A városfejlesztéshez megalapozott koncepció szükséges, most készül a főváros integrált fejlesztési stratégiája, amely a 2030-ig szóló városfejlesztési programra épül – tette hozzá a főpolgármester.
A stratégiában az élhető város kialakítása a cél. Ennek része például a Duna kihasználása, de nem csak a belvárosban, hanem a főváros 25 kilométeres szakaszán – vélte Tarlós. A fejlődés legfőbb akadálya jelenleg a rossz közlekedés. Ezért intermodális csomópontokat kell létrehozni a városban, de a tömegközlekedés nem jelenti az autók kiszorítását.
A főpolgármester kiemelte, hogy 27 nagy projekt áll előkészítés alatt, ezek többsége infrastrukturális jellegű. A projektek pénzügyi, jogi és műszaki előkészítése jóval gyorsabb, mint korábban volt.
A kormány fővárossal kapcsolatos koncepciója három pontban foglalható össze – mondta a konferencián Fürjes Balázs, a budapesti nagyberuházások kormánybiztosa. Ez a három pont a következő: elsősorban a helyi lakosok otthona a város, másodsorban az ország fővárosa, míg harmadrészt közép-európai regionális központ.
A kormány és a főváros kapcsolatából megemlítette a kormánybiztos a 147 milliárd forintos tartozás elengedését – ez a 4-es metró költségvetésének egyharmadával egyenlő. A futó fejlesztések közül pedig kiemelte a Ludovika Campust, amely nemcsak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek ad helyet, hanem egész Józsefváros életminőségét is javítja.
Finta Sándor, Budapest főépítésze számba vette az ingatlanfejlesztésre alkalmas területeket. Jelenleg 1900 hektár ilyen üres terület van a fővárosban, további ugyanennyi pedig alulhasznosított. Ütemezett fejlesztés 635 hektáron indítható. Átmeneti hasznosítást kell találni 1200 hektárnak, ebbe a körbe tartozik például a korábban tervezett kormányzati negyed területe is. Egyféle hasznosítási mód lehetne például sportpályák építése.
A 2014–2020 közti időszakra hét akciós területet jelölt ki fejlesztésre a főváros. Ebbe a körbe tartozik a volt gázgyár és a Hajógyári sziget, a Margitsziget melletti Duna-partok, a Városliget, amely a Nyugati tértől tart a Rákosrendező vasútállomásig, a Városháza tér a belvárosban, a Rákóczi út–Kossuth Lajos utcai tengely, végül pedig a Népliget.