Változatos képet mutat az egyetemi és főiskolai oktatók munkájának értékelése a felsőoktatásban: míg a Műegyetem egyes karain beleszámít az oktatók díjazásába, hogy a tanár munkájával menynyire elégedettek a diákok, az egri főiskolán nincs különösebb következménye a hallgatók értékelésének, sok helyen pedig a diákok többsége ki se tölti az oktatók szakmai felkészültségére, segítőkészségére, igazságosságára vonatkozó kérdőíveket – derül ki a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) kutatásából. A kisebb intézményekben alig van szankció, szinte kizárólag a tanszékvezető vagy intézetvezető döntése, kezd-e valamit az adatokkal.
Az oktatói munka hallgatói véleményezési rendszere elvileg minden intézményben működik, ám eltérő módszerekkel, hatékonysággal, ezért a HÖOK kezdeményezte a rendszer egységesítését. A diákvélemények hangsúlyosabb figyelembevétele már bekerült a felsőoktatási stratégiába, Gulyás Tibor HÖOK-elnöktől pedig úgy tudjuk, ha elkezdődik az új oktatói életpálya és bérrendszer kidolgozása, a szaktárca külön foglalkozni fog azzal, hogy a minősítési rendszerbe beépítse a hallgatók elégedettségét.
A HÖOK azt szeretné, ha a minőség biztosítása és javítása érdekében a hallgatói értékeléseknek kellő súlyuk és következményük lenne, az eredmények pedig akár az oktatók fizetésére, jutalmazására, munkahelyi előrehaladására is hatással lennének. Javasolják az év oktatója díj odaítélését is, s hogy az értékelések legalább tanszéki szinten legyenek nyilvánosak, továbbá a diákok ennek megfelelően választhassanak kurzusokat. Leszögezték: a cél nem az, hogy a tanárok a hallgatók kedvében járjanak, hanem hogy a tananyagot megfelelő színvonalon adják át.
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) azt nyilatkozta: el tudná fogadni, hogy az oktatói teljesítményértékelésbe a hallgatók is beleszóljanak, amennyiben a diákok megfelelő, szakmai szempontrendszer alapján értékelnek, és tényleg csak azok minősítik a tanárokat, akik rendszeresen bejártak az órákra. – A hallgatói vélemények természetesen csak egyik komponensét képezhetik az oktatói munka komplex minősítésének, de bizonyos feltételek mellett támogatnánk a diákok bevonását. Fontosnak tartom például, hogy a hallgatói képviselet és az oktatói szakszervezet minden intézményben egyeztessen, milyen kérdések is kerüljenek fel az értékelő kérdőívekre. Ami pedig a dolog technikai oldalát illeti, szerintem jó volna egy elektronikus felületet létrehozni az értékelésekhez – fogalmazott lapunk kérdésére Tőrös Szilárd elnök.