Nem igazán sikerül törlesztenie régi adósságát a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt.-nek, hogy a balatoni vonatközlekedést a menetrendhez igazítsa. Az északi parton évek óta nem történt változás: mindennaposak a késések. Egy hétig kísértük figyelemmel a MÁV Vonatinfó alkalmazását, hogy bizonyosságot nyerjünk: valóban képtelen kezelni a vasúttársaság az észak-balatoni vonalat? Úgy tűnik, igen.
Augusztus első napján a Budapest Déli pályaudvarról Balatonfüredre közlekedő Katica sebesvonat több mint félórás késést szedett össze a 132 kilométeres szakaszon, ahogy a Záhony–Tapolca viszonylatban közlekedő járat is. Egy nappal később pedig a Tapolcáról a Délibe tartó vonat késett negyedórát. Pénteken a Tekergő esti járata Tapolca és Budapest Déli pályaudvar között ért be 15 perces késéssel. A tízperces késések talán elhanyagolhatók, de igazán a július 16-ai nap borította fel a MÁV menetrendjét. (Keretes írásunkban tájékozódhat a vonatkésésekről.)
Augusztus 1.
19724. Budapest Déli–Balatonfüred, késés 31 perc
16907. Záhony–Tapolca, késés 31 perc
19704. Budapest Déli–Tapolca, késés 16 perc
Augusztus 2.
19703. Tapolca–Budapest Déli, késés 15 perc
Augusztus 3.
19606. Budapest Déli–Tapolca, késés 9 perc
19718. Székesfehérvár–Balatonfüred, késés 7 perc
Augusztus 4.
9738. Székesfehérvár–Balatonfüred, késés 14 perc
19731. Tapolca–Székesfehérvár, 14 perc
Augusztus 5.
1971. Tapolca–Budapest Déli, késés 16 perc
19708. Budapest Déli–Tapolca, késés 9 perc
19721 Balatonfüred–Székesfehérvár, késés 4 perc
Augusztus 6.
4510. Budapest Déli–Székesfehérvár, késés 7 perc
Augusztus 7.
19706. Budapest Déli–Tapolca, késés 6 perc
19701. Tapolca–Budapest Déli, késés 10 perc
Az ominózus július közepi szombaton ugyanis fél óránál jóval nagyobb késésekkel értek célba a vonatok az észak-balatoni vasútvonalon. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-oldalán közzétett információk szerint az esős július 16-án a Katica sebes 101 percet, a Tekergő gyorsvonat pedig 66 percet „csúszott”. A vasúttársaság közleményében a berendezések meghibásodására és fakidőlésre hivatkozott.
Mivel a szerelvények műszaki ellenőrzését közvetlenül az indulás előtt végzik, ezért az esetleges meghibásodás kijavítása miatt előfordulhat, hogy a vonatok már azelőtt összeszedik a késést, hogy kidöcögnének a Déliből – mutatott rá Andó Gergely szakújságíró. Ezt tetézi a székesfehérvári vasútállomás rekonstrukciója. Amíg tart a pályaudvar elöregedett vágányhálózatának és a biztosítóberendezésének korszerűsítése, a vonatforgalom nem lesz zökkenőmentes. A vonatok várakozhatnak az állomás előtt, ha kevesebb vágány tudja fogadni a szerelvényeket.
Persze nem csak a székesfehérvári állomás átalakítása okozza a vonatkéséseket. Amíg nem villamosítják az észak-balatoni vasútvonalat, nem számíthatunk érzékelhető javulásra – véli Andó Gergely. Ez 4-5 évnél hamarabb aligha következik be, addig pedig legkésőbb Szabadbattyánnál le kell cserélni a villanyt dízelmozdonyra. Utóbbi lassabban közlekedik, nehezebben gyorsítja be a szerelvényt, ráadásul gyakrabban hibásodik meg, ami dominóeffektust idézhet elő. Vagyis egy vonat késése a többi szerelvény menetrendjét is borítja.
Ugyanakkor a késések másik részét a MÁV szerint a vasúttársaságon kívül álló tényezők okozzák. Többször akadályozza a menetrendszerű közlekedést baleset, fakidőlés, a berendezések beázása egy-egy nagyobb esőt követően.
Az is érdekes, hogy a vasúttársaság milyen magyarázatot ad arra, miért tartózkodik egy járat hosszabb ideig a egy-egy állomáson. A MÁV szerint a bringások, valamint a turista- vagy iskolás csoportok okozzák leginkább a bonyodalmat az állomásokon, mivel időbe telik, mire elfoglalják helyüket a járaton.
Úgy tűnik, a vasúttársaság a nyári menetrenddel sem javított a szolgáltatáson. A főszezonban tömegek kelnek útra, hogy a Balaton partján pihenjenek, az utaslétszám megugrik. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a fesztiválok és rendezvények miatt hetente változnak a helyszínek, mindig más állomáson szállnak fel tömegével az utasok. Ez pedig jelentősen befolyásolja a járatok menetidejét és a kihasználtságát is – hívja fel a figyelmet Andó Gergely. A szakújságíró szerint nincs az a menterendi struktúra, ami ezt egy vágányon kezelni tudná, hiszen nagyon kevés a tartalék a menetrendben, amit ideális állapotokra terveztek.
A MÁV egyébként hozzáteszi, hogy a múlt év nyári menetrendjéhez képest több mint 10 százalékkal javult a pontosságuk. Vagyis 2015-ben még több járatkésés fordult elő, mint idén. Ám ez sokakat nem nyugtat meg.
Ha késik a vonat, jöhet a kártérítési igény. Ám nem árt tisztában lenni azzal, hogy nem minden esetben fizet a MÁV–START. Az idei első fél évben a Budapest–Tapolca vonalon eddig összesen majdnem ötvenezer forintot fizettek ki az utasoknak. (Az előző évben 172 532 forint volt a késések utáni bánatpénz.) Ami egyáltalán nem egy tetemes összeg, az összesített országos kártérítési igény csupán 2 százaléka. A szerénynek mondható kifizetés több tényezővel is magyarázható: ugyanis nem minden esetben és nem minden utas fordul kártérítésért a vasúthoz. Másrészt a MÁV szerint a járatoknak sikerült pontosabban érkezniük és időben elindulniuk. Némileg árnyalja a képet, hogy a vasúttársaság 1000 forint alatt nem fizet. Ám ha valaki lelkesen gyűjtögeti a késésekről szóló igazolásokat, s azok alapján már meghaladja a kötelezettség a minimális összeget, helytáll a társaság. De emellett van egy másik kitételük is, ugyanis csak a helyjeggyel, pótjeggyel, valamint pót- és helyjeggyel igénybe vehető vonatok 30 perces késése esetén fizetnek.