Az államtitkár kifejtette, a 374 kilométeres vasútvonal jelenleg nem teszi lehetővé a korszerű közlekedést, a két főváros közötti 7-8 órás menetidő a 21. században maximum a kerékpárral nevezhető versenyképesnek.
Szijjártó Péter szerint az új nyomvonal várhatóan a jelenlegit fogja követni, de van olyan elképzelés is, hogy Szegedet is bekapcsolják. Hozzátette azonban, hogy a jelenlegi szakmai vélemények értelmében a lehető legrövidebb útvonalat kell választani, tekintettel arra, hogy nemcsak a személy-, hanem a teherforgalom szempontjából is fontos lesz ez a vasútvonal. Szakmai döntést kell hozni arról, hogy gazdaságos lenne-e a vonal úgy is, ha egy jelentősnek mondható kitérőt tenne – fűzte hozzá.
„Tudjuk, hogy egyre több kínai áru érkezik Európába. Magyarország a tranzitútvonal mentén fekszik, és ezt a helyzetünket ki is kell használni. Azt is tudjuk, hogy a kínaiak Kelet-Kínából alapvetően tengeren szállítják az áruikat Európába, a görög kikötőkbe, főleg Pireuszba. ( ) Onnan ezen az útvonalon tudnák eljuttatni Nyugat-Európa irányába az áruikat” – mondta, majd hozzátette: ezért tekintettel kell lenni a minél rövidebb útvonalra.
A MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója tavaly májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A korszerűsítés érdekében folyó együttműködésről pedig Kína, Magyarország és Szerbia tavaly novemberben állapodott meg a Bukarestben megrendezett Kelet-Közép-Európa (KKE) – Kína csúcstalálkozón.
A magyar és a szerb főváros közötti vonal ugyan most is villamosított, de egyvágányú, a sínek pedig rossz állapotban van, ezért gyakoriak a késések. A felújítást követően a vonatok menetideje a jelenlegi hét-nyolcról három és fél órára csökkenne – hangsúlyozta Szijjártó. Az államtitkár végül kiemelte, azt szeretnék, ha a felújított vasútvonal akár a személyautó-közlekedéssel, akár a két főváros közötti légi közlekedéssel versenyképes lenne.
A trianoni békediktátum előtt itt kétvágányú vasúti pálya volt, csak az egyiket utána felszedették velünk – ezt már Bíró Koppány Ajtony mondta el az MNO-nak. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára hozzátette: ez a vonal szenvedte meg a legjobban, hogy az utóbbi húsz-harminc évben az állam nem áldozott a vasút karbantartására, fejlesztésére.