– Vadászgépek fogták közre a minap azt a Dubajból érkező utasszállítót, amely nem létesített rádiókapcsolatot a polgári irányítással, vagyis önökkel. Olyan nagy baj ez, hogy riasztani kellett miatta a Gripeneket?
– A válaszom határozott igen. Légiforgalmi irányítás nélkül a repülőgép vakon száguld, ami akkor is hatalmas biztonsági kockázat, ha egyébként nincs szándékában belerepülni egy atomerőműbe. De 2001. szeptember 11-e óta minden ilyen esetet a lehető legkomolyabban veszünk.
– Kinek tűnt fel, hogy a magyar légtérbe berepülő sok száz gép közül éppen ezzel nincs kapcsolat?
– A munkatársaim vették észre, de tény, hogy figyelmeztették őket a román társszervezettől. Minden repülőgépnek minden úton töltött perce során kapcsolatban kell lennie a légiforgalmi irányítással. Felszálláskor az adott reptér tornyával kommunikál, majd átveszi az ország légterét irányító központ, határátlépéskor pedig a szomszédos ország légi irányításának a frekvenciájára kell áthangolnia. Az említett utasszállító már Romániában sem rádiózott, és ők ezzel a figyelmeztetéssel adták át nekünk, ahogy mi is mindig értesítjük a repülés útvonalán következő országot, ha a rádiókapcsolat nálunk szakad meg. Mivel az A380-assal nekünk sem sikerült beszélnünk, riasztottuk a légierőt, ők továbbították a riasztást az olaszországi NATO-központba. A Gripenek éppen gyakorlaton voltak Taszár légterében, és néhány percen belül elfogták az utasszállítót. A rádiókapcsolat még a levegőben helyreállt, ezért a vadászgépek visszatérhettek a bázisra.
– Hanyagságról vagy technikai hibáról volt szó?
– Mivel nem egyedi az eset, sőt, mostanában három hasonló is előfordult, hanyagságra vagy valamiféle hamis biztonságérzet jelenlétére gyanakszunk. Nemrég egy török utasszállító járt úgy, hogy a légikisasszonyok azt látták, minden utas a gép egyik oldalához tódul, és vadul fényképez. Akkor vették csak észre, hogy vadászgépek kísérik őket, és ezután értesítették a parancsnokot. Mivel ilyenkor a pilóták rögtön megtalálják a rádió kapcsolóját, arra következtetek, hogy emberi mulasztásról van szó. A légitársaság pénzbüntetésre, a pilóta a szakszolgálati engedélyének több hónapos bevonására számíthat.

















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!