Túl sok munkával jár az ekáer

Több szállítmányozócég diákokkal végezteti az egyre sokasodó adminisztrációt.

Horváth Attila
2015. 06. 04. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Külön ekáer-adminisztrátort kellett felvennünk a megnövekedett papírmunka miatt. Sokan diákokat alkalmaznak a nyárra, mi is ezt tervezzük hamarosan – mondta lapunknak egy mezőgazdasági termékekkel foglalkozó cég vezetője. A neve elhallgatását kérő férfi is tagja annak az Ekáer-beszéljük meg! nevű csoportnak, ahol az érintettek saját tapasztalataik alapján próbálnak segíteni egymásnak. Az összes hozzászólás arra vonatkozik, hogy milyen problémával találkoztak az adminisztráció során.

Közúti fuvarozással január 1-jétől csak olyan adózó foglalkozhat, aki rendelkezik ekáer-számmal. A bejelentést a rendszer elektronikus felületén kell megtenni. Az adóhatóság ad egy számot, amely 15 napig érvényes. Ezt a számot a megbízónak vagy a címzettnek ki kell adnia a fuvarozást végző vagy szervező személynek, mert szüksége van az azonosító számra egy hatósági ellenőrzés során.

Több állásajánlatot is találtunk a világhálón, ahol ekáer-adminisztrátort keresnek, sokan valóban diákmunkásoknak szánják a pozíciót. Egy Magyar Nemzetnek szintén név nélkül nyilatkozó baromfi-kereskedő arról számolt be, hogy családi vállalkozásban dolgozik, nem akartak külön embert felvenni erre a munkára, így rá maradt a feladat. Mint mondta, január óta csak ezzel foglalkozik, hétfőtől pedig megint nőtt az erre szánt idő.

Megírtuk, június 1-jétől újabb változás lépett életbe. Ekkortól ha egy feladónak más uniós tagállamból több felrakodási címe van, elég a sorban utolsó címet bejelentenie. Változás még, hogy amikor belföldről az EU-s tagállamokba a címzett több kirakodási címére fuvaroznak, akkor elég az első kirakodási címet bejelenteni.

– Azzal nem számolt a minisztérium, hogy ha a második címzett eddig nem lett volna ekáer-köteles, akkor mostantól azzá válik, tehát megint több a munka. Eddig a regisztrált tételeket el lehetett egyszerre menteni a programban, mostantól csak egyesével. A címadatokat eddig egy lépésben kellett megadni, most már csak háromban lehet. Internet Explorer böngészővel lehet belépni, de adatokat már lehet megadni a programon belül – sorolta az időrabló problémákat a férfi.

Lapunknak azt is elmondta, hogy eddig egyszer ellenőrizték őket, az adóhatóság kijött a telepre, az éppen induló kamion számát nézték, nem találtak problémát. A baromfi-kereskedő ekkor megkérdezte az egyik ellenőrt, hogy kötelesek-e archiválni a korábbi számokat.

– Azt a választ kaptam: nem kötelező, de ajánlott. Nem tudtam, mit kezdeni ezzel, inkább visszamenőleg minden számot elmentettem, rendszereztem. Egy napig tartott – emlékezett vissza a férfi.

A csoporton belül többen is ehhez hasonló tapasztalatokról számoltak be, számos történetet osztott meg a mintegy hatszáz felhasználó. A legtöbb panasz azzal kapcsolatban érkezik, hogy a rendszer gyakran teljesen összeomlik, sokszor éppen a regisztrálás közben. Azzal minden lapunk által megkérdezett érintett egyetértett, hogy szükség van a gazdaság fehérítésére és a csalások visszaszorítására. Szerintük azonban pont a becsületes kis- és középvállalkozók járnak a legrosszabbul, túl sok idejük megy el a papírmunkával. A legtöbben azt javasolták a döntéshozóknak, hogy aki bizonyítottan nem csalt áfát már jó ideje, annak vezessenek be könnyítést, vagy töröljék el az ekáert.

– A márciusi és a júniusi változások ellenére úgy vélem, továbbra is sok a probléma, ilyen például a szankciók kérdése. A bejelentés ugyanis jognyilatkozatnak minősül, egy ellenőrzés során feltárt hiba esetén a kiszabható büntetés az áru értékének negyven százalékáig terjedhet – nyilatkozta a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság alelnöke lapunknak.

Karmazin György hozzátette, a rendszerben nem tükröződik a mértékletesség elve, nincs tisztázva, milyen mértékű bírság szabható ki például adminisztrációs hiba  vagy eleve hiányzó adat miatt. Ha ezeket tisztáznák, akkor a felelősség pontosan meghatározható lenne. Hangsúlyozta, hogy egyetért a rendszer céljával, de a működésében még mindig vannak olyan pontok, amelyeket érdemes lenne tovább finomítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.