Kína első igazán sikeres internetes vállalkozását, az Alibabát 1999-ben 17 fiatal alapította. Egy lakásban kezdték, gyorsan kiderült azonban, hogy az amerikai eBayhez vagy a brit Amazonhoz hasonló kínai online kereskedőház ötlete vonzónak bizonyul, nemzetközi befektetők két év alatt 25 millió dollár értékben szavaztak neki bizalmat. A cégnek jelenleg 24 ezer alkalmazottja van, több, mint a Facebooknak és a Yahoo-nak összesen. Tavaly év végén 334 millióra nőtt a felhasználóik száma, ezzel 2,1 milliárd dollár profitot tettek zsebre, ami magasan felülmúlta a korábbi becsléseket.
Nem meglepő, hogy a kínai ember számára a cég szimbolikus értékkel bír. A rohamosan változó ázsiai civilizáció ugyanis először vette fel eredményesen a versenyt nyugati társaival, már nem csak a hazai piacokon. Az Alibaba szolgáltatásai a fejlődő országokban is egyre népszerűbbek.
De milyenek az esélyei Európában, így Magyarországon? A látszólag nyugatias cég mennyiben képviseli az erősödő Kína politikai céljait? Ezekről is beszélgettünk Porter Erisman filmrendezővel, aki 2000-ben csatlakozott az akkor még cseperedő kínai óriásvállalathoz, és három évvel ezelőtt egy átfogó dokumentumfilmben dolgozta fel a cég titkait.
Porter Erisman Kína jövőjéről is elmondta lapunknak a véleményét. Szerinte az elmúlt húsz év ütemes fejlődése a könnyebbik része volt a felemelkedésnek, hiszen eddig elegendő volt a sikerhez, hogy a kormány hagyta kibontakozni az innovativitást és a vállalkozó szellemet. A következő húsz évben azonban rendkívül sok nehézséggel kell szembenéznie az ázsiai óriásnak, s a változó helyzetnek több kimenetele is lehetséges. Porter Erisman mindenesetre optimistán tekint Kína jövőjére.
Egy hét múlva jelenik meg az Egyesült Államokban és Kínában a világ legnagyobb internetes kereskedelmi cégéről, az 1999-ben alapított Alibabáról készített könyv. Szerzője, Porter Erisman nyolc évig dolgozott a társaságnál, és filmet is forgatott róla, most lapunknak adott exkluzív interjút Sanghajban. Az amerikai üzletember beszélt az Alibaba alapítója, az 1964-ben született Jack Ma koncepciójáról, és a Kínában üzletelni kívánó magyar vállalkozóknak is megfontolandó tanácsokat adott.