Minden rászoruló diáknak jut digitális eszköz

Adottak a digitális oktatás alapfeltételei Magyarországon, a statisztikák szerint ugyanis a tanulók otthonában szinte kivétel nélkül biztosított az internetelérés, ez pedig OECD-átlag feletti teljesítmény. Tízből kilenc gyermekes magyar családnak van valamilyen digitális eszköze, sőt a nyolcévesnél idősebbek közel nyolcvan százaléka saját okostelefont használ.

Csókás Adrienn
2020. 04. 17. 6:10
null
Tízből kilenc magyar családnak van asztali számítógépe vagy laptopja Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A személyes tanár-diák kapcsolat hiá­nya miatt tovább erősödhet a hátrányos helyzetű tanulók lemaradása a tantermen kívüli oktatás idején, az otthoni tanulás legalapvetőbb technikai feltételei azonban úgy tűnik, a szerényebb körülmények között élő családokban is adottak.

Az Ipsos még 2019 októberében mérte fel a hazai gyerekes háztartások eszközellátottságát, KidComm névre keresztelt kutatásukból pedig az derült ki: 98 százalékos az otthoni internetelérés aránya, emellett tízből kilenc családnak van asztali számítógépe vagy laptopja, a felének pedig tabletje. Az adatok szerint három év leforgása alatt megduplázódott a gyerekes háztartásokban mért okostelefonok száma (98 százalék), a tabletek elérése pedig ennél is nagyobb ütemben, körülbelül háromszorosára nőtt (52 százalék). Azokban a családokban, ahol 8-17 éves korú gyermeket nevelnek, a kiskorúak 79 százaléka saját okostelefont használ, a 15 évesnél idősebb gyerekek több mint felének eszközein pedig megtalálható a Facebook, a Messenger, az Instagram, a Viber és a Gmail is.

A magyar hozzáférési arányok nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket, erre Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) parlamenti államtitkára hívta fel a figyelmet a napokban. Az MSZP-s Szabó Sándor írásbeli parlamenti kérdésére adott válasza szerint OECD-átlag feletti a gyermekes magyar családok körében mért 98,5 százalékos internetelérési arány. Az OECD-átlag e tekintetben 96 százalék. Akiknek van internetjük, azok kivétel nélkül szélessávú internetet használnak, ami szintén két százalékkal jobb az uniós átlagnál.

Tízből kilenc magyar családnak van asztali számítógépe vagy laptopja
Fotó: Éberling András

Rétvári jelezte azt is, hogy a tanuláshoz szükséges körülmények, így a csendes szoba, az iskolai használatú számítógép ugyancsak a tanulók több mint kilencven százalékának biztosított az otthonában. Ezzel olyan országokkal vagyunk egy csoportban, mint Dánia, Svédország, Svájc, Ausztria, Finnország, Németország vagy az Egyesült Királyság. Megelőzzük többek közt a franciákat, a spanyolokat vagy az olaszokat is – hangsúlyozta.

Kitért ugyanakkor arra is, hogy szükség esetén offline, analóg módon, papíron és telefonon is megtörténhet a feladatok kiadása és az ellenőrzés a tantermen kívüli munkarend idején. Szerinte sokat segít, hogy a gyermekeknél ott vannak a tankönyvek, az M5 csatorna pedig iskolatelevízióvá alakult. Ahol nincsen semmilyen digitális eszköz, ott a tankerület megoldja, hogy kölcsön tudjon adni tabletet vagy laptopot a családoknak. Mint azt korábban megírtuk, erre a célra a fenntartók már beszereztek új eszközöket. A Klebelsberg Központ birtokában egyébként jelenleg 294 ezer laptop, PC, tablet, PDA és okostelefon van, 46 ezer pedagógusnak van saját laptopja is, tehát elvileg kell, hogy jusson mindenkinek, aki erre a segítségre szorul.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.