Orosz elektronikai zavarórendszer működik a Balti-tengernél

A Finnair korábban a jelzavarás miatt leállította az egyik észt városba tartó járatát. Szakértők szerint az elektronikai zavarórendszer bevetése figyelmeztetés Moszkva részéről.

Forrás: Politico2024. 05. 14. 20:21
Egy tajvani F-16-os pilóta látható, amint egy AGM-65B Maverick rakétát lő ki a Penghu-szigeteken tartott gyakorlat során. Fotó: Tajvani Katonai Hírügynökség Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balti-tenger feletti GPS-jelek zavarása valószínűleg az orosz drónellenes tevékenység mellékhatása – közölte a Traficom, a finn Közlekedési és Hírközlési Ügynökség. Mint írták,

„az interferencia felerősödött, amikor 2024 januárjában Ukrajna dróntámadásai megkezdődtek az orosz energia-infrastruktúra ellen.” 

Aerial observers train in early forest fire detection
Mérőműszerek egy Robin DR400 motoros repülőgép pilótafülkéjében (Fotó: DPA Picture-Alliance/AFP/Pia Bayer)

Észtország is Oroszországot okolja a jelzavarásért, de a finn ügynökség nem ért egyet a tallinni kormánnyal abban, hogy a zavarást hibrid támadásként definiálja, írta korábban a Politico.

Lehetséges, hogy a légi közlekedésben megfigyelt interferencia az orosz önvédelem mellékhatása, amelyet a GNSS (globális navigációs műholdrendszer) vagy a mobilfrekvenciák által vezérelt drónok navigációjának és irányításának megakadályozására használnak

– közölte a Traficom. A finn ügynökség szerint mindenesetre a Finnországba és Finnországból való repülés biztonságos – bár a GPS továbbra is a „navigációs információk fő forrása a légi közlekedésben”.

A Finnair ugyanakkor a közelmúltban egy hónapra felfüggesztette járatait az észtországi Tartuba, az észt kormány pedig bejelentette, hogy szándékában áll megvitatni a kérdést uniós és NATO-partnereivel.

A Finnair Airbus A321-231-es gépe (Fotó: AFP/Adrian Dennis)

– Az Észak-atlanti Tanács május 2-án foglalkozott a szövetségesek területén folytatott rosszindulatú tevékenységekkel, és megállapította, hogy Oroszország hibrid műveletei több NATO-tagállamot érintettek – mondta a hónap elején az észt külügyminisztérium szóvivője.

Május 8-án az észt külügyminisztériumba kérették Oroszország tallinni ügyvivőjét, és számonkérték a GPS zavarását.

Lufthansa Airbus A380 long-haul aircraft lands in Munich again for the first time.
Pilótafülke, a pilóta keze a gázkaron (Fotó: DPA Picture-Alliance/AFP/Frank Hoermann)

A GPS-t az amerikaiak fejlesztették ki, elsődlegesen katonai célokra. A rendszer alapját a Föld körül körülbelül 20 ezer méter magasságban keringő 24 műhold képezi.

Az orosz elektronikai zavarórendszer bemutatását szakértők figyelmeztető akciónak tartják, és azt feltételezik, hogy az az orosz elektronikai arzenálnak csak kis részét képezi.

Megfigyelők szerint az elektronikai zavarótechnika bevetése gondolkodóba ejtheti a NATO-t a nukleáris fegyverek hordozására is képes F–16-os repülőgépek és a GPS-irányítású siklóbombák ukrajnai bevetését illetően.

Borítókép: Egy tajvani F–16-os pilóta látható, amint egy AGM–65B Maverick rakétát lő ki a Penghu-szigeteken tartott gyakorlat során (Fotó: AFP/Tajvani Katonai Hírügynökség)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.