Hiányoznak a piacról a hazai szereplők

A CBA elnöke szerint politikai háttere lehet annak, hogy az áruházlánc került pellengérre az áfacsalási botrányban.

Köpöncei Csilla–Nánási Tamás
2013. 12. 16. 3:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Jó néhány hete az áfacsalások borzolják itthon a kedélyeket, időről időre újabb vállalkozások nevével rukkol elő az adóhatóság. Nemrég a CBA győri partneréhez köthető vállalkozás is gyanúba keveredett. Felelősséget vállalnak a franchise-tagok tetteiért?
– A CBA megalakulásakor a belső szabályzatban lefektettük, hogy aki törvényt sért, vagy akit a hatóságok felelősségre vonnak, nem lehet többé franchise-tag. A győri esetben mára bebizonyosodott, hogy a CBA közvetlen partnere, a Delikát Kft. nem érintett az áfacsalásban. A hatóságok az idősebb Laki Lászlót és fiát, ifjú Laki Lászlót gyanúsítják, a CBA Kereskedelmi Kft. a Delikát Kft. részéről Laki Péterrel áll kapcsolatban. A vizsgálat elején a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a Delikát-boltok vagyonát is zár alá helyezte, így ellehetetlenült a hálózat működése. Választanunk kellett. Vagy hagyjuk, hogy a tizenkilenc bolt az ötszáz dolgozóval együtt tönkremenjen, vagy egy ideig mi irányítjuk az üzemeltetést. Ez utóbbi mellett döntöttünk, és amikor kiderült, hogy a Delikát Kft. tiszta, visszaadtuk a boltokat a tulajdonosnak.

– Ugyanakkor mindkét gyanúsított tagja a Delikát Kft.-nek is.
– Ha bebizonyosodik, hogy valóban elcsalták az áfát, akkor ki kell lépniük a társaságból.

– Tudnak arról, hogy más franchise-partnerrel szemben hasonló eljárás folyik?
– Nincs ilyenről tudomásom.

– Biztosan találkoztak már olyan esettel, amikor egy-egy importőr gyanúsan olcsó áruval kereste meg valamelyik partnerüket.
– Nagyon sok importőrrel állunk kapcsolatban, próbáljuk a hátterüket ellenőrizni, a saját eszközeink azonban gyakran kevésnek bizonyulnak. A magyar cukorgyártás felszámolása óta jószerivel csak importőrökön keresztül juthatunk cukorhoz, így nem tudhatjuk, hogy melyik működik tisztességesen, és melyik nem. Többször előfordult már, hogy a hatóságok bekérték a számláinkat, mert egyik-másik partnerünk ellen nyomoztak. De ez a probléma nem csak hazánkban van jelen, az egész Európai Unió ettől szenved.

– Mennyire látja fertőzöttnek a piacot?
– Az elmúlt két-három évben ellenőrzöttebbé vált a piac, ezért is derül fény egyre több visszaélésre. A hatóságok sokkal felkészültebbek, de még nagy utat kell megtenni. Megoldást csak az unióval együtt találhatunk, szigorú szabályok bevezetésére van szükség.

– Most, hogy a közélet, a politika színpadára is felkerült a téma, miért épp a CBA került elsőként pellengérre?
– Egyértelműen politikai támadás áll a háttérben. Érezhető, hogy a 2014-es választások közeledtével kinyílt a bicska a baloldal zsebében, és megpróbálnak mindent bemocskolni. Azon vállalkozók közé tartozom, akik nyíltan vállalják politikai nézeteiket. A békemenet kapcsán küldött levelem után is számos támadás ért, a balliberális oldal megpróbálta kiforgatni az írás tartalmát. A levél szigorúan a magánvéleményemet tartalmazta, és abban senkit nem köteleztem arra, hogy a rendezvényen részt vegyen. Aki ott volt, láthatta, hogy az ötszázezer ember közt nehéz lett volna ellenőrizni, hogy melyik kollégám jött el, és melyik maradt otthon.

– Pont ennek a nyilvánosságra került levelének köszönhető, hogy politikai nézeteivel egy ország tisztában van.
– Soha nem voltam párttag, a Kádár-rendszer kiszolgálóit pedig a mai napig hazám ellenségeinek tartom. Most, hetvenhárom évesen sem fogok megváltozni. Miért is kellene? A rendszerváltást végre kell hajtani, 2010-ben pedig lehetőség nyílt bepótolni mindazt, amiről 1989-ben megfeledkeztek. Aki ezt nem látja, az vak.

Nem félt attól, hogy ezzel a lépéssel üzleti gondokat okozhat a hálózatnak?
– A CBA közel harmincötezer embert foglalkoztat, politikai nézetek tekintetében is vegyes a csapat, úgy, mint a társadalom egésze. Ez a vásárlóinkra is igaz. Voltak olyan régiók, ahol egy-két napig néhány vásárló nemtetszését fejezte ki, de ezeken a helyeken is gyorsan rendeződött a helyzet. Hiszen a vásárlók tudják, hogy jó áron, jó minőséget kínálunk, és mindnyájukat alázattal és tisztelettel szolgáljuk ki.

Az utóbbi időszak egyik legfelkapottabb témája az online pénztárgépek bevezetése. Mit várnak ettől az intézkedéstől?
– A kereskedők többsége szerint jó döntés volt, hogy a pénztárgépeket összekötik az adóhivatal rendszerével. Ezzel ugyanis megszűnik az ügyeskedés lehetősége, a gyanúsítgatás. Egyenlő feltételek mellett a tehetség fogja megmutatni, hogy ki mennyire lesz sikeres kereskedő.

A híradásokból mégis az derült ki, hogy a kereskedők többsége nem örült az intézkedésnek. Arról lehetett hallani, hogy január másodikától tejet és kenyeret sem vehetnek az emberek, és a benzinkutak sem nyitnak ki. Hogy áll a CBA a gépek beszerzésével?
– A hálózat minden tagja leadta már a rendelést, egyelőre az új gépek megérkezését várjuk. A legtöbb partnerünk eddig is korszerű gépekkel dolgozott, esetükben csak az úgynevezett A egység beszerelésére van szükség, máshol a nyomtatókat és a pénztárgépeket is ki kell cserélni. Az, hogy ekkora késésben vagyunk, elsősorban annak tudható be, hogy a törvény előkészítésekor elmaradtak a széles körű konzultációk. Ha az előkészítő munkálatokba bennünket, kereskedőket is bevontak volna – a multikkal együtt –, akkor lehet, hogy mára a pénztárgépek fele össze lenne kötve az adóhatósággal. Így viszont örülhetünk, ha február–március végéig sikerül minden gépet beszerelni.

Lesznek olyan kereskedők, akik emiatt hagynak fel eddigi tevékenységükkel?
– Hazánkban négy évvel ezelőtt még 23 ezer élelmiszer-kiskereskedelmi bolt volt, ma már alig érjük el a 19 ezret. Néhány év múlva ez a szám várhatóan 15 ezerre csökken majd. Ebben a folyamatban nyilván a versenyfeltételek tisztulása is szerepet játszik majd, de nem ez lesz a meghatározó. A kis boltok vannak a legnagyobb veszélyben, a néhány négyzetméteres üzlethelyiségekben nem tudnak olyan kínálatot felvonultatni, amilyenre a vevők igényt tartanak.

Az átrendeződés már ma is érezhető a piacon, a kormányzati intézkedések pedig ráerősítenek erre a folyamatra. Mi várható? Elbillenhet a mérleg nyelve a külföldi és a hazai láncok között?
– Óriási hiba volt, amikor a rendszerváltás után tömegével engedték be a multinacionális láncokat hazánkba. A politikai elitnek szem előtt kellett volna tartania, hogy a kereskedelem az egyik olyan terület, ahol a pénz nagyon gyorsan mozog. Ez stratégiai ágazat. A kilencvenes években a multicégeket hatalmas adókedvezményekkel csalogatták az országba, míg mi, hazai kereskedők semmilyen engedményt nem kaptunk. Mindent a saját erőnkből építettünk föl. 1992-ben tíz kollégával, 17 üzlettel indítottuk el a CBA-t, mivel nem akartunk a multicégek rabszolgái lenni. Minden tulajdonos egy-két bolttal kezdte, aztán folyamatosan újabb és újabb üzleteket szereztek meg – részben a privatizáció során. A legnagyobb áttörést a vidéki terjeszkedés hozta. Rájöttünk, hogy érdemes országos hálózatot kiépíteni. Az elmúlt évben közel háromezer-háromszáz bolttal, 35 tulajdonossal és ezerötszáz franchise-taggal összesen 578,5 milliárd forintos forgalmat értünk el.

Időközben azért voltak partnerek, akik elhagyták a CBA-t.
– A 2000-es évek elején a nagykereskedők egy csoportja valóban kilépett a hálózatból. Ők a mai Reál-csoport tagjai. Döntésük egyetlen oka az volt, hogy – velünk ellentétben – nagykereskedelmi szemlélettel akarták a boltokat kiszolgálni. Később az egész nyugat-európai élelmiszer-kiskereskedelem bebizonyította, hogy a mi elgondolásunk volt a helyes.

Ha jól tudom, nemrég egy egész régiónyi bolt állt át a konkurens hálózathoz. Mi volt az oka?
– Egy évvel ezelőtt három kollégánk döntött úgy, hogy a Coop-csoportnál folytatja a tevékenységét. Egy közülük gyorsan meggondolta magát, azóta ismét a partnerünkként dolgozik. Összességében ötven-ötvenöt bolttal lettünk karcsúbbak, ezt azonban szinte azonnal ellensúlyozni tudtuk. A Match kivonulásával negyvennyolc boltot vettünk meg, többségüket forgalmas fővárosi helyen.

Az eltérő versenyfeltételek mellett hogyan tudott a CBA mégis országos hálózattá fejlődni? Miben tud mást, jobbat nyújtani a fogyasztóknak, mint a multiláncok?
– A nyugat-európai kiskereskedelmi láncok tőkeerőben jelentősen előttünk járnak, a második világháború után volt idejük megerősödni. Nekünk ez nem adatott meg, ezért minden pénzt, amit nyereségként kivehettünk volna a boltokból, újabb üzletek megvásárlására költöttünk. A multikkal szemben a legnagyobb előnyünk épp a méretünkből adódik. Míg náluk erős, hierarchikus és bürokratikus rendszer működik, addig nálunk a partnerek képesek gyorsan reagálni a piaci változásokra. Ismerjük a hazai piacot és a vevők igényeit is.

A rugalmasságnak ugyanakkor lehetnek árnyoldalai is.
– Esetenként nehezebben tudunk fegyelmet tartani a franchise-partnerek között. Csupán néhány kötelező elemet kell betartaniuk, számos dologban azonban önálló hatáskörben döntenek.

Változhat-e a jövőben a felállás a magyar és a külföldi tulajdonú élelmiszer-kiskereskedők közt?
– Nyugat-Európa minden országában az első öt-tíz élelmiszerlánc hazai kézben van. Az egészséges szerkezethez itthon is hasonló arányokra lenne szükség.

Elérhető, hogy az első öt cég magyar legyen?
– A közeljövőben biztosan nem. Itthon hiányoznak a piacról a hazai szereplők. Ha mi nem alakulunk meg 1992-ben, akkor a Coopot már rég tönkretették volna a multik. Nincs más választásunk, mint hogy továbbfejlődünk. A kollégákat is mindig arra buzdítom, hogy minél több üzletet vásároljanak fel, és igyekezzenek tartalékolni arra az esetre, ha egy lánc úgy dönt, hogy kivonul Magyarországról.

Vannak ilyen tervek kilátásban?
– Azért gyengélkednek páran a piacon.

Mekkora volumenben gondolkodnak?
– Egy tescónyi méretet még nem tudunk megvenni, a forgalmi rangsorban utána következőkkel már nem lenne problémánk. A Tesco egyébként nagyon érdekes üzletpolitikát folytat, hipermarketként jött be, az ország minden pontján letelepítette áruházait, az utóbbi néhány évben azonban az Expressz boltjaival a szupermarketek és ezzel a városközpontok felé vette az irányt.

Érezhetően mások is ezt a technikát alkalmazzák. A diszkontláncok szintén a belváros felé terjeszkednek.
– A plázák beengedésével már így is tönkretettük a belvárost, a korábbi bevásárlóutcák elnéptelenedtek. A diszkontláncok pedig tovább rontják a már így is szomorú városképet. A szép gourmet-boltokat minden európai nagyvárosba beengedik, arra azonban még nem láttam példát, hogy Bécs belvárosában boltot nyithatott volna valamelyik diszkont.

Az elmúlt években a CBA is a prémium kategória felé nyitott.
– Eddig összesen 125 Príma üzletet nyitottunk az országban. Úgy tűnik, az előzetes várakozásainknak megfelelően ebben a szegmensben van a legnagyobb fejlődési potenciál, mivel a válság ellenére is évente öt-nyolc százalékos forgalomnövekedést tudtunk elérni. Ezzel az elit lánccal sikerült kiemelkednünk a különböző bolthálózatok közül. Célunk az országos lefedettség, 350 Príma bolt megnyitásáig nem állunk meg.

Egy időben szó volt arról is, hogy Brüsszelben és más nagy európai városban Hungarikum Delikát boltot nyit a társaság. Azóta viszont keveset hallani erről a tervről.
– Az ötlet apropóját a két évvel ezelőtti párizsi mezőgazdasági világkiállítás adta, ahol nagy sikereket értünk el a prémium termékeinkkel. A francia vásárlók és az ott élő magyarok biztatásával kezdtük meg a munkát. Végül úgy döntöttünk, hogy az első delikátboltot Brüsszelben nyitjuk meg. Már a bolt tervei is megvoltak, amikor az igazgatóság úgy döntött, hogy nélkülem nem vállalja a kivitelezést. Az elnöki megbízásomat 2015-ig vállaltam, azt terveztem, hogy a külföldi boltokat beindítom, és két évig üzemeltetem is, utána viszont szerettem volna, ha egy fiatalabb kolléga átveszi ezt a munkát. Sajnos nem sikerült olyan munkatársat találni, aki magára vállalta volna a feladatot. Hasonló volt a helyzet a CBA Centtel, a társaság diszkonthálózatával is. Eddig tizennégy ilyen boltot sikerült megnyitni, a tervek azonban egy országos lefedettséggel bíró hálózatról szóltak.

Rendre felmerül a kérdés, hogy bár magyar tulajdonú vállalatról van szó – amelyik erre büszke is –, a polcokon jelentős az importáruk aránya. Miért? Nincs elegendő, jó minőségű magyar áru, amivel kiválthatnánk a külföldi termékeket?
– A magyar termékek közt vannak nagyon jó minőségű és alacsony értékű áruk is. Ugyanakkor a versenyhelyzet nem engedi meg, hogy egy-egy olcsóbb importárut ne vegyünk meg. Példaként említhetném az UHT tejet. Ha mi nem vesszük meg a szlovákoktól, csehektől vagy lengyelektől – akik egyébként a feleslegüket zúdítják a magyar piacra –, akkor megveszi más, és oda megy majd a vásárló. Nagyon sok a kis pénztárcájú ember az országban, és az ő igényeiknek is eleget kell tennünk.

Akkor mégis mitől magyarabb a CBA üzletpolitikája, mint a többi láncé?
– A magyar áruk részarányát tekintve az élmezőnyben vagyunk, a Corvinus Egyetem felmérése is ezt támasztja alá, a termékeink túlnyomó része hazai beszállítóktól kerül a polcokra. Mindemellett az utóbbi időszakban elkezdtünk saját termelésű zöldségből-gyümölcsből befőttet, lekvárt, pálinkát gyártatni. A legnagyobb sikert a bor hozta meg. Kevesen tudják, hogy a saját borcsaládunkhoz a szőlőt is mi vesszük meg, amelyből az idén ötszázezer palack kiváló minőségű bort készítettünk. Ezt az irányt helyesnek tartom, hiszen nekünk, magyar élelmiszer-kereskedőknek a termelésbe is be kell kapcsolódnunk, ezzel is erősítenünk kell a magyar mezőgazdasági termékek piacra jutását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.