Pomázon és Szentendrén fogják folytatni tanulmányaikat azok a gyerekek, akik a mostani tanév elején megszűnő csobánkai Petőfi Sándor Általános Iskolába jártak – közölte a Magyar Nemzet kérdésére a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik). Egy hónapja az Abcúg.hu írt arról, hogy a bezáró intézményt szinte már csak hátrányos helyzetű roma gyerekek látogatták, és nem volt biztos, hol folytathatják tanulmányaikat, miután szüleik csak elutasítással találkoztak a környező intézményekben. Például a Csobánkához legközelebbi településen, Pomázon petíció is született több mint 2000 ember aláírásával, amely a csobánkai iskola bezárása elleni tiltakozásra szólít fel. A város polgármesterének, Vicsi Lászlónak a kezdeményezésére pedig a képviselő-testület 9 tagja levélben fordult Balog Zoltánhoz, az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi) vezető miniszterhez, hogy ne Pomázt jelölje ki kötelező körzetnek. Ebben egyebek között arról írtak: „A gyermekek között magas a hátrányos helyzetű tanulók aránya, probléma lehet adott évfolyamon belül a korosztályi különbség.” Vicsi László – akit egyébként a Fidesz–KDNP színeiben választottak polgármesterré – Csobánka vezetőjéhez hasonlóan azt is írta: úgy gondolja, Pomáz önkormányzata vállalni fogja a konfliktust, ha a Klik és az Emmi továbbra is fenntartja azon szándékát, hogy más település gyermekei számára körzetként jelölje ki Pomáz település általános iskoláit.
Az Abcúg cikkének megjelenése után a Klik úgy nyilatkozott: nem fordulhat elő, hogy az érintett 37 tanuló bármelyike is iskola nélkül maradjon, vagy kényszerből magántanulói státusba kerüljön. Lapunk ezért megkereste az állami intézményfenntartó sajtóosztályát, hogy megtudjuk, rendeződött-e a gyerekek helyzete szűk két héttel a tanévkezdés előtt. Az intézményfenntartó válaszából kiderült: Pomáz tiltakozása elbukott, ugyanis az alsós gyerekek a legközelebbi településen, Pomázon három, a felsős tanulók Szentendrén négy iskolában folytatják tanulmányaikat, az utazásuk költségeit pedig a tankerület finanszírozza. Ugyanakkor két alsós tanuló elhelyezése még várat magára. Az ő esetükben szakvéleményezési eljárás van folyamatban, annak lezárása után lehet dönteni a számukra megfelelő intézményről.
A csobánkai gyerekekkel tanulói jogviszonyt az adott intézmények vezetői szeptember 1-jével létesítenek, ugyanis ekkor szűnik meg az eddigi intézményben a jogviszony. A szülők az új intézményektől legkésőbb ezen a héten megkapják a beíratásról szóló értesítést. Kérdésünkre a Klik arról is tájékoztatott, a megszűnő csobánkai intézmény alkalmazottainak elhelyezéséről a tankerület gondoskodik, mindenkit a végzettségének és az eddigi munkakörének megfelelő intézményben alkalmaznak.
– Álláspontom a csobánkai diákok településünkre való átirányításával kapcsolatban nem változott. Továbbra sem értem, hogy egy dinamikusan fejlődő, több mint 3000 lakosú agglomerációs településen, Csobánkán hogyan lehet bezárni egy általános iskolát – ezt Vicsi László nyilatkozta a Magyar Nemzet megkeresésére. Mint írta, ő az utóbbi gondolatnak kívánt hangot adni a Balog Zoltán miniszternek írt levelében. Elmondta, levele után személyesen találkozott Palkovics László oktatási államtitkárral, „ahol az államtitkár úr megértette a pomáziak kérését”. Felvetésünkre, hogy miután mégis Pomázra kerülnek a csobánkai gyerekek, terveznek-e további tiltakozó lépéseket, úgy válaszolt: „a törvények változásával sajnos beleszólásunk sincs az eseményekbe.” Hozzátette: továbbra is bízik abban, hogy „nem Pomáz lesz hosszú távon a csobánkai új elitiskolába be nem férő diákok gyűjtőhelye”. Utóbbival arra utalt: az ígéretek szerint egyházi fenntartású általános iskola létesülhet majd Csobánkán 2017 szeptemberében.
– Nagyon jó iskolákba sikerült elhelyezni a gyerekeket – nyilatkozta lapunk megkeresésére Winkler Sándor Józsefné, Csobánka polgármestere. Mint elmondta, kifejezetten gördülékenyen oldotta meg a helyzetet a tankerület újonnan kinevezett igazgatója, Verebélyi Ákos, aki igyekezett minden tanulót az igényei szerinti intézményben elhelyezni. Azzal kapcsolatban, hogy nem tart-e attól, hogy a Pomázra kerülő diákokat hátrány érheti, miután a város korábban tiltakozott ellenük, úgy válaszolt: ha bármilyen negatív bánásmódról hall, segítséget nyújt a gyerekeknek. Ezért a polgármester, hogy személyesen nyomon követhesse a tanulók sorsát, már el is kérte az új osztályfőnökeik nevét. Megjegyezte: a pomázi tiltakozásnak – amely a település iskoláiból történt – meg sem lett volna szabad történnie.
Kérdésünkre arról is beszélt, hogy Szentendrén nem tapasztalt ellenállást, ott szívesen fogadják a diákokat. – Ezek a gyerekek megérdemelnek egy esélyt – jelentette ki, hozzátéve, hogy a csobánkai tanulók előtt álló legnagyobb próbatétel az lesz, hogy jól teljesítsenek az új iskolákban. Ez főként a felsősöknek lesz nehéz, akiknek nem lesz könnyű behozniuk az eddigi lemaradásukat. – Egyelőre a kettesért kell megküzdeniük – tette hozzá. A polgármester pozitív példaként említette, hogy az érintett gyerekek közül volt olyan fiú, aki személyesen bement hozzá, hogy megkérje, segítsen egy jó iskolában elhelyezni őt, ahol rendesen tanulhat, ugyanis a csobánkai iskolából nem akarták máshova átvenni az elmúlt években. Most viszont neki is sikerült új intézményt találni. – Vért fog izzadni, de meg vagyok róla győződve, hogy most, hogy kapott egy esélyt, szépen fog előre menetelni – mondta a polgármester.
A pomázi Mátyás Király Általános Iskola egyike azoknak az intézményeknek, amelyekben a csobánkai gyerekek folytathatják tanulmányaikat. Ugyanakkor az érintett intézmény nem emiatt került a figyelem középpontjába az elmúlt napokban, hanem azért, mert a település egyik jobbikos képviselője, Sarkadi Attila nehezményezte, hogy az iskola kerítését szivárványszínűre festették. Közösségi oldalán arról írt, tisztában van azzal, hogy a szivárványszínnek jelentése van. Ezzel arra gondolt, hogy a szín a melegfelvonulások szimbóluma. Az ügy végül odáig jutott, hogy Vicsi László polgármester is közleményt adott ki, amelyben arról írt, szeptemberben megkérdezik az érintett szülőket, maradjon-e a mostani szivárványszín, vagy inkább fessék át. (MN)