Budapest–Belgrád-vasútvonal: több szempontból is fontos

Jelenleg csak a kerékpárral veszi fel a versenyt Szijjártó Péter szerint.

NT
2014. 04. 23. 21:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkár kifejtette, a 374 kilométeres vasútvonal jelenleg nem teszi lehetővé a korszerű közlekedést, a két főváros közötti 7-8 órás menetidő a 21. században maximum a kerékpárral nevezhető versenyképesnek.

Szijjártó Péter szerint az új nyomvonal várhatóan a jelenlegit fogja követni, de van olyan elképzelés is, hogy Szegedet is bekapcsolják. Hozzátette azonban, hogy a jelenlegi szakmai vélemények értelmében a lehető legrövidebb útvonalat kell választani, tekintettel arra, hogy nemcsak a személy-, hanem a teherforgalom szempontjából is fontos lesz ez a vasútvonal. Szakmai döntést kell hozni arról, hogy gazdaságos lenne-e a vonal úgy is, ha egy jelentősnek mondható kitérőt tenne – fűzte hozzá.

„Tudjuk, hogy egyre több kínai áru érkezik Európába. Magyarország a tranzitútvonal mentén fekszik, és ezt a helyzetünket ki is kell használni. Azt is tudjuk, hogy a kínaiak Kelet-Kínából alapvetően tengeren szállítják az áruikat Európába, a görög kikötőkbe, főleg Pireuszba. ( ) Onnan ezen az útvonalon tudnák eljuttatni Nyugat-Európa irányába az áruikat” – mondta, majd hozzátette: ezért tekintettel kell lenni a minél rövidebb útvonalra.

A MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója tavaly májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A korszerűsítés érdekében folyó együttműködésről pedig Kína, Magyarország és Szerbia tavaly novemberben állapodott meg a Bukarestben megrendezett Kelet-Közép-Európa (KKE) – Kína csúcstalálkozón.

A magyar és a szerb főváros közötti vonal ugyan most is villamosított, de egyvágányú, a sínek pedig rossz állapotban van, ezért gyakoriak a késések. A felújítást követően a vonatok menetideje a jelenlegi hét-nyolcról három és fél órára csökkenne – hangsúlyozta Szijjártó. Az államtitkár végül kiemelte, azt szeretnék, ha a felújított vasútvonal akár a személyautó-közlekedéssel, akár a két főváros közötti légi közlekedéssel versenyképes lenne.

A trianoni békediktátum előtt itt kétvágányú vasúti pálya volt, csak az egyiket utána felszedették velünk – ezt már Bíró Koppány Ajtony mondta el az MNO-nak. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára hozzátette: ez a vonal szenvedte meg a legjobban, hogy az utóbbi húsz-harminc évben az állam nem áldozott a vasút karbantartására, fejlesztésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.