Nevelne a szakhatóság

Korai az autósok félelme a területi alapú rendszám bevezetésétől és az évenként kötelező műszaki vizsgától.

NT
2012. 10. 22. 2:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Várható-e a rendszámok rendszerének átalakítása?
– Megértem, hogy az autósokat különösképpen érdekli a rendszám szabályozásának változása, hiszen ez mindannyiunkat érinthet. Ugyanakkor kicsit csodálkozom, mennyire heves vita alakult ki körülötte, hiszen kormányzati döntés nem született az ügyben. Sőt, még a szakértői javaslatot sem tárgyalta a kormány, így a legkevésbé sem vehető biztosra, hogy a kabinet támogatja a tervet.

– Milyen előnyei és hátrányai lehetnek a cserének?
– A területi elv előnyeiről, hátrányairól a szaktárca szakértői készítenek anyagot a kormánynak, mi jogalkalmazóként majd végrehajtjuk, ami ránk hárul. Az köztudott, hogy az EU több tagállamában, köztük a környező országokban hosszú évek óta működik ez a rendszer. Területi kódot tartalmazó rendszámot alkalmaz többek között Ausztria, Horvátország, Németország, Szlovákia, Szlovénia és Olaszország. A területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez. A Belügyminisztérium előzetes észrevétele szerint az utazó bűnözők kiszűrésének megkönynyítésében is szerepe lehet az esetleges változtatásnak.

– Nem egyszerűen arról van szó, hogy újabb sarcot vetnének ki az autósokra?
– Téves az az értesülés, hogy a kormányzat 50 milliárd forintot remélne az intézkedéstől. Egyfelől a bevétel hosszú évekre elhúzódóan érkezhetne csak be a költségvetésbe, másfelől az esetleges bevezetésnek és magának az eljárásnak költségei is vannak, vagyis egy ilyen folyamat nem alkalmas gyors bevételszerzésre.

– Várható-e a műszaki vizsga évenkénti kötelezővé tétele a korosabb személyautóknál?
– Az unióban valóban megindult a műszaki vizsgáztatás rendjének felülvizsgálata. A cél a balesetek – különösen a halálos kimenetelűek – számának visszaszorítása. A brüsszeli bizottság előkészített egy rendelettervezetet, miszerint a személygépkocsiknál az időszakos vizsga először négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történne meg. Akkor is évente kellene vizsgáztatni a járművet, ha a futott kilométerek száma eléri a 160 ezret. Ha ezt a tervezetet az Európai Unió tagországai elfogadják, és az unió kihirdeti a rendeletet, az számunkra is kötelezővé válik. Egyelőre azonban erről sincs döntés, a javaslatot még több fórumon egyeztetik.

A teljes interjút a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.