Olcsóbb és igazságosabb, de nem lehet megcsinálni

Legalábbis egyelőre. Az internetes szavazást minimum két lépésben lehetne bevezetni Magyarországon.

Földi Bence
2016. 08. 11. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen érdekes és jónak tűnő ötlettel álltak elő múlt héten a Liberálisok (avagy a Magyar Liberális Párt – MLP). Bősz Anett ügyvivő azt javasolta, észt mintára vezessék be Magyarországon is az elektronikus választási rendszert.

Azóta az MLP bejelentette: támogatja a Jobbik azon javaslatát, hogy az Országgyűlés tartson rendkívüli vitanapot a külföldön élő magyarok szavazásának könnyítése érdekében (a külhoniak levélben, a külföldön dolgozók viszont csak diplomáciai képviseleteken „tehetik meg tétjeiket”). A vitanapon az alakulat egyetlen országgyűlési képviselője, a független Fodor Gábor kezdeményezné, hogy a főtéma az e-választási rendszer legyen, amelyről a parlamenti pártok is elmondhatnák a véleményüket.

Itt kell rámutatni, hogy bár szőrszálhasogatásnak tűnik, fontos különbség van az „e-” előtaggal jelölt elektronikus és az „i”-vel megkülönböztetett internetes szisztéma között. A Liberálisok, noha e-voksolásról beszéltek, valószínűleg valójában az i-s változatra gondoltak, mivel az általuk példaként említett Észtországban ilyen van. Előbbibe tartozik minden, a szavazást megkönnyítő-lebonyolító elektronikus eszköz, így például az Egyesült Államokban használt szavazógépek is – amelyekkel egyébként sok probléma akadt már. Utóbbi pedig internetkapcsolattal rendelkező készülékeken keresztüli voksleadást tesz lehetővé. Ezt még kevés helyen alkalmazták sikerrel.

Észtország – elsőként a világon – 2005-ben vezette be az i-szavazás lehetőségét a parlamenti választásokon. A módszer lényege, hogy egy azonosító segítségével a világ bármely pontján le lehet adni a szavazatot a papíralapú választás napja előtti hatnapos időszakban. Még a döntés megváltoztatására is van lehetőség: a virtuális urnazárásig új szavazatot lehet leadni, az előző pedig – értelemszerűen – törlődik a rendszerből.

A metódus legnagyobb előnye, hogy gyors és kényelmes, a 2011-es országos parlamenti választások során a megspórolt idő összesen tizenegyezer munkaórára rúgott, ezzel átlagbérrel számolva 504 ezer eurót spórolt az ország. Míg a rendszer bevezetésekor az észtek öt százalék körüli arányban éltek a lehetőséggel, a 2014-es EP-választáson 31,3 százalék, a 2015-ös országos parlamenti választáson 30,5 százalék szavazott interneten keresztül.

A választás természetesen anonim: a voksoló identitását leválasztják a virtuális szavazatról, mire az a nemzeti választási bizottsághoz kerül. Ugyanakkor az eljárás legnagyobb hátránya éppen a biztonsággal kapcsolatos: a Michigani Egyetem és az Open Rights Group nevű választásfigyelő csoport közös, független jelentése rengeteg hibát tárt fel 2014-ben. Ezeket pedig könnyen kihasználhatták volna külföldi hackercsoportok, hogy kibertámadást kövessenek el a választási rendszer ellen. Viszont a hibák nagyját kijavították azóta.

Internetes szavazással egyébként máshol is kacérkodtak már: Finnország mellett az amerikai Arizona államban is tesztelték a lehetőséget. Itt a demokrata előválasztásra regisztráltak saját azonosítót kaptak levélben, ezt beírva két személyes kérdésre is kellett válaszolniuk, mielőtt leadhatták volna szavazatukat. Más amerikai államokban és az ausztráliai Új-Dél-Walesben is próbálkoztak vele, ám Észtországon kívül nem terjedt el széles körben az i-szavazás – pont a rendszerek sérülékeny mivolta miatt.

Ahhoz, hogy egy ilyen rendszer egyáltalán működhessen, komoly internetlefedettségre van szükség. Ez Magyarországon nem probléma: valamilyen hozzáférés a háztartások 99 százalékában található már évek óta. Ráadásul a széles sávú penetráció is egyre nagyobb: 2015-ben az otthonok háromnegyedében volt gyors internet a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Ez egyébként öt százalékponttal alacsonyabb, mint az uniós átlag, a kormány célja az, hogy 2018-ra mindenütt legyen széles sávú kapcsolat Magyarországon.

A matematikus Naszódi Márton a Választásirendszer.hu-n közzétett írásában két i-választási rendszerrel szembeni alapkövetelményt nevezett meg: az anonimitást és az ellenőrizhetőséget. „Ezeknek a szempontoknak jelenleg semmilyen internetes technológia nem felel meg, sőt, a távszavazás mint informatikai probléma szakirodalma szerint elméleti szempontból kétséges, hogy valaha is sikerül olyan technológiát létrehozni, amely ezeknek megfelel” – írta vitaindítójában a szakértő. Az internetes (elő)választási rendszerről komoly vita várható ezen az oldalon, amelyet a Political Capital hozott létre néhány éve.

Az észt rendszerrel kapcsolatban László Róbert, az oldalt létrehozó elemzőintézet választási szakértője is a 2014-es, sok hibára rámutató jelentést idézte fel. „Mindezzel együtt sem volna bölcs lemondani az online szavazás minden formájáról” – közölte az MNO-val a szakértő, aki szerint az IT-s kockázatoknál is aggályosabb, ha a választási eljárás nem biztosítja azt, hogy az állampolgár befolyástól mentesen adhassa le szavazatát. Márpedig ez nem áll meg az i-választás (és a levélben szavazás) esetében. Ha utóbbi „létjogosultságát bizalmi alapon elfogadjuk, akkor annak ellenére is megbízhatunk egy arra jogosult szerv által validált szoftverben, hogy a legtöbben nem fogjuk tudni százszázalékos biztonsággal ellenőrizni, hogy pontosan a választók által bepötyögött eredményt adta-e ki a gép” – mondta László Róbert. Hozzátette:

„Kétségtelen, hogy néhány évtizeddel ezelőtt úgy tűnt, az elektronikus szavazás ki fogja szorítani a papíralapút, Európát mégsem sikerült meghódítania, egyrészt az ellenőrizhetőség, másrészt a bizalom problematikája okán.”

Ennek ellenére szerinte nem elképzelhetetlen az elektronikus szavazás (de nem az internetes!) fokozatos bevezetése Magyarországon. László úgy véli, elsőként a külképviseleti voksolásokon kellene az Amerikában ismert szavazógépeket alkalmazni, amivel kiváltható lenne a rettentő költséges, urnautaztatós módszer. Ha itt senki nem kiált csalást, és rendben zajlik minden, jöhetne a 106 kiemelt választókerület. „Az online szavazás ennél sokkal komolyabb fejlesztéseket igényelne, az említett tapasztalatok megszerzése nélkül különösen kockázatos lenne belefogni” – zárta szavait László, aki szerint tehát csak két lépésekben lenne érdemes bevezetni az i-szavazást Magyarországon.

A Liberálisok hiába vetették fel már most a digitális utat a külföldön élő és külhoni magyarok szavazási módozatai körüli anomália feloldásaként. Legalábbis Pálffy Ilona, a Nemzeti Választási Iroda vezetője szerint az október 2-i referendumig nincs esély a külképviseleti szavazás módjának megváltoztatására – erről múlt héten beszélt a Hír TV műsorában.

Ugyan Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációért felelős államtitkára ezt megelőzően azt mondta az InfoRádiónak, hogy nem kizárt olyan jellegű technikai változtatás, amely megkönnyítené a külföldön dolgozó magyarok választáson való részvételét, ezzel csupán a levélben szavazásra utalt. Az i-szavazási rendszer bevezetéséhez ennél jóval több időre lenne szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.