Nevelne a szakhatóság

Korai az autósok félelme a területi alapú rendszám bevezetésétől és az évenként kötelező műszaki vizsgától.

NT
2012. 10. 22. 2:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Várható-e a rendszámok rendszerének átalakítása?
– Megértem, hogy az autósokat különösképpen érdekli a rendszám szabályozásának változása, hiszen ez mindannyiunkat érinthet. Ugyanakkor kicsit csodálkozom, mennyire heves vita alakult ki körülötte, hiszen kormányzati döntés nem született az ügyben. Sőt, még a szakértői javaslatot sem tárgyalta a kormány, így a legkevésbé sem vehető biztosra, hogy a kabinet támogatja a tervet.

– Milyen előnyei és hátrányai lehetnek a cserének?
– A területi elv előnyeiről, hátrányairól a szaktárca szakértői készítenek anyagot a kormánynak, mi jogalkalmazóként majd végrehajtjuk, ami ránk hárul. Az köztudott, hogy az EU több tagállamában, köztük a környező országokban hosszú évek óta működik ez a rendszer. Területi kódot tartalmazó rendszámot alkalmaz többek között Ausztria, Horvátország, Németország, Szlovákia, Szlovénia és Olaszország. A területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez. A Belügyminisztérium előzetes észrevétele szerint az utazó bűnözők kiszűrésének megkönynyítésében is szerepe lehet az esetleges változtatásnak.

– Nem egyszerűen arról van szó, hogy újabb sarcot vetnének ki az autósokra?
– Téves az az értesülés, hogy a kormányzat 50 milliárd forintot remélne az intézkedéstől. Egyfelől a bevétel hosszú évekre elhúzódóan érkezhetne csak be a költségvetésbe, másfelől az esetleges bevezetésnek és magának az eljárásnak költségei is vannak, vagyis egy ilyen folyamat nem alkalmas gyors bevételszerzésre.

– Várható-e a műszaki vizsga évenkénti kötelezővé tétele a korosabb személyautóknál?
– Az unióban valóban megindult a műszaki vizsgáztatás rendjének felülvizsgálata. A cél a balesetek – különösen a halálos kimenetelűek – számának visszaszorítása. A brüsszeli bizottság előkészített egy rendelettervezetet, miszerint a személygépkocsiknál az időszakos vizsga először négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történne meg. Akkor is évente kellene vizsgáztatni a járművet, ha a futott kilométerek száma eléri a 160 ezret. Ha ezt a tervezetet az Európai Unió tagországai elfogadják, és az unió kihirdeti a rendeletet, az számunkra is kötelezővé válik. Egyelőre azonban erről sincs döntés, a javaslatot még több fórumon egyeztetik.

A teljes interjút a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.