Nehéz lesz betörni az orosz piacra

Nehezen ugyan, de akár magyar vállalkozások is profitálhatnak abból, hogy Oroszország szerdán a Kereskedelmi Világszervezet tagjává vált.

Károly Gábor
2012. 08. 23. 17:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oroszország volt az utolsó a nagyobb nemzetgazdaságok közül, amely nem volt tagja a WTO-nak. Közel két évtizedig tartó tárgyalássorozat után a világ kilencedik legnagyobb gazdasága is belépett a „klubba”, 156.-ként. A WTO immár a világkereskedelem 97 százalékát ellenőrzi. A szervezet szabályai szerint egy adott ország 30 nappal a felvétel ratifikációs folyamatának lezárása után válik a szervezet teljes jogú tagjává, Vlagyimir Putyin orosz elnök pedig július 21-én írta alá a csatlakozásnak a duma által jóváhagyott jegyzőkönyvét.

Belépése miatt Oroszországnak az eddigieknél alacsonyabb importvámokat kell bevezetnie (10-ről 7,8 százalékra kell csökkenteni), amitől a külföldi áruk versenyképesebbé válását várják az orosz piacon. A belépés orosz bírálói emiatt attól tartanak, hogy az országot a jövőben elárasztják a külföldi olcsó áruk, kiszorítva a hazai márkákat.


A GlobalFX elemzése szerint az Európai Unió cégei várhatóan 2,5 milliárd eurónyi vámot és különféle díjat spórolhatnak majd meg. Az EU-ból érkező importok mértéke 108 milliárd euró volt, míg az unióba irányuló exportok mértéke elérte a 200 milliárdot is.

Magyar cégek nehezen profitálhatnak az orosz tagságból

Az orosz WTO-csatlakozás alapvető változásokat nem fog hozni az magyar exportban, ugyanis a hazai cégek legfőbb problémái eddig sem ebből fakadtak – mondta el az MNO-nak Ludvig Zsuzsa, az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. „A szabályozási környezet egyértelműbbé válása, a piacnyitás, valamint a vámcsökkentés reménykeltő ugyan, bár a vámok leépítése nem lesz drasztikus mértékű” – emelte ki.

A szakember elmondta, hogy az orosz piacon rettenetesen éles a verseny, s a magyar vállalkozások nem nagyon tudnak labdába rúgni. Ahhoz, hogy egy magyar cég megvesse lábát az orosz piacon nagyon ügyesnek kell lennie: meg kell találnia a nagyon kicsi piaci rést vagy elő kell hozakodnia egy sikeres újítással – csak így lehet némi esélye egy magyar vállalatnak.

Tovább nehezíti a cégek esélyeit, elsősorban a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek esetében a szállítandó mennyiség előállítása, ugyanis az orosz piac többnyire óriási mennyiségű homogén árut igényel. Ludvig Zsuzsa kiemelte, hogy a hazai vállalkozások többsége ráadásul nem rendelkezik olyan erős finanszírozási háttérrel, nem tőkeerősek annyira, mint nyugati versenytársaik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.