Nyugati egyetemekre áramlanának a magyar diákok

Minden negyedik fiatal külföldön folytatná tanulmányait. Népszerű célpont Anglia és Ausztria.

Kovacsik Ágnes
2016. 03. 22. 19:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Engame Akadémia (Engame) a tavalyi évhez hasonlóan idén is a Facebookon hirdette meg egy kutatási kérdőív kitöltését. Az oktatási intézmény több mint ezer diákot, pedagógust és szülőt kérdezett meg arról, miképp látják a hazai oktatás helyzetét, színvonalát, valamint mi a véleményük a külföldi továbbtanulással kapcsolatban. Annak ellenére, hogy felmérésük nem reprezentatív, képet kínál arról, milyen ismereteket hiányolnak a magyar diákok a hazai oktatásból, mi alapján döntenek a külföldi felsőoktatási intézmények mellett. A kutatásba 500 (14-20 éves) diákot, 500 szülőt (35-60) valamint ugyanennyi pedagógust vontak be, emellett az akadémia volt tanulóit is megkérdezték az elért eredményeikről, hogy az adatokat összevethessék a korábbi felméréseikkel. Az adatokat egy internetes adatelemző cég, a Neticle segítségével dolgozták fel és elemezték ki.

Az Engame 2010 óta készít fel magyar középiskolásokat a külföldi továbbtanulásra. Olyan készségeket és képességeket fejlesztenek az intézmény tematikus foglalkozásain, melyek nemcsak a sikeres felvételiben segítenek, de a pályaorientációban és személyiségfejlesztésben is, elmondásuk szerint olyan tudást adnak át diákjaiknak, amellyel a magyar közoktatás nem tudja felvenni a versenyt.

Az Engame azonban nem híve annak a frontális oktatási módszernek, amikor a tanár úgymond leadja a tananyagot, a diák pedig szorgosan jegyzetel, így sajtótájékoztatójukat ennek megfelelően kiscsoportos foglalkozássá változtatták. Egy rendkívüli és kreatív tanóra keretén belül ismertették meg kutatási eredményeiket az újságírókkal. Amikor az egyik szekció ülésen azzal a kérdéssel találkoztunk, hogy mi alapján választottunk pályát, azzal szembesültünk, hogy a kutatásban részt vevő diákok is hasonló véleményt fogalmaztak meg. Vagyis a döntő szempont többnyire az, hogy mely tantárgy áll legközelebb a szívükhöz. Emellett azonban azt is mérlegelik, hogyan alakul a várható, jövőbeli fizetésük. „Nem biztos, hogy egy jó matekosból jó közgazdász lesz, vagy egy irodalmat kedvelő diákból elhivatott magyartanár válik” – hangsúlyozta Lévai Balázs, az Engame Akadémia vezetője.

Az akadémia azonban lándzsát tör amellett, hogy a tanulók kompetenciájának felmérése, fejlesztése és a pályaorientáció elengedhetetlen feltétele a sikeres felvételinek és egy egészséges jövőbeli karriernek is. A kutatás egyik legszembetűnőbb pontja, hogy a diákok és szüleik véleménye szerint egyáltalán nem hangsúlyos a pályaorientáció a magyar közoktatás palettáján. Abban egyetértés van, hogy a megkérdezett diákok szinte mindegyike (96 százalékuk) továbbtanulna, 25 százalékuk, vagyis negyedük tervezi, hogy külföldön folytatná tanulmányait.

A kutatás eredményei szerint a diákok kétharmada vagy „pontosan tudja”, vagy „nagyjából tudja”, hogy mivel szeretne foglalkozni. Annak ellenére, hogy a tanulók tisztában vannak azzal, mit szeretnének tanulni, mégsem fejezik be tanulmányaikat. Az OECD 2014-es statisztikája rávilágít arra, hogy a magyar diákok az OECD-átlaggal szinte megegyező százalékban lépnek be a felsőoktatásba, ám ahányan valóban befejezik tanulmányaikat, az messze elmarad az átlagtól.

A megkérdezett diákokat elsősorban a várhatóan magasabb fizetés, és a könnyebb elhelyezkedés reménye, vagyis a diploma utáni jobb karrierlehetőség motiválja abban, hogy külföldön tanuljanak tovább – emelte ki Könczey Kinga programigazgató. Mint mondta, a megkérdezett tanárok hasonlóan gondolkoznak, a szülők ezzel szemben a tanulmányok magasabb színvonalában és a kiszámíthatóbb, átláthatóbb rendszerben, vagyis a minőségben látják a legfőbb motivációs erőt.

A felsőfokú tanulmányokra nemzetközi viszonylatban egyre inkább befektetésként tekintenek: nő a tandíjas felsőoktatást választók aránya az ingyenes állami felsőoktatással szemben – hangsúlyozta Könczey. A programigazgató úgy látja, hogy a magyar képzésstruktúra eléggé elavult. A Felvi kínálatát nézve a huszonöt évvel ezelőtti állapotokhoz igazodik. Most a fiataloknak olyan területeken kellene helyt állniuk, amelyek öt évvel ezelőtt még nem léteztek. Magyarországon erre nem sok lehetőség adódik. Ezzel szemben Angliában kreatív digitális technológiát lehet tanulni, ezt a magyar képzési struktúra nem tudja követni. A Linkedin 2014-es eredményeit látva teljesen új foglalkozásokra kellene felkészíteniük a magyar oktatási intézményeknek a diákokat.

Nem meglepő tehát, ha a megkérdezett tanulók 72 százalékának elsődleges célország az Egyesült Királyság. Vágyálomnak tűnhet, de a továbbtanulás szempontjából a második helyre az USA került, és a skandináv országok is egyre népszerűbbek. Az Engame Akadémia becslése szerint mintegy 9-10 ezer magyar diák tanul külföldi egyetemen Ausztriában, Németországban és az Egyesült Királyságban. Ám még így is sokkal kevesebb magyar kezdi meg tanulmányait külföldön más országok állampolgáraihoz képest. A megkérdezettek az okok között a képzés színvonalát, a tanulmányok minőségét, a munkalehetőségek elősegítését, a jövőbeli karrier építését fogalmazták meg.

A megkérdezett diákok, szülők és tanárok közel 90 százaléka soknak tartja az iskolai tananyagot. A kutatásból kiderül, hogy a három megkérdezett csoport válaszai közel azonos eloszlást mutatnak. Nagyjából 50 százalékuk kifejezetten soknak, 30-40 százalékuk inkább soknak és 5-10 százalékuk éppen elegendőnek tartja a tananyagot. Érdekesség, hogy az 500 diák közül csupán egy, az 500 szülő közül csupán öt és a 100 tanár közül csupán egy vélte úgy, hogy kifejezetten kevésnek tartja a tananyagot.

A rendhagyó sajtótájékoztató egy másik szekcióülésén György Tamás, az akadémia 11. évfolyamos fiataljainak koordinátora elmondta, hogy mennyire fontos a készségfejlesztés. A magyar közoktatás, nem titok, jóval inkább a lexikális tudásra épít, mint a kompetenciafejlesztésre. Más kérdés azonban, mennyire lehet különválasztani egymástól a készséget és a lexikális tudást, hogyan lehet felmérni, hogy mi kerül előtérbe a hazai oktatásban. A megkérdezett szülők túlnyomó többsége szerint a lexikális tudásra épül a magyar közoktatás, a diákok azonban már elnézőbbek voltak, kevésbé látják ilyen drasztikusan a helyzetet.

Másrészt a diákok inkább a készségfejlesztésben látják a jövőt, bár a lexikális tudást is fontosnak tartják. Azzal kapcsolatban, hogy mi lenne az ideális jelenléti arány a lexikális tudás és a kompetencia-fejlesztésnek az oktatásban, meglepően és elgondolkodtatóan egységes véleményen vannak a szülök, a diákok és a tanárok egyaránt – hangsúlyozta György Tamás. A válaszadók fele szerint 50-50 százalék illetné a tényszerű ismereteket és a készségfejlesztést, a kutatásban részt vevők harmada pedig kifejezetten a kompetencia-fejlesztést tartaná fontosabbnak a lexikális tudással szemben.

Amit közösen (diákok, tanárok és szülők is egyaránt) hiányolnak az oktatásból, az a pénzügyi és gyakorlat ismeretek, az a tudás, amely segít eligazodni a hétköznapokban, felkészíti a diákokat arra, miképp töltsenek ki egy adóbevallást, hogyan vegyenek fel hitelt, emellett pedig a kritikus gondolkodásra nevelés, a logika és a problémamegoldás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.