Okostantermek az iskolákban

Igazi élménnyé válik a természettudományos tantárgyak tanulása az okostantermekben – mondta lapunknak Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke. Szerinte ezeknek az új eszközöknek a segítségével jobban fel lehet hívni a gyerekek figyelmét a tudományok érdekességeire, amivel erősödik a motivációjuk, illetve fejlődik a kreativitásuk. A központ elnöke reméli, hogy a jövőben még több helyen tudnak ilyen tantermet létrehozni.

2024. 01. 10. 4:50
EP2I3197
Budaörs Projektzáró rendezvény Alany: Hajnal Gabriella, a Klebersberg Központ elnöke Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az okostantermeknek a tanulók kreativitását kell szolgálniuk, hogy képzeletük szárnyalni tudjon, és amit elterveznek, azt meg is tudják valósítani – hangsúlyozta lapunknak Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ (KK) elnöke. Mint mondta, 

ezekben a jól felszerelt termekben olyan módszerekkel lehet tanítani, amelyek erősítik a gyerekek motivációját, miközben megismerhetik és használhatják az új digitális eszközöket is.

Szerinte sokan arra gondolnak az „okostanterem” kifejezés hallatán, hogy a digitális kultúra tantárgy oktatására hozták létre, pedig valójában olyan környezetről és együttműködésre kialakított térről van szó, amelyekben bármely tantárgyhoz, műveltségterülethez tartozó órát vagy foglalkozást meg lehet tartani. – Mi azt szeretnénk, ha a digitális tantermeket maximálisan kihasználnák a gyerekek. A tanulók kreativitása fejlődik a termekben lévő informatikai eszközök használatával. Ezen eszközök közé tartozik a 3D-s nyomtató, a lézervágó, továbbá egy nagy méretű interaktív panel mellett a laptopok is. A tantermeket olyan bútorokkal szereltük fel, amelyeket könnyen lehet mozgatni, a padokat csoportosítani, ilyen módon a berendezés gyorsan alkalmassá tehető egyéni, páros, illetve csoportmunkára is – mondta a KK elnöke. Hozzátette, ez a tanterem nemcsak az órákon használható, hanem a délutáni szabadidős tevékenységek során a szakköri tevékenységekre is ideális.

Hajnal Gabriella hangsúlyozta, hogy 180 helyszínen alakítottak ki ilyen okostantermet. Maguk az intézmények választották ki a termeket, melyek egy komoly felújítás után alkalmasak lehetnek okostanteremnek. – Ezeket a tantermeket egységessé alakítottuk és fel is újítottuk, ahol erre szükség volt, tehát a 180 iskolában megegyezik a tantermek állapota, arculata és felszereltsége is. 

Fontos, hogy a természettudományok felé orientálódjanak a gyerekek, ezért is nagy lehetőség, hogy a természettudományos tantárgyakat komplexen tudják a tanárok bemutatni, igazi élménnyé váljon a tanulás. 

Az okostantermek rendkívüli lehetőséget biztosítanak arra is, hogy segítségükkel a természettudományok érdekességeire tudjuk irányítani a gyerekeket figyelmét – fejezte ki reményét a KK elnöke.
Hajnal Gabriella kitért arra is, hogy az okostantermek kialakítására uniós forrást használtak fel, amelyet Magyarország kormánya és az Európai Unió biztosított. Az Okostanterem, az állami fenntartású köznevelési intézmények digitális tanulást segítő tereinek fejlesztése című projektet tavaly kezdték el megvalósítani, miután a támogató – Miniszterelnökség, EFOP Irányító Hatóság – elfogadta a KK pályázatát. Az okostantermek kialakítására csaknem hétmilliárd forintot fordítottak, ehhez tartozott a helyiségek kiépítése és az eszközök beszerzése.

– Amit a felhívásban megfogalmaztunk, azt sikerült teljesítenünk. Ezen a projekten felül van néhány olyan digitális eszköz, amelyekkel még fel szeretnénk szerelni a termeket, de amit eredetileg elképzeltünk, azt megvalósítottuk. Nem egyszerűen jól felszerelt, digitális termeket építettünk ki, hanem igazi kollaborációs és tudástereket hoztunk létre. Közben álmodtunk egy még nagyobbat, és reméljük, hogy az okostantermek egy következő uniós forrásból még tovább fejleszthetők lesznek – fogalmazott az elnök.
Úgy vélekedett, a tanárok felkészültek a digitális tantermekben az új módszertannal történő oktatásra. Az elnök szerint 

az ilyen tantermekben folyó nevelő-oktató munka során jól látható, hogy a pedagógusok lelkesedése és szakértelme is pozitív irányba változik. 

– A pedagógusok nagy részének komoly hivatástudata van, szívesen tanulja meg az új eszközök használatát, hogy segítse a gyerekek fejlődését. Törekszünk arra, hogy minél több okostanterem legyen elérhető az iskolákban – állította a Klebelsberg Központ elnöke.

Borítókép: A Klebelsberg Központ elnöke úgy véli, hogy a pedagógusok felkészültek az új kihívásokra (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.