Tagadta a bűnösségét az a magyar férfi, akit az Egyesült Királyságban azzal vádolnak, hogy tehergépkocsiján több mint ötven bevándorlót próbált illegálisan bejuttatni az országba – jelentette a minap a BBC. A férfi komppal érkezett Hollandiából tavaly június 14-én a kelet-angliai kikötővárosba, a North Lincolnshire-i Killingholmba, ahol a hatóság emberei ellenőrzés közben negyvenkilenc albán és két szíriai utast találtak a gépkocsiján. Közülük az egyik egy várandós asszony volt. H. László büntetőpere csak idén novemberben kezdődik el, addig a férfi szabadlábon védekezhet. Néhány hete hasonló vád alapján egy angol férfit négyéves börtönbüntetésre ítélt egy canterburybeli bíróság.
Ezerháromszáz százalékkal nőtt azoknak a száma az elmúlt három évben, akik illegális úton próbálnak bejutni Nagy-Britanniába – erről a The Economist számolt be a közelmúltban. A brit lap által megszerzett statisztikák szerint míg 2008 és 2012 között a próbálkozók száma havonta átlagosan ezer volt, 2014-ben ez a szám már négyezer volt, tavaly pedig már elérte a 13 ezret. A tendenciát a szakértők a szíriai konfliktus fokozódásának terhére írják, ugyanakkor megemlítik azt is, hogy egyre elszántabbak azok, aki megkísérlik az illegális bejutást a szigetországba.
A növekvő migrációs nyomás hatására a brit hatóságok a korábbinál is keményebb ellenőrzéseket vezettek be a határátkelőknél. A tehergépkocsik rakományát például megröntgenezik, és szén-dioxid-szondákat, illetve kutyákat is bevetnek a kikötőkben azért, hogy megtalálják a rejtőzködő migránsokat.
A brit hatóságok egyébként már 2000 óta igen magas bírságot rónak ki a fuvarozócégekre és vezetőikre, amennyiben rakományuk között illegális bevándorlókra bukkannak, és ha úgy találják, a cég és munkatársa nem tett eleget annak, hogy kiszűrje a potyautasokat. Egy migránsért akár kétezer fontnyi (több mint hétszázezer forint) büntetést is kiszabhatnak, s ez érthetően fejfájást okoz az érintett cégeknek.
A minap közülük ketten – egy román és egy holland – jogi úton támadta meg a rájuk kiszabott „aránytalanul magas” büntetést. Szerintük ugyanis minden biztonsági előírás betartása mellett sem lehetett megakadályozni az illegális bevándorlók felkapaszkodását a kamionokra.
A témával kapcsolatban a napokban több ízben is kerestük a Waberer’s International szállítmányozócéget. Szerettük volna megtudni tőlük, mi a véleményük a brit bírságolási rendszerről. Korábban ugyanis több magyar kamionsofőr is arról mesélt lapunknak, hogy miközben a britek vasszigorral büntetnek, a francia hatóságok Calais-nál például alig tesznek valamit azért, hogy ne férkőzhessenek idegenek a határon várakozó tehergépkocsik közelébe. Egyelőre a cég nem reagált megkeresésünkre.