ÁSZ: Tartható a hiánycél

Az Állami Számvevőszék szerint maradtak még kockázatok a büdzsében, de a hiánycél tartható.

KG
2012. 06. 27. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint a 2013-as költségvetés hiánycélja tartható, de számos kockázatot tartalmaz a büdzséjavaslat a bevételi és a kiadási oldalon is – jelentette ki Domokos László ÁSZ-elnök a jövő évi költségvetésre vonatkozó előterjesztés általános vitájában szerdán a parlamentben.

Domokos László úgy fogalmazott: „recseg-ropog” a Magyarországot körülvevő nemzetközi rendszer, és ez a bizonytalanság rendkívül nehéz helyzetet teremtett a költségvetés és tervezés szempontjából, de a „bizonytalanság a biztosságot hozza elő”, és ez vezetett a költségvetés korai benyújtásához. Ezt egyébként a számvevőszék üdvözli, hiszen olyan célt szolgál, amelyet az ÁSZ is támogat: ezzel Magyarország egyértelműen bizonyítja, hogy elkötelezett a költségvetési fegyelem mentén, és így lehetőséget ad a túlzottdeficit-eljárás lezárására és a pénzügyi nyomás enyhülésére – jelezte.

Maradtak még kockázatok

Hangsúlyozta: a költségvetés szerkezete megfelel a jogszabályokban előírt feltételeknek. Az államadósság 2013 végére 76,8 százalékra csökken a 2012-es várható 78 százalékhoz képest. A 2013-as költségvetés kiadási főösszege 15 477 milliárd, a bevételi 14 799 milliárd forint, a hiánycél pedig 677,3 milliárd forint, ami tartható, de kockázatos – ismertette. Az ÁSZ – Domokos László szavai szerint – egyébként a bevételek 88 százalékát, a kiadások 82 százalékát és összesen 11 fejezetet ellenőrzött.

A kockázatok között említette, hogy nem állt rendelkezésre az előirányzatokat megalapozó jogszabályi háttér, egyes adótörvények és jogszabályok nem készültek el, valamint a deficit- és adósságcél pontos módja és a célok tartását biztosító eszközök teljes köre sem ismert.

A költségvetési tartalékok összege 300 milliárd forint, ami alacsonyabb az idei évre tervezettnél, de magasabb a várható idei felhasználásnál. Emellett az ÁSZ üdvözli az országvédelmi alap 50 milliárdról 100 milliárd forintra emelését. A számvevőszék elnöke ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy fejezeti tartalékokra is szükség lenne, és bár ez nem kötelező, az ÁSZ által vizsgált 11 fejezetből háromban képeznek is tartalékot; emellett a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szánt százmilliárd forint is megfelel a törvényi elvárásoknak.

Az ÁSZ szerint a költségvetésben előirányzott adóbevételek 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka teljesíthető, de csak részben alátámasztott, 30 százaléka pedig nem megalapozott, mivel nincs meg a megfelelő jogi-számszaki háttere, és a számvevőszék becslése alapján a tervezettnél kevesebb bevétel várható. Domokos László szerint megalapozott a pénzügyi szervezetek különadója, a bányajáradék, az ökoadó, az energiaellátók jövedelemadója, a rehabilitációs hozzájárulás, a különadók, az áfa és a jövedéki adó, csak részben megalapozott a társasági adó, a gépjárműadó, a játékadó, a biztosítási adó, a távközlési adó és a lakossági illetékek, míg a nem megalapozottak között található az ÁSZ szerint a hitelintézeti járadék, a cégautóadó, az eva, a regisztrációs adó, a pénzügyi tranzakciós illeték, az szja és az elektronikus útdíj is.

Az infláció változása még közbeszólhat

Domokos László kiemelte, hogy a személyi jövedelemadó tervezett bevétele 33,9 milliárddal alacsonyabb az idei tervezettnél, de a számvevőszék szerint nem helyesek a kormányzat idei évre vonatkozó számításai, amelyekre a jövő évi számítások is alapulnak. A pénzügyi tranzakciós adó esetében nem készült el a jogszabály, ráadásul a megemelt tervezett bevétel eléri az éves GDP közel 1 százalékát, ami akkora mérték, hogy a gazdasági szereplők magatartását is megváltoztathatja, és így hatással lehet a költségvetési célok elérésére is – mutatott rá.

A számvevőszék szerint a kiadási oldalon a tervezett tételek 56 százaléka megalapozott (például a diákhitel kamattámogatása, az állami kezesség és viszontgarancia, a rendkívüli kiadások, a társadalombiztosítási garancia és hozzájárulás vagy a követeléskezelés költségei), 37 százaléka részben megalapozott (így a vállalkozások folyó támogatásai, a lakástámogatások, az egyéb költségvetési kiadások és a nemzetközi elszámolások kiadásai), míg 7 százaléka nem megalapozott, mint például a fogyasztói árkiegészítés.

Domokos László elmondta: számításaik szerint a nyugdíj-biztosítási alap költségvetési ellátása biztosított, teljesíthető, egyedül az inflációkövető nyugdíjemelés jelent kockázatot az infláció esetleges változása miatt. Az egészségbiztosítási alap bevételei az ÁSZ szerint teljesíthetők, de komoly kockázat jelent a gyógyszertámogatás 69 milliárd forintos csökkenése, amellyel kapcsolatban hiányoznak a háttérszámítások, a koncepció, holott alapvetően változtatja meg a támogatás rendszerét, amelynek hatására megváltozhatnak a fogyasztói szokások is.

A költségvetés nem számol az IMF-fel

Az önkormányzati rendszerrel kapcsolatban a szervezet elnöke leszögezte: a feladatellátás, a szektor finanszírozása teljesen átalakul; 431,9 milliárd forintnyi támogatás, forrás és ehhez kapcsolódó feladat kerül ki az önkormányzatoktól, miközben a szektorban „már most is komoly pénzügyi feszültségek vannak”. Az ÁSZ szerint a források csökkenése magasabb tartalékképzéssel együtt is veszélyezteti az önkormányzati rendszer működését, ezért „fel kell készülni rendkívüli egyedi esetek kezelésére nagy számban is”.

Az ÁSZ-elnök beszélt arról is, hogy bár a költségvetés nem számol ezzel, de ha létrejönne Magyarország és a Nemzetközi Valutalap, illetve az Európai Unió között egy megállapodás, akkor az jelentősen csökkenthetné a kiadási oldalon a kamatterheket, így ez akár rejtett költségvetési tartaléknak is tekinthető.

Domokos László emlékeztette a kormányt és az Országgyűlést arra: az uniós támogatásokat nem elkölteni, hanem befektetni kell.

---- Kisebb lehet a növekedés a KT szerint ----
Kisebb lehet a növekedés a Költségvetési Tanács szerint

A Költségvetési Tanácsnak (KT) nincs alapvető ellenvetése a jövő évi költségvetés megalapozottságáról, ugyanakkor komoly kockázatokat lát a kabinet makrogazdasági prognózisában, ezért azt javasolja a kormánynak, hogy reagáljon a gazdasági növekedést hátráltató tényezőkre.

Kovács Árpád, a szervezet elnöke a 2013-as költségvetési javaslat szerda reggel megkezdődött parlamenti vitájában – bemutatva a KT június 8-i ülésén megfogalmazott véleményét – azt mondta, minden ismert trend arra mutat, hogy a GDP dinamikája idén és jövőre is érdemben lehet alacsonyabb a kormány által feltételezettnél.

Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a tanács teljesíthetőnek tartja a kijelölt hiánycél tartását, emellett szerintük 2013-ban kismértékben csökkenhet az adósság, vagyis a büdzsé várhatóan eleget tesz az adósságszabály előírásainak. Kovács Árpád szerint így – a 2012-es év sikeres zárását feltételezve – jövőre az egymást követő harmadik évben teljesülhet a maastrichti, háromszázalékos hiánykritérium.

Mint mondta, noha a kormány és a Költségvetési Tanács között fennmaradt a véleménykülönbség a makrogazdasági prognózisról, fontos fejleménynek tartják a jövő évi költségvetés stabilitása érdekében, hogy a kabinet – a tanács javaslatára – megemelte az Országvédelmi Alapot. Kovács Árpád jelezte ugyanakkor, hogy az úgynevezett szabad tartalékok mértéke még így sem arányos a kockázatokkal, a tartalékok nem nyújtanak teljes egészében fedezetet a költségvetésben egy, a tervezettnél jóval kedvezőtlenebb makrogazdasági forgatókönyv megvalósulására. A szervezet vezetője szerint ezért a hiánycél tartása a szabad tartalékok kényszerű törlését teszi szükségessé, sőt az sem zárható ki, hogy további „kismértékű hiánycsökkentő lépéseket” is meg kell tenni.

Világgazdasági élénkülésre várva

A tanács vezetője közölte azt is, a gazdasági stabilitás megőrzése érdekében hozott intézkedések egy része gyengíti a gazdaság dinamizálásnak lehetőségeit. A nemzetközi szervezetek világgazdasági élénkülésre számítanak, amellett Magyarország legfőbb exportpartnere, Németország gazdasága is növekedhet a várakozások szerint, azonban számolni kell az euróválság esetleges mélyülésével is, ami az 1,6 százalékosra tervezettnél jóval kisebb növekedést is eredményezhet – mutatott rá Kovács Árpád.

Külön kiemelte, hogy a „költségvetésitörvény-javaslatban szereplő bevételek jogszabályi kidolgozottságának, hatásmechanizmusainak színvonala, háttérszámításokkal való alátámasztottsága egyenetlen, esetenként nem megfelelő”. Példaként említette a tranzakciós illetéket, kifogásolva, hogy a kormány úgy épít jelentősen az új teherre, hogy annak konkrét formája egyelőre nem ismert. Kovács Árpád emellett megjegyezte azt is, hogy az ilyen mértékű adóterhelés elkerülhetetlenül változtat a gazdaság szereplőink magatartásán is, a költségvetésitörvény-javaslat azonban nem számol az új adóintézkedések miatt fellépő negatív hatásokkal és kockázatokkal.

Kovács Árpád szólt arról is, hogy a kormány figyelembe vette a Költségvetési Tanács büdzsétervezethez benyújtott észrevételeinek jelentős részét, így a Ház elé benyújtott törvényjavaslatban több kiadási előirányzat, illetve a szabadon felhasználható tartalékok, vagyis az Országvédelmi Alap előirányzata is emelkedett, a Nemzetgazdasági Minisztérium pedig „érzékenységvizsgálatot” végzett a makrogazdasági pályáról. Rögzítette: a javaslatban foglalt kiadási előirányzatok összességében teljesíthetők, bár egyes részterületeken, például az egészségügyben jelentős feszültségek alakulhatnak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.