Hét évig kellett pénzt gyűjtenie Kovácsházi Györgynek, hogy végre saját kezébe vegye az irányítást és elkezdje gyermekkori álma valóra váltását. Mióta az eszét tudja, pilóta szeretne lenni. Miután elvégezte az egyetemet, pénzügyi pályára lépett, összegyűjtötte a méregdrága képzéshez szükséges összeget, és belevágott: az egyik hazai pilótaképzőben kezdte elsajátítani a szakma minden csínját-bínját. Szeptembertől nincs szükség több év munkájával félretett pénzre ahhoz, hogy valaki pilótának tanuljon. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) a vasúti járművek, repülőgépek és hajók tanszéke diákhitelből is finanszírozható pilótaképzést indított. A 14,9 millió forintba kerülő posztgraduális képzéshez nem szükséges a korábban még elvárt mérnöki diploma, már alapképzést végzett – többek között – bölcsészekből, orvosokból, informatikusokból és pedagógusokból is lehet repülőgép-vezető, csupán egy kitétel van: a leendő pilóta tudjon folyékonyan angolul beszélni.
A pilótaképzés világszerte kezd sofőrszintre süllyedni: míg a 90-es években dolgozó gépvezetők többsége legalább repülő-üzemmérnök diplomával rendelkezett, ma már érettségivel is bele lehet vágni a szükséges ismeretek megszerzésébe – mondta portálunknak Lezsovits Gábor, a pilótaképzésre specializálódott Cavok Aviation Training Kft. alapítója, hatósági típus- és kisgépes vizsgáztató pilóta. Lezsovits korábban közel hat évet dolgozott a WizzAirnél kiképzésvezetőként, több száz pilóta ment át a kezén azóta is. Mint mondja, a szakma felhígult, a légitársaságokhoz pályázó pilóták egy része nem rendelkezik akkora tudással, mint szerinte kellene. A most indított posztgraduális képzés arra lenne hivatott, hogy a komolyabb felvételi követelményeknek eleget tevő hallgatók versenyképesebb tudást szerezzenek. A Malévnál korábban felvételi követelmény volt a felsőfokú végzettség, a WizzAirnél már nem, de a magasabb fokú végzettséggel rendelkezők természetesen jobb eséllyel pályázhatnak állásokra.
A képzés azért is jó, mert a hallgatókat nem hagyják magukra a 14 tantárgy elsajátításában, valamint több lehetőség nyílik a gyakorlatra is. A mérnök alapdiplomával rendelkező hallgatók négy félév alatt lehetnek szakmérnökök, míg aki nem mérnöki, hanem egyéb diplomával a kezében jelentkezik, a képzés elvégezését követően specialista végzettséggel máris európai légitársaságok ajtajain kopogtathat. Az utóbbi több mint tíz évben megduplázódott a Magyarországon szakszolgálati engedélyt szerzők száma. Ezzel a képesítéssel más országokban is vállalhatnak munkát a pilóták, mivel a Cavok Aviation az EASA (Európai Légügyi Hivatal) által akkreditált, Európa-szerte elfogadott és elismert jogosítványokat kapnak.