A jó alkupozícióval rendelkező cégek minden esetben képesek rákényszeríteni akaratukat a gyengébbre – olvasható a Gazdasági Versenyhivatal által megrendelt felmérésben. Az áruházláncoknak a beszállítókkal szembeni magatartását vizsgáló, Kopint-Tárki Zrt. készítette tanulmány rámutat: az utóbbi években a beszállítók érdekében bevezetett szigorítások valamelyest javítottak helyzetükön, teljes körű védelmet azonban nem nyújtanak számukra. A láncoknál ugyanis rövid idő alatt kialakultak azok a technikák, amelyekkel lényegében meg tudják kerülni a korlátokat. A korábban belistázási díjként beszedett sarcból például, (amelyet azért fizetett a beszállító, hogy terméke bekerülhessen a lánc kínálatába) így lett terméktesztelési vagy kipróbálási díj. Nem ritka, hogy a lánc nem elégszik meg a nemzetközileg is elfogadott tanúsítványokkal, ragaszkodik saját minőség-ellenőrzési rendszeréhez, melynek költségeit szintén a beszállítókkal fizetteti ki. Ennek évi költsége akár több százezer forintra is rúghat beszállítónként.
Az is pluszköltséget jelent a partnernek, s extra bevételt a kereskedőláncnak, hogy utóbbiak ragaszkodnak saját, a hagyományosnál háromszor drágább speciális rekeszeik használatához, amit szintén a beszállító fizet.
(Hajdú Péter)
A teljes cikket a Magyar Nemzet pénteki számában olvashatja.