A Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatójának tájékoztatása szerint először a közlekedési lámpákat kapcsolták vissza, valamint rendbe hozták a KRESZ-táblákat. A forgalom megindulása előtt rendőrautók jelzik a gyalogosközlekedés végét. A főpolgármester kérte a budapestieket, hogy délután 2 óra után a budai alsó rakpartot gyalogos közlekedésre ne használják. A pesti alsó rakpart megnyitásáról a munkagödör miatt később intézkednek.
Budapesten legutóbb 596 centiméteres vízállást mértek, ami csaknem 3 méterrel marad el a múlt heti rekordtól. Megkezdődtek az árvíz utáni helyreállítási munkálatok is a fővárosban, szombat déltől pedig már a személyszállító nagyhajók is közlekedhetnek a Duna budapesti szakaszán.
A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vasárnap délelőtt elkezdte a Báta határában található régi vasúti töltés nyomvonalán húzódó nyári gát átvágását. A beavatkozás hatására a belterületi részekről hamarabb kivezethető a víz, felgyorsítva az apadást, lerövidítve ezzel a védekezés időtartamát – közölte az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) vasárnap.
Átvágják a nyári gátat Bátán, megindulhat a közlekedés az alsó rakpartokon
Az OMIT közleménye szerint a bátai önkormányzati nyári gát már a Duna másodfokú vízállásait sem képes kizárni. A mostani, harmadfokot meghaladó árhullám a teljes gemenci területet feltöltve érkezett a település belterülete felé. A nyári gát mögötti területekről a Duna a főmederben történő apadáshoz képest jóval kisebb ütemben tud csak visszajutni a folyóba.
Mint írták, a kiépített ideiglenes belterületi védmű átázása megkezdődött, ezért célszerű a nyári gát és az önkormányzati védmű közé betorlódott vízmennyiséget mihamarabb visszavezetni a Dunába. Az átvágás Báta belterülete, valamint a gemenci vadállomány védelmét is szolgálja. A beavatkozás hatására szárazak lesznek a vadmentő dombok, ahol az állatok megpihenhetnek és élelemhez jutnak.
Az OMIT kitért arra is, hogy azért csak most vágják át a nyári gátat, mert a Duna főmedrének vízszintje mostanra vált alacsonyabbá a másodrendű védvonalak közé beszorult víz szintjéhez képest, ezzel az ideiglenes védművek biztonsága tovább növekszik. Az átvágással a bajai vízmércén tapasztalható apadással azonos ütemű vízszintcsökkenést lehet elérni – tették hozzá.
Az OMIT legfrissebb tájékoztatása szerint jelenleg csaknem 708 kilométernyi töltésen van árvízvédelmi készültség Magyarországon. Rendkívüli a védekezés mintegy 539 kilométeren a Dunán Rajkától a déli országhatárig az állami védvonalakon.
Vasárnap délben Nagybajcson 481 centiméteres vízszintet mértek, ami több mint 4 méterrel alacsonyabb az egy héttel ezelőtti rekordszintnél. Komáromban 483, Esztergomban 482 centiméteres a Duna vízállása. Pakson vasárnap délben 712 centit mértek, ami csaknem kétméteres apadást jelent. Baján legutóbb 911, Mohácson pedig 921 centiméteres volt a Duna vízszintje.
Vasárnap délután fél öttől feloldották a teljes pályás útzárat a 1-es főút 47-es és 64-es kilométerszelvényei között, így Pilismarót és Dömös újra megközelíthető országos közúton. A lezárás több mint tíz napig volt érvényben a Duna áradása miatt – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője az MTI-vel.
Pécsi Norbert Sándor közleménye szerint Komárom-Esztergom megyében már csak a 11326-os úton Esztergomnál, a szobi révhez, a dunaalmási hajóállomáshoz és vasútállomáshoz vezető utakon, a táti összekötő úton és Pilismarótról a Duna-part felé vezető úton van érvényben teljes útzár.
Nem érkezett bejelentés a rendőrségre bűncselekmény elkövetéséről a dunai árvíz miatt kitelepített települések egyikéről sem, és a védekezésben ellátott feladatok mellett a rendőrség a további teendőit is képes volt „deficit” nélkül ellátni – derül ki egy lapunk birtokába került dokumentumból.
Bár voltak kritikus pillanatok a tetőzés alatt, de az országot felkészülten érte a dunai ár, valamint köszönhetően a példaértékű összefogásnak, tragédia nélkül vészelte át Magyarország a természet csapását. Az mno.hu videósai is a gátakon töltötték a válságos napokat, nézze meg összefoglalójukat!