A gazdaság és a felsőoktatás egymásra van utalva

„Nagyon-nagyon egymásra vagyunk utalva, akár tetszik, akár nem” – mondta Parragh László pénteken Pécsen.

SzV
2013. 10. 11. 18:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Parragh László a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara működésének 90. évfordulója alkalmából rendezett pénteki ünnepségen azt mondta: a gazdaság és a felsőoktatás sikere egymás teljesítményétől, minőségétől is függ. „Ebben nagyon-nagyon egymásra vagyunk utalva, akár tetszik, akár nem” – mondta mintegy százfős hallgatósága, köztük az egyetem egykori joghallgatója, Sólyom László volt köztársasági elnök előtt.

A gazdaság szereplőinek szempontjából kritikaként fogalmazta meg, hogy a hazai felsőoktatási intézményekben 550 ezer férőhely van, de a tényleges hallgatói létszám 320 ezer, azaz a kapacitáskihasználás kevesebb mint 60 százalékos, a gazdálkodásban pedig egyszerre jelentkezik hiány és pazarlás.

Parragh László a kamarai tagok véleményét tolmácsolva megjegyezte, hogy felhígult a felsőoktatás. Amíg 1990-ben a 46 ezer jelentkező 36 százalékát, tíz évvel később a 83 ezer felvételiző 54 százalékát, legutóbb pedig a 84 ezer továbbtanulni készülő 73 százalékát vették fel egyetemre, főiskolára. Az onnan kikerülő diplomások tudása, idegennyelv-ismerete azonban kevésbé használható.

Hangsúlyozta, Magyarországon 2009-ben Csehországhoz képest fele-, Németországgal összehasonlítva negyedannyian mentek mérnöknek, a hallgatók harmada pedig még mindig nem tudja átvenni diplomáját a nyelvvizsga hiánya miatt. „A fiatalkori munkanélküliség részben az oktatási rendszer hibájából is nő” – jegyezte meg.

Elmondta, a gazdaság szereplői szeretnék, hogy minőségi követelményeket támasszanak a jelentkezőkkel szemben, ne legyenek könnyítések a nyelvvizsga, nyelvtudás vonatkozásában, s ne töröljék el a létszámkorlátot, mert azon szakok indítása, amelyekre ketten-hárman jelentkeznek, nem támogatható.

Beszélt arról is, hogy a felsőoktatásra szánt forrásokat nem kizárólag a szakok nagysága, népszerűsége alapján célszerű elosztani, figyelembe kell venni a gazdaság, a munkaerőpiac igényeit is, valamint nagy hangsúlyt kell fektetni az oktatói utánpótlásra.

Bódis József, a PTE rektora azt hangsúlyozta, hogy az egyetem 2017-ben ünnepli majd alapításának 650. évfordulóját, és szeretnék elérni, hogy ehhez kapcsolódóan szeptember 1-jét a felsőoktatás és a művelődés napjává nyilvánítsák Magyarországon. Hozzátette, hogy az évfordulóra létre kívánják hozni a 600 évesnél régebbi egyetemek klubját, ahova a világ mintegy félszáz intézménye kerülhet be.

 

Kecskés László, a jogtudományi kar dékánja azt mondta, a pécsi jogi kar oktatóinak 82 százalékának van phd fokozata, két oktató tagja a Magyar Tudományos Akadémiának, ezzel a kar a közelmúltban első helyen végzett egy oktatói kiválóságot vizsgáló felmérésben.

Darák Péter, a Kúria elnöke a rendszerváltás óta eltelt időszak társadalmi problémáiról és azok jogi megoldásairól szóló előadásában arról beszélt, hogy e problémák és megoldások között a hidat a jogállamiság elve képezi, a jogállamiságot azonban – túl a formális megközelítésén – egyfajta értékkatalógusként is kell kezelni. „Az elmúlt időszakban azt láttuk, sem az Alkotmánybíróság, sem a bíróságok nem zárkóztak el attól, hogy bizonyos értékek mellett letegyék a voksukat” – jelentette ki.

Úgy véli, egy ilyen megközelítésben előnyt élvezhetnek azok az elvek, amelyek a jogilag szervezett társadalom létjogosultságát adják: a közösség és az egyes ember méltósága, szabadsága és békéje. Szerinte felvethető, hogy az értékeket rangsorba kell állítani, adott ügyekben kell a rangsort megtalálni, és eleve vállalni azok ütköztetésének ódiumát.

Korábban Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere hangsúlyozta, hogy a színvonalas felsőoktatásban kiemelt szerep jut az oktatóknak. Október 8-ai beszédében úgy fogalmazott, az egyetemi tanárok felelőssége sokféle, felelősek egyrészt a tudás és a szellemiség átadásában, másrészt a magyar felsőoktatás alakulásának közös felelőssége rájuk is terhet ró. Emlékeztetett arra, hogy az oktatás szerkezetében változásra volt szükség, melynek útja mostanában a konszenzus irányába mutat. Felhívta a figyelmet arra, hogy kulcsszerepe van ebben a hallgatók és tanárok partneri viszonyának, a párhuzamosan jelen lévő hagyományoknak és innovációknak. Klinghammer István emellett kiemelte az emberségre nevelés fontosságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.