaly év végén úgy döntöttek, hogy az interneten fellelhető alkatrészekből építik meg a maguk egyedi szerkezetét. Már a logisztikai feladatok is komoly figyelmet igényeltek, az alkatrészek többsége ugyanis a távol-keletről származik, ezért a szállítási költség néha többe került, mint amit megrendeltek, így az esetleges módosításokat többször is át kellett gondolni. A Sky Jib 8 Heavy-Lift Octocopter nevű helikopter végül féléves munkával, a gyári gépekhez képest tizedáron, körülbelül hárommillió forintból épült meg, Varga Tamás és Nagy József azóta a kezelését gyakorolja.

További részletek a Magyar Nemzet szombati számában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.