A szerdán közzétett döntés felidézi, hogy a törvénymódosítást az Országgyűlés kivételes eljárásban tárgyalta és fogadta el.

Zsákutcában Németország zöldenergia-ipara
Elég egy rövid szélcsend ahhoz, hogy az ország energiaellátása meginogjon.
A szerdán közzétett döntés felidézi, hogy a törvénymódosítást az Országgyűlés kivételes eljárásban tárgyalta és fogadta el.
Az indítványozó ellenzéki parlamenti képviselők többek között azzal érveltek, hogy a kivételes eljárás indokolatlan volt, a parlamenti többség azt visszaélésszerűen alkalmazta.
Az indítványozók kifogásolták a módosítás előterjesztésének módját, illetve azt, hogy a rendelkezések megalkotása és elfogadása nem a jogalkotási törvény szerint történt, mindez pedig a jogállamiság, jogbiztonság sérelmét eredményezte. Továbbá a jogalkotó többség nem biztosított kellő felkészülési időt az érintettek számára. A lakhatáshoz való jog sérelmével összefüggésben pedig úgy érveltek, hogy a szabályozás a lakosság nagy részét kizárja a kedvezményes lakáshoz jutás lehetőségéből, mivel már csak az juthat hozzá, aki a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) igénybevételére jogosult.
Felvetették azt is, hogy egyes rendelkezések sértik a tisztességes verseny elvét és a hátrányos megkülönböztetés tilalmát is, mert egyes piaci szereplők fő profilját kifejezetten a megszüntetett konstrukció jelentette, azonban nem kaptak kellő tájékoztatást a változásokról és a kellő felkészülési idő sem volt számukra biztosított.
Az Ab megállapította, hogy a szabályozás elfogadása formálisan jogszerű volt. A parlamenti házszabály megsértése pedig nem eredményezi automatikusan a törvény közjogi érvénytelenségét, az csupán akkor állapítható meg, ha közvetlenül az alaptörvényből fakadó rendelkezéseket sért. Jelen esetben azonban ez nem merült fel. Annak megítélése pedig nem az Ab hatásköre, hogy milyen célszerűségi, illetőleg politikai szempontok alapján dönt a jogalkotó a kivételes eljárás lefolytatása mellett.
A testület rámutatott arra is, hogy önmagában a jogalkotási törvény sérelme sem vezet a megalkotott jogszabály közjogi érvénytelenségéhez, ha az egyébként nem sérti az alaptörvényt. Jelen esetben pedig ez sem merült fel.
Az Ab szerint a támadott rendelkezések nem sértik a kellő felkészülési idő elvét sem, mivel az nem értelmezhető akként, hogy az államnak egyes támogatások megszüntetésekor lehetőséget kellene biztosítania arra, hogy mindazok, akik az adott támogatás fennállásának ideje alatt nem éltek annak igénybevételével, a megszüntetés elhatározását követően még további időt kapjanak a csatlakozásra.
A testület a szerzett jogok védelmével összefüggésben megállapította, hogy az nem azt jelenti, hogy a jogalkotó megfelelő súlyú alkotmányos indokkal, különösen a jövőre nézve ne változtathatná meg a szabályozást. Az Ab szerint a jogalkotó ez esetben kellő alkotmányos indokát adta a szabályozás megváltoztatásának. Miután a támogatási rendszer kiemelkedően nagyvonalú, ugyanakkor megkérdőjelezhető hatékonyságú volt, az állam nem kívánta tovább fenntartani.
Az indítványozók által hivatkozott szociális jellegű államcélokkal összefüggésben az Ab arra mutatott rá, hogy a lakástakarék-pénztári szerződések állami támogatása nem hozható közvetlen összefüggésbe ezekkel a célokkal, illetve nem azok megvalósításának közvetlen eszköze. Az indítványban szereplő támogatás nem kifejezett alaptörvényi jogosultság, illetve nem függ össze közvetlenül az alaptörvényben foglalt valamely államcéllal, így ex gratia juttatásnak tekinthető. Ez a fajta támogatás pedig senkinek sem biztosít alanyi jogot arra, hogy abban részesüljön. A jogalkotó egységesen, a jövőre nézve szüntette meg a támogatást, e tekintetben tehát nem tett különbséget a jogalanyok között.
A piaci folyamatokba való beavatkozással és a piaci szereplők közötti különbségtétellel összefüggésben az Ab kiemelte, hogy az állami támogatás nem a lakástakarék-pénztárak, hanem az egyes előtakarékoskodók támogatását szolgálta, tehát az indítvány erre vonatkozó része sem megalapozott.
A döntést a 15 tagú testület két alkotmánybíró – Czine Ágnes és Pokol Béla – különvéleményével hozta meg.
A határozat az Ab honlapján teljes terjedelmében olvasható.
Elég egy rövid szélcsend ahhoz, hogy az ország energiaellátása meginogjon.
Sok befektető úgy véli, hogy Greg Abel jó munkát végez majd a Berkshire vezetőjeként.
A fenntartható fejlesztés is fontos szempont a kastélyprogram pályázatainál.
A tavalyi első negyedévhez képest az idei első három hónapban csaknem 12 százalékkal nőttek a Szép-kártyás költések.
Videón a rekordméretű harcsa – százhat kiló volt a hal
Dunaújvárosban forgat a Trónok harca sztárja
Ők lehetnek Ferenc pápa utódai - a legesélyesebb jelöltek - képgaléria
Thaiföld fontos változást vezetett be a külföldi turistáknak – enélkül nem fogadják az utazókat
Új magyar rekord: hatalmas harcsa akadt horogra a Palotási Víztározóban
Elszabadult a pokol Brüsszelben: lenne mit tanulnia Európa fővárosának Magyarországtól
A Liverpool súlyos árat fizetett Slot döntéséért, Szoboszlai is hibázott
F1, Miami Nagydíj, verseny
Kuncze Gábor hatalmas öngólt lőtt, Magyar Péter foghatja a fejét
Újra posztolt Novák Katalin, a lemondása óta először szólalt meg
Magyar Péter ősz szakállú hódolója borította a bilit
Itt vannak a romániai választás első előrejezései
Elég egy rövid szélcsend ahhoz, hogy az ország energiaellátása meginogjon.
Sok befektető úgy véli, hogy Greg Abel jó munkát végez majd a Berkshire vezetőjeként.
A fenntartható fejlesztés is fontos szempont a kastélyprogram pályázatainál.
A tavalyi első negyedévhez képest az idei első három hónapban csaknem 12 százalékkal nőttek a Szép-kártyás költések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.