Egyre kevesebb a keresztelő

A cigányság körében szinte minden gyerek részesül a szentségben.

Velkei Tamás
2015. 08. 08. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A katolikus egyház Magyarországon 2007 című kiadvány szerint a katolikus keresztelések száma országosan a 2004-es 46 883-ról 2007-re nagyjából 1500-zal csökkent. A katolikus egyház hét évvel későbbi statisztikai kiadványa szerint ez a szám 2010-re 39 694-re esett vissza. A 2011-ben mért adatok szerint ugyan enyhe emelkedés volt tapasztalható (41 766), ám 2012-ben már csak alig több mint 39 ezer keresztelést regisztráltak.

Hámori Ádám szociológus, a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója elmondta: statisztikák hiányában csak sejteni lehet, hogy a 90-es évek elején a keresztségek számának és születésekhez viszonyított arányának átmeneti emelkedése inkább a felnőttkeresztelések nagyobb számához volt köthető. Ezekben az esetekben többnyire a korábbi egyházellenes időszak miatt elmaradt keresztelések pótlása történhetett, tehát nem valamilyen átfogó kulturális változás vagy a keresztelkedés intézményének átalakulása állt a háttérben. – A rendszerváltáskor emelkedett a keresztelések száma, még a felnőtteké is. Ám azóta stagnál, évente 2400–2600 között mozog, amelyből a felnőttkeresztelések száma évente 500–600 közötti – erősítette meg a statisztikákat Kovács József, a katolikus Szeged–csanádi Egyházmegye általános helynöke.

A rendszerváltás óta a keresztelések száma apad, ugyanakkor a népesség is csökkent az említett időszakban – hangsúlyozta Huszár Nándor, a Kalocsa–kecskeméti Főegyházmegye hivatalának irodavezetője. A katolikus főegyházmegyében tavaly összesen valamivel kevesebb mint 2800 személy részesült a keresztség szentségében, ebből 7 éves kor felett majdnem 300-an keresztelkedtek meg, azaz kicsivel több mint egytizedük. – Pontos statisztikai adatunk nincs – sem országosan, sem egyházmegyei szinten –, de véleményem szerint a 90-es évek elején volt egy kis emelkedés, ám hamar beállt az a gyakorlat, hogy évről évre egyre kevesebben kérik gyermekük megkeresztelését – válaszolta lapunknak Beer Miklós váci katolikus püspök. Szerinte egyre kevesebb az olyan nagyszülő, akinek hatása van az unokákra. Szavait alátámasztják a Központi Statisztikai Hivatal adatai: míg 1930-ban lényegében értelmezhetetlen volt az, ha valaki nem tartozott vallási felekezethez, vagy nem akart e kérdésre válaszolni, addig 2011-ben előbbi kategóriába 1,8 millióan, míg a választ nem adók táborába 2,7 millióan tartoztak.

– Az általános iskolában néhányan pótlólag kérik a keresztelést, hogy elsőáldozó lehessen a gyerek – tette hozzá Beer Miklós püspök –, ha már az osztálytársai arra készülnek. Természetesen nagyon nagy a különbség városi, nagyvárosi és falusi környezet között. Falun még mindig nagyobb az arány. A cigányság körében szinte minden gyereket megkereszteltetnek. Ezzel együtt sajnálatosan folyamatosan csökken a keresztelések száma.

Korábban és napjainkban is a csecsemőkorban történő keresztelés a leggyakoribb. A keresztség szentségének hagyománytisztelete tehát jellemzően megmaradt. A megkereszteltek ráadásul jellemzően később is a plébániai közösségek tagjai lesznek – közölte Huszár Nándor. Kovács József tapasztalata alapján vannak, akik hagyományból kereszteltetik meg gyermekeiket, s vannak, akik hitből fakadóan. A felnőttek számára az előkészület kétéves; ők tudatosan vállalják a felkészülést, és nagy részük meg is marad a közösségben, hiszen nemcsak a hittant tanulják, hanem a keresztény életbe is bevezetést kapnak.

A Váci Egyházmegyében a rendszerváltás előtt szinte csak a gyermekkeresztelés volt gyakorlatban, a felnőttkeresztelkedés az utóbbi évtizedben növekszik fokozatosan. – Amióta újra megjelent az ősegyház életének gyakorlata, a hitjelöltek felkészítő intézménye, a katekumenátus, szinte minden egyházközségben rendszeresen készülnek felnőttkorúak a keresztségre – és ez a szám egyre emelkedik. Az ünnepélyes felnőttkeresztelés a húsvét éjszakai szertartás fontos része – magyarázta Beer Miklós. A püspök szerint is megmaradt a keresztség szentségének hagyománya, de átalakulóban van a kiszolgáltatásának időpontjára vonatkozó szemlélet. Régebben az a felfogás uralkodott, hogy a gyermeket minél hamarabb meg kell keresztelni, hogy Isten gyermekévé váljon, és ezáltal biztosítva legyen az üdvössége. A jelenkori szemléletben sokkal fontosabb a személyes hit (gyerekkeresztelés esetén a szülők vallásgyakorló, meggyőződéses hitvalló élete). – Mi inkább úgy gondoljuk, hogy mindenki Isten gyermeke, aki emberként megszületik, de az egyház közösségének a tagja csak a keresztségben lesz. Vagyis a hitben vállalt, Krisztus-követő életre, a keresztény életre való elköteleződés a keresztség értelme – magyarázta a Váci Egyházmegye vezetője.

A Magyarországi Református Egyház (többek között az éves jelentéseikben közzétett népmozgalmi adatok alapján) 1991-ben majdnem 25 ezer keresztelést végzett, 2000-ben már alig 17 ezret, 2004 óta egészen napjainkig évi 13-14 ezer körül ingadozik ez a szám – tájékoztatta lapunkat Hámori Ádám. A Dunántúli Református Egyházkerület hivatalvezetője ugyancsak azt közölte: az 1990-es évek elején jelentősen érezhető volt a keresztelések számának növekedése. Farkas Gergely szerint a csúcspont az évtized közepén volt, ezután kicsi, de évről évre nyomon követhető csökkenés tapasztalható egészen az ezredfordulóig, amikortól stagnálni látszik a megkeresztelt gyermekek száma. A felnőttkori keresztelések a 2000-es évektől növekedtek meg, az összes megkereszteltnek körülbelül 10 százaléka felnőttkorú.

A Magyarországi Evangélikus Egyház zsinata statisztikai munkacsoportjának 2010-es jelentése megállapította, hogy a keresztelések 1980-as évek elejére jellemző, 3000–3200 közötti száma a rendszerváltás körül rövid időre még az ötezret is megközelítette. Az ezredfordulóig azonban ugyanúgy visszaesett a 80-as évek szintjére, mint a többi felekezetnél, és azóta is ekörül mozog. Az adatsorok tehát első ránézésre határozott csökkenést mutatnak. Közelebbről megvizsgálva látható, hogy a rendszerváltó évek kiugróan magas keresztelési boomja, majd egy tízéves csökkenő trend után az elmúlt évtizedekre inkább a stagnálás a jellemző.

Ennél izgalmasabb, ha a keresztelési számadatokat az évenkénti születési számokkal hasonlítjuk össze. Fontos azonban megjegyezni, hogy az összesített statisztikákban nem minden esetben van lehetőség a gyermek- és felnőttkeresztelés megkülönböztetésére, valamint hogy az összevetésben némi pontatlanságot eredményez, hogy a keresztelésre általában nem a születéskor, hanem néhány hónapos korban kerül sor.

A Magyar Katolikus Egyházban – Révay Edit megállapítása szerint – a keresztelések száma 1990 és 2004 között láthatóan jelentősen és nagyobb arányban csökkent, mint az élveszületések száma. A katolikus keresztelések élveszületésekhez viszonyított arányának csökkenése ezután is folytatódott, a 2004-es 49 százalékról 2012-re 44 százalékra apadt.

A Magyarországi Református Egyházban az ismert statisztikák szerint az 1990-es 19,5 százalékos arány 17-18-ra csökkent az ezredfordulóig, majd újabb visszaeséssel 2010 után kevéssel 15 százalék fölött stabilizálódott. A Magyarországi Evangélikus Egyházban a 80-as évek elején az országban megszületett gyermekek 2–2,5 százalékát keresztelték meg, a rendszerváltás éveiben (1989–1992 körül) ez az arány majdnem elérte, olykor meg is haladta a 3,5 százalékot. Az azóta eltelt években az evangélikus keresztségben részesülők aránya a születések számához képest valamivel három százalék felett mozog, de csak a felnőttkeresztségben részesülőkkel együtt; nélkülük az arány valószínűleg a három évtizeddel ezelőtti értékre tehető.

Összességében tehát megállapítható, hogy a katolikusok esetében továbbra is a lassú csökkenés a meghatározó mind a nyers számokat, mind a népességhez viszonyított arányokat tekintve, míg a nagy protestáns felekezeteknél lassú csökkenésről különösen a rendszerváltás utáni évtizedben beszélhetünk, majd az ezredforduló utáni évtized második felére a stagnálás jellemző.

Bár megbízható statisztikai kimutatásaink nincsenek, a református gyülekezeti tapasztalatok azt mutatják, hogy a felnőttkeresztség inkább városi jellegzetesség, de a jelenség tömeges elterjedéséről, a gyermekkeresztség háttérbe szorulásáról egyelőre nincs szó. Csak az evangélikus egyházból ismerünk az ezredforduló utáni évekből részletes összegző statisztikákat. Ezek a gyermekkeresztségek arányát az összes keresztelésen belül csekély ingadozással 77-80 százalék körülire teszik, a vizsgált időszak végén (2008–2009 körül) kismértékű emelkedést megállapítva. Bár hosszú távú trendekről nem beszélhetünk, lehetséges, hogy a felnőttkeresztség terjedésének átmeneti lassulását mutatják az adatok.

Az európai értékvizsgálat (EVS) magyarországi adatfelvételei révén a 90-es évek elejétől nyomon követhetjük a vallási és kulturális értékek alakulását a társadalomban. A kutatás során azt is vizsgálták, hogy a válaszadó fontosnak tartja-e a vallási szertartást a különböző életfordulókhoz, köztük a születéshez kapcsolódóan. Hámori Ádám szerint a felnőtt népességet reprezentáló válaszadókra nézve elmondható, hogy a keresztelést fontosnak tartók aránya kismértékben folyamatosan csökkent: míg 1991-ben közel 79 százalék vélte úgy, hogy a keresztelés fontos, 1999-ben 75, 2008–2009-ben pedig csupán 73 tartotta ezt fontosnak.

Ha külön vizsgáljuk a magukat valamilyen felekezet tagjának vallók és a felekezeten kívüliek válaszait, láthatóvá válik, hogy különösen az utóbbiak révén következett be a változás: az első adatfelvételkor közülük még közel 60 százalék, az ezredfordulón három százalékkal kevesebb, hat évvel ezelőtt pedig már csak alig több mint felük mondta, hogy fontos számára a keresztelés. A felekezethez tartozók között – ők a társadalom 55-58 százalékát adták különben az EVS szerint – mindvégig 90 százalék körül volt a keresztelést fontosnak tartók aránya. Vagyis aki gyakorolja hitét, nagy valószínűséggel meg is keresztelteti gyermekét.

Érdekes, de a Dunántúlon figyelembe kell venni a lakóhely-változási folyamatokat is: akik egy kistelepülési református gyülekezetben lettek megkeresztelve, könnyen lehet, hogy már máshol konfirmálnak, kötnek egyházi esküvőt. Míg a kistelepülésekről az elvándorlást tapasztaljuk, a városi gyülekezetekben pedig azt a jelenséget, hogy olyanok jelennek meg és épülnek be közösségeinkbe, akik kistelepüléseinkről, de adott esetben az ország másik feléről települtek át – mutatott rá Farkas Gergely.

Megbízható statisztikák és kutatási eredmények híján csak óvatosan lehet feltételezni, hogy akik megkeresztelkednek vagy gyermeküket megkereszteltetik, a későbbiek során is a gyülekezet tagjai maradnak – vélekedett Hámori Ádám. A gyermekek esetében nyilván a családi háttér vallásossága és gyülekezeti kötődése döntő abból a szempontból, hogy ők később részt vesznek-e hitoktatáson, istentiszteleteken vagy más közösségi, hitéleti alkalmakon. Önmagában a keresztelés tehát szociológiai szempontból nem annyira oka vagy előzménye a későbbi tagságnak, mint inkább következménye vagy lehetséges mutatója a család meglévő gyülekezeti, felekezeti kötődésének.

A protestáns egyházak gyakorlatában közvetett mutatója lehet a későbbi gyülekezeti tagságnak a konfirmálók száma, illetve aránya. Ha a 13-14 éves kor körül sorra kerülő, a gyülekezeti tagság előfeltételének számító szertartásban részt vevők számát a református egyházban megkereszteltek számához viszonyítjuk, a 90-es évek elején református keresztségben részesültek 40-43 százaléka, az évtized második felében megkeresztelteknek már körülbelül a fele konfirmált 13-14 évvel később. Az egyházhoz kötődés kismértékű erősödéséről van tehát szó. A korábbi évek adatai alapján a megkeresztelt gyermekek kétharmada konfirmál, és a konfirmáltak fele kér egyházi esküvőt – informál Farkas Gergely is. Az evangélikus egyház esetében a konfirmációk száma az ezredforduló utáni években gyorsabban csökkent, így itt inkább gyengülő kötődés látható. A református és evangélikus gyermekek egy nehezen meghatározható aránya pedig „kikonfirmál”, vagyis a konfirmációs oktatás és fogadalomtétel után évekig-évtizedekig vagy talán soha többé nem megy el templomba.

A Dunántúli Református Egyházkerület hivatalvezetőjétől azt is megtudtuk: a mindennapi gyülekezeti élet mellett a következő lépcső, ahol megjelennek a megkereszteltek, a hitoktatás. A kötelezően választható hit- és erkölcstanoktatás révén jobban előkerülnek, akik esetleg addig nem voltak részesei a gyülekezeti közösségnek – erről ugyanakkor még statisztikailag mérhető adataik nincsenek, hiszen a rendszer egy éve működik, így hosszú távú tendenciákat még nem tudtak megállapítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.