A nemzetgazdasági miniszter és Nátrán Roland, az Eximbank vezérigazgatója szerdán az NGM épületében együttműködési megállapodást írt alá 18 hazai kereskedelmi bankkal arról, hogy a bankok megújítják az Eximbankkal az EHP keretében kötött, két éven túli futamidejű, kedvezményes kamatozású refinanszírozási szerződéseiket.
Varga Mihály az exportot a hazai kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) egyik sikerterületének nevezte, miután e cégek részesedése a teljes exporton belül a 2011-es 26,8 százalékról 30 százalékra nőtt tavaly, miközben a kivitel is jelentősen bővült az elmúlt 4 évben.
A vállalkozói szektor egyik legnagyobb, 2010-es problémájának nevezte, hogy a bővüléshez, a piaci lehetőségek kiaknázásához nélkülözhetetlen pénzügyi forrásokhoz nem tudott hozzáférni. Az azóta megtett intézkedéseknek köszönhetően Magyarországon ma már minden olyan vállalkozás hitelhez juthat, amely megfelelő ötlettel, elképzeléssel rendelkezik. Megemlítette, hogy kibővült a Széchenyi Kártya Program, elindult a vállalkozásfinanszírozási hitelprogram, a a jegybank növekedési hitelprogramja és az Eximbank exportélénkítési hitelprogramja.
A miniszter hangsúlyozta: a kormány támogatja a hazai kis- és középvállalkozásokat abban is, hogy elérjék a nemzetközi piacokat is. Varga Mihály szerint helyes döntésnek bizonyult, hogy 2012 májusában a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá került az Eximbank, ennek révén egy új gazdaságpolitikai ösztönző eszközt is kapott a tárca. Az Eximbank közreműködésével hatékonyan tud hozzájárulni a hazai exportszektor fejlesztéséhez, a magyar vállalatok versenyképességének javításához – mondta.
A tárcavezető kiemelte: eddig közel 500 cég részesült az Eximbank kedvezményes finanszírozási és biztosítási konstrukcióiból, és 21 hitelintézet vett részt a bank kedvezményes kamatozású refinanszírozási programjában. Varga Mihály arról is szólt, hogy 2012 májusa óta a bank és a biztosító közel 1000 milliárd forinttal támogatta a magyar kivitel bővülését.
Hozzátette, hogy a bank működése számos új lehetőséggel segíti a magyar vállalkozásokat, így a beszállítók támogatása, az exportcélú beruházások, befektetések finanszírozása, a szolgáltatásexport ösztönzése olyan új elemek, amelyeket azért hoztak létre, hogy érdemben segítsék a magyar vállalkozások piacra lépését.