A kormány kezében a plakátpiac

Saját kézbe veszi a kormány a közterületi reklámok szabályozását. Ellenzék: csókosoké lehet a piac.

Katona Mariann
2016. 12. 13. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újraszabhatja a kormány a közterületi reklámpiacot, miután az Országgyűlés fideszes és KDNP-s képviselői kedden megszavazták ezt a parlament idei utolsó ülésén. Az eredetileg a városkép védelméről szóló törvényt kivételes eljárásban módosították, vagyis Lázár János tegnap benyújtotta javaslatát, ma pedig már a döntést is meghozták róla.

A változások lényege, hogy a kormány ezentúl egy rendeletben állapíthatja meg, hogy a közterületeken, illetve a közterületről látható magáningatlanokon milyen reklámok helyezhetők el. Az azonban még nagy kérdés, hogy milyen szabályokat hoznak majd, hiszen a törvény szövege csak olyan általánosságokat említ, miszerint nem sérülhet a „település vagy településrész jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculata”, illetve „érvényre kell juttatni azt az alapelvet, hogy a reklámok mennyisége és településképet befolyásoló jellege a településkép védelmének megfelelő észszerű mértékű legyen”.

A szabályoktól évente három hónapig lehetne eltérni, bár azt a törvény nem részletezi, hogy mikor és milyen indokkal.

Kivették a polgármesterek kezéből a bírságolás lehetőségét is, a jövőben ugyanis szintén a már említett kormányrendeletben határoznák meg, hogy pontosan kié is lesz ez a jogkör. A szankció mértékét viszont már megszabták, 150 ezer forinttól akár 3 millióig is terjedhet.

Lázár János javaslatának megfelelően kimondták azt is, hogy az önkormányzatoknak – a kormányrendelet hatálybalépését követő 90 napon belül – felül kell vizsgálniuk a közterületi reklámszerződéseiket, és 2017 őszétől már csak az új szabályoknak megfelelő reklámok kerülhetnek ki.

Csepreghy Nándor – Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter helyettese – a délelőtti rövid parlamenti vitában folyamatosan csak arra hivatkozott, hogy a városkép mennyire fontos. Szerinte ráadásul a konkrét szabályok, amelyeket a kormányrendeletben határoznak majd meg, csak „technikainak tekinthető részletek”, ezért nem terhelték ezzel a törvény szövegét.

Politikai döntés

Az ellenzék egyöntetűen kritizálta a terveket. Az MSZP-s Varga László szerint politikai döntés született, a kormány „egy orwelli hatóság segítségével” fogja szabályozni a reklámpiacot. Mindez pedig a szocialista képviselő szerint azt fogja eredményezni, hogy „a csókosok juthatnak majd reklámfelülethez”. Nem véletlen szerinte az sem, hogy 2017 őszéig kell elvégezni a felülvizsgálatokat, akkor ugyanis már érdemben ráfordulhatnak a pártok a 2018-as választásokra. Csepreghy Nándor ezt azzal igyekezett cáfolni, hogy azt nem szabályozzák, az önkormányzatok kivel köthetnek majd szerződést, így szerinte megdől az az MSZP-s érvelés, hogy egyes piaci szerepelők lehetőséghez juttatásáról vagy ellehetetlenítéséről van szó.

Az LMP-s Schmuck Erzsébet – azon túl, hogy kifejezetten károsnak és veszélyesnek nevezte az új szabályt – nem értette azt sem, hogy mi indokolja az évi három hónapos kivételességet. Szerinte ennek a valódi célja a kormány számára kiemelt kampányok hirdetése. Csepreghy Nándor ezt is tompítani próbálta, ő ugyanis arra hivatkozott, hogy ezzel a lehetőséggel az önkormányzatok a helyi fontos ügyek kapcsán élhetnek.

A jobbikos Hegedűs Lorántné kifogásolta azt is, hogy a bírságolás egy részét kiveszik az önkormányzatok kezéből, a Miniszterelnökség helyettes vezetője ennek kapcsán későbbre ígért választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.