Kihasználatlan kórházi leszállóhelyek

Jelentősen eltérnek a mentők és a légügyi hatóság adatai a heliportok számáról.

Kuslits Szonja
2016. 08. 17. 13:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Havonta másfél millió forintba kerül a heliport (helikopter-leszállóhely) fenntartása, amelyet napi átlagban háromszor-négyszer használnak – erről beszélt a Magyar Nemzetnek egy neve elhallgatását kérő kórházigazgató. Az általa vezetett intézmény azon kevés kórház közé tartozik, amelyiknek megvannak az ehhez szükséges engedélyei. Hazánkban ugyanis nagyon szigorú feltételei vannak annak, hogy a leszállóhely működési engedélyt kapjon. Hiába van tehát alkalmas heliport az ország kórházaiban, ha hiányoznak a szükséges papírok. – Tűzoltó képesítésűeknek mindenképpen készenlétben kell lenniük, poroltóval. Ám ezeket a szakértőket nemcsak akkor kell alkalmazni, amikor éppen helikopter érkezik, hanem állandóan, ami hozzáadódik a működési költségekhez – mondta az igazgató. Szerinte az üzemeltetéshez szükséges másfél millió forintos havi költséget nem lehet lefaragni, hiszen az már a biztonság rovására menne. Kitért arra is: az uniós fejlesztéseknek köszönhetően mára hazánkban sok intézménynek van korszerű leszállóhelye, az engedélyeztetés jelenleg is folyamatban van (vagyis most még használhatatlanok). Ezek a kórházak az igazgató szerint a papírok beszerzése után találkozni fognak a már részletezett üzemeltetési költségekkel.

Új heliport létesítése esetén három, egymásra épülő engedélyt kell megszerezni: létesítési, használatbavételi és végül üzembentartási engedélyt. Arról, hogy hány ténylegesen használható leszállóhely van az országban, és ezeket milyen gyakran veszik igénybe, már az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) és a Nemzeti Közlekedési Hatóságot (NKH) kérdeztük. Utóbbitól megtudtuk, hogy a Légügyi Hivatal csak azokról a kórházi heliportokról vezet nyilvántartást, amelyeknek minden szükséges hatósági engedélye megvan, és amelyek állapotát évente helyszíni szemléken ellenőrzi. E szerint 19 olyan intézmény van, ahol landolhat az országban elérhető hét mentőhelikopter valamelyike. Az OMSZ-től már némileg eltérő információkat kaptunk, amelyek szerint az ország 42 pontján használnak a mentőhelikopterek kórházi leszállóhelyeket. A mentőszolgálat kérdésünkre, hogy mi az oka a két szám közötti különbségnek, annyit közölt: „a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-nek hatósági jogköre nincs, az újonnan kiadott engedélyek meglétéről 2014 októbere óta értesül. A korábbi engedélyekről, azok érvényességéről az érintett kórház, illetve a felügyeletet gyakorló hatóság adhat felvilágosítást.”

A légi mentők egyébként a tavalyi évben az OMSZ adatai szerint 2345 mentési feladatot láttak el, ez közel megegyezik az elmúlt évek átlagával. Ezek döntő része – több mint 90 százalék – primer mentési feladat, ilyenkor a helyszínről a kórházba vitték a beteget. Kisebb részük pedig szekunder transzport, ami kórházból kórházba való szállítást jelent.

Több ezer esetben van szükség tehát a légi mentők munkájára, ám hiába az uniós támogatásokból létrehozott leszállóhelyek, ha végül például egy kereszteződésben kell landolnia a gépnek. Erre kényszerült nemrégiben egy helikopter Veszprémben, mert az intézménynek nem voltak meg a megfelelő engedélyei. Egy fiatal nőt kellett azonnali, életmentő aortaműtétre szállítani Zalaegerszegre. Ám a teljesen új, korszerű heliport a Csolnoky Ferenc Kórház onkológiai épületének tetején érintetlen maradt. Három éve pedig a fővárosi Heim Pál Gyermekkórház bejárata előtt, az Üllői úton kellett landolnia egy mentőhelikopternek, mert ebben az esetben sem volt más lehetőség. A fővárosban a hatóság szerint a Honvédkórháznak, a Merényi Gusztáv Kórháznak és a Szent Imre Egyetemi Oktató Kórháznak van meg az összes szükséges engedélye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.