Uniós harcok földön és levegőben

A légi irányítás utasításai nélkül, vakon száguldó repülőgép katasztrófát okozhat, ezért kellett vadászgépeknek elfogniuk a minap a Dubajból érkező, nem rádiózó utasszállítót.

PR
2012. 10. 24. 1:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Vadászgépek fogták közre a minap azt a Dubajból érkező utasszállítót, amely nem létesített rádiókapcsolatot a polgári irányítással, vagyis önökkel. Olyan nagy baj ez, hogy riasztani kellett miatta a Gripeneket?

– A válaszom határozott igen. Légiforgalmi irányítás nélkül a repülőgép vakon száguld, ami akkor is hatalmas biztonsági kockázat, ha egyébként nincs szándékában belerepülni egy atomerőműbe. De 2001. szeptember 11-e óta minden ilyen esetet a lehető legkomolyabban veszünk.

– Kinek tűnt fel, hogy a magyar légtérbe berepülő sok száz gép közül éppen ezzel nincs kapcsolat?

– A munkatársaim vették észre, de tény, hogy figyelmeztették őket a román társszervezettől. Minden repülőgépnek minden úton töltött perce során kapcsolatban kell lennie a légiforgalmi irányítással. Felszálláskor az adott reptér tornyával kommunikál, majd átveszi az ország légterét irányító központ, határátlépéskor pedig a szomszédos ország légi irányításának a frekvenciájára kell áthangolnia. Az említett utasszállító már Romániában sem rádiózott, és ők ezzel a figyelmeztetéssel adták át nekünk, ahogy mi is mindig értesítjük a repülés útvonalán következő országot, ha a rádiókapcsolat nálunk szakad meg. Mivel az A380-assal nekünk sem sikerült beszélnünk, riasztottuk a légierőt, ők továbbították a riasztást az olaszországi NATO-központba. A Gripenek éppen gyakorlaton voltak Taszár légterében, és néhány percen belül elfogták az utasszállítót. A rádiókapcsolat még a levegőben helyreállt, ezért a vadászgépek visszatérhettek a bázisra.

– Hanyagságról vagy technikai hibáról volt szó?

– Mivel nem egyedi az eset, sőt, mostanában három hasonló is előfordult, hanyagságra vagy valamiféle hamis biztonságérzet jelenlétére gyanakszunk. Nemrég egy török utasszállító járt úgy, hogy a légikisasszonyok azt látták, minden utas a gép egyik oldalához tódul, és vadul fényképez. Akkor vették csak észre, hogy vadászgépek kísérik őket, és ezután értesítették a parancsnokot. Mivel ilyenkor a pilóták rögtön megtalálják a rádió kapcsolóját, arra következtetek, hogy emberi mulasztásról van szó. A légitársaság pénzbüntetésre, a pilóta a szakszolgálati engedélyének több hónapos bevonására számíthat.

– Nem hozza zavarba a magyar légi irányítókat, hogy eközben már folyik az új központ beüzemelése?

– Egyáltalán nem. Az augusztus végén átadott, közel tízezer négyzetméteres, világszínvonalú légiforgalmi irányítóközpontunk felszerelése a részletesen kidolgozott menetrend szerint zajlik. A 13 milliárd forintos beruházást az unió hatmillió euróval támogatja, és részben ezért is fontos volt a használatbavételi engedély megszerzése határidőre idén júniusban. Szerencsére a kivitelező konzorcium napra pontosan, kiváló minőségben adta át az épületet, a pótmunka mértéke a két százalékot sem érte el. Már szerkezetkész állapotban megkezdtük a számítógépes hálózat telepítését. A méretekre jellemző, hogy 30 kilométernyi erős- és 130 kilométernyi gyengeáramú vezetéket fektettünk le. Jelenleg is zajlik a Thales és a dolgozóink közös munkája által fejlesztett és továbbfejlesztett légi navigációs szoftver, a Matias telepítése. Novemberben már az új szoftver tesztje is megkezdődik.

– Hogyan állnak át az új központ használatára, és mikor veszi át végleg a régi irányítóközpont szerepét az új?

– A sikeres tesztek után egyfajta sajátos „árnyéküzem” veszi majd kezdetét. Ez azt jelenti, hogy a régi és az új rendszer egyszerre, párhuzamosan dolgozik. Úgy terveztük, hogy kétszer két hétig működnek így egymás mellett, előbb a régi központ dolgozik élesben, majd a következő időszakban az új, de az árnyék-infrastruktúra biztonságképpen ott lesz, és bármikor átveheti a munkát. Az árnyéküzem terveink szerint december 3-án ér véget. Akkor már elmondhatjuk, hogy sikerrel beüzemeltük az új irányítóközpontunkat, és ezzel nagy lépést tettünk előre, hogy távlatilag is biztosítsuk a magyar légi irányítás jövőjét Európában.

A teljes interjút az október 24-ei Magyar Nemzetben olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.