Senki sem vitatja, hogy a magyar gazdaságnak és turizmusnak nagy szüksége lenne egy budapesti bázisú, Malév méretű hagyományos légitársaságra. A Sólyom Hungarian Airways tervezett indulásáról szóló, a szombati Magyar Nemzetben megjelent cikkre érkezett nagy számú reakció azt mutatja, hogy a probléma a szakmai és a szélesebb közvélemény elevenébe talált. A hozzászólók egy része már az elnevezésen fennakadt, és sokan úgy vélték, a Sólyom nehezen illeszkedik a nemzetközi nyelvi környezethez. A lapot tájékoztató forrás szerint a nevet tesztelték, és hallás után könnyen kiejthetőnek találták külföldiek is.
Ennél komolyabb ellenvetések is olvashatók azonban a szakmai sajtóban. Ezek szerint a Sólyom mind a mai napig nem rendelkezik hatósági üzemeltetési engedéllyel, és ez valószínűtlenné teszi az augusztusi indulást. Mások arra mutattak rá, hogy a Malév hagyatéka, az EU-n kívüli repülési jogok legértékesebbjei már elkeltek. Mások az európai légi piac helyzetét elemezve jutottak olyan következtetésre, hogy nincs létjogosultsága Budapesten egy ötvengépesre tervezett flottát üzemeltető légi fuvarozónak.
A felvetésekkel a Magyar Nemzet megkereste névtelenségéhez ragaszkodó reptéri forrását, aki elmondta, hogy az új légitársaság beindításának előkészületei másfél éve tartanak. Ennek során többek között megállapodás született ománi és egyesült arab emirátusbeli befektetőkkel a légi cég kisebbségi tulajdonlásáról, a kiadások finanszírozásáról. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint ugyanakkor a cégnek jelenleg nincs külföldi tulajdonosa, csak egy magyar, az idén áprilisban alapított Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding. Ennek a holdingnak három magyar magánszemély a tagja, Vágó József, a Sólyom ügyvezetője mellett Hurtyák Róbert András és Lucsik János. A cég tőkéje 500 ezer forint. A holding májusban több mint egy tucat további kft.-t hozott létre. A céghálózatból kirajzolódik egy leendő légitársaság különböző munkafolyamataira specializálódott cégrendszer.
Akárhogy lesz is, tény, hogy az új magyar légitársaság indulása túlmutatna önmagán. Miként a szombaton megjelent cikkben olvasható, a Sólyom esetleges megjelenése új helyzetet teremtene a reptéren is. A Budapest Airport megvalósíthatná tervezett fejlesztéseit, és akár újra megnyithatná az 1-es terminált.
Jámbor Gyula
További részletek a Magyar Nemzet keddi számában.