Újraszabhatja a kormány a közterületi reklámpiacot, miután az Országgyűlés fideszes és KDNP-s képviselői kedden megszavazták ezt a parlament idei utolsó ülésén. Az eredetileg a városkép védelméről szóló törvényt kivételes eljárásban módosították, vagyis Lázár János tegnap benyújtotta javaslatát, ma pedig már a döntést is meghozták róla.
A változások lényege, hogy a kormány ezentúl egy rendeletben állapíthatja meg, hogy a közterületeken, illetve a közterületről látható magáningatlanokon milyen reklámok helyezhetők el. Az azonban még nagy kérdés, hogy milyen szabályokat hoznak majd, hiszen a törvény szövege csak olyan általánosságokat említ, miszerint nem sérülhet a „település vagy településrész jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculata”, illetve „érvényre kell juttatni azt az alapelvet, hogy a reklámok mennyisége és településképet befolyásoló jellege a településkép védelmének megfelelő észszerű mértékű legyen”.
A szabályoktól évente három hónapig lehetne eltérni, bár azt a törvény nem részletezi, hogy mikor és milyen indokkal.
Kivették a polgármesterek kezéből a bírságolás lehetőségét is, a jövőben ugyanis szintén a már említett kormányrendeletben határoznák meg, hogy pontosan kié is lesz ez a jogkör. A szankció mértékét viszont már megszabták, 150 ezer forinttól akár 3 millióig is terjedhet.
Lázár János javaslatának megfelelően kimondták azt is, hogy az önkormányzatoknak – a kormányrendelet hatálybalépését követő 90 napon belül – felül kell vizsgálniuk a közterületi reklámszerződéseiket, és 2017 őszétől már csak az új szabályoknak megfelelő reklámok kerülhetnek ki.
Csepreghy Nándor – Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter helyettese – a délelőtti rövid parlamenti vitában folyamatosan csak arra hivatkozott, hogy a városkép mennyire fontos. Szerinte ráadásul a konkrét szabályok, amelyeket a kormányrendeletben határoznak majd meg, csak „technikainak tekinthető részletek”, ezért nem terhelték ezzel a törvény szövegét.
Politikai döntés
Az ellenzék egyöntetűen kritizálta a terveket. Az MSZP-s Varga László szerint politikai döntés született, a kormány „egy orwelli hatóság segítségével” fogja szabályozni a reklámpiacot. Mindez pedig a szocialista képviselő szerint azt fogja eredményezni, hogy „a csókosok juthatnak majd reklámfelülethez”. Nem véletlen szerinte az sem, hogy 2017 őszéig kell elvégezni a felülvizsgálatokat, akkor ugyanis már érdemben ráfordulhatnak a pártok a 2018-as választásokra. Csepreghy Nándor ezt azzal igyekezett cáfolni, hogy azt nem szabályozzák, az önkormányzatok kivel köthetnek majd szerződést, így szerinte megdől az az MSZP-s érvelés, hogy egyes piaci szerepelők lehetőséghez juttatásáról vagy ellehetetlenítéséről van szó.
Az LMP-s Schmuck Erzsébet – azon túl, hogy kifejezetten károsnak és veszélyesnek nevezte az új szabályt – nem értette azt sem, hogy mi indokolja az évi három hónapos kivételességet. Szerinte ennek a valódi célja a kormány számára kiemelt kampányok hirdetése. Csepreghy Nándor ezt is tompítani próbálta, ő ugyanis arra hivatkozott, hogy ezzel a lehetőséggel az önkormányzatok a helyi fontos ügyek kapcsán élhetnek.
A jobbikos Hegedűs Lorántné kifogásolta azt is, hogy a bírságolás egy részét kiveszik az önkormányzatok kezéből, a Miniszterelnökség helyettes vezetője ennek kapcsán későbbre ígért választ.