Távirányítóval terelgetik a közeljövő kamionjait

A krónikus sofőrhiány az ellátási láncok működését veszélyezteti Európában, a szállítók nemzetközi szervezete a kormányok közbeavatkozását sürgeti. Ugyanezt a problémát távirányítású kamionok elterjesztésével oldaná meg egy svéd informatikai fejlesztő cég. A távoperátorok irodai környezetben dolgozhatnak, egyszerre több járművet is felügyelhetnek, és nincs akadálya annak sem, hogy a kamionsofőri pálya elnőiesedjen.

2021. 11. 16. 6:57
NAV ellenőrzés
Fotó: MTI Forrás: MTI
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit áruellátási zavarhoz hasonló súlyos helyzet előfordulhat Európában, sőt akár hazánkban is, ugyanis egyre kevesebb a gépkocsivezető. A közúti fuvarozókat tömörítő International Road Transport Union (IRU) szerint a helyzet egyre rosszabb. A járművezetők hiánya veszélyezteti a közúti közlekedés, az ellátási láncok, a kereskedelem és a gazdaság működését, és végső soron a foglalkoztatást és az állampolgárok jólétét is – jelentette ki Umberto de Pretto főtitkár. Az IRU felmérése szerint a fő ok minden régióban a képzettség hiánya volt. 

Európában emellett az EU 2004-es bővítésekor keletről nyugatra tartó vándorlás kezdődött, részint a vállalkozások, részint a munkavállalók részéről.

Mára elértük azt a pontot, hogy a nagy kibocsátó országokban – Lengyelországban és Romániában – is elfogyott a tartalék.

Nagy-Britanniában a sofőrhiány miatt egy időre bezártak egyes benzinkutak Fotó: MTI/AP/Frank Augstein

 

Magyarországon is azt tapasztalni, hogy kevesebb az érdeklődő: a viszonylag magas, akár 700-800 ezer forintos fizetés ellenére elriasztja a sofőröket a távollét a családtól, a megfelelő pihenőhelyek hiánya, a drága jogosítvány. Emiatt sok az idősebb kamionos, a 130 ezer foglalkoztatott kétharmada néhány éven belül nyugdíjba megy. Az IRU szerint sokat segítene, ha a fiatalabb, a 18. évüket betöltő sofőrök is vezethetnének kamiont – ez ma ugyanis a 21 évesnél fiatalabbaknak nem lehetséges –, illetve meg kellene tudni szólítani a női vezetőket is.

Megoldást jelenthet a sofőrhiányra egy svéd informatikai fejlesztő cég távirányítású kamionja. 

Az Einride teherautóin nincs fülke, a teherautók jórészt önállóan működnek, egy távoli teherautó-sofőr a számítógép képernyője mögül figyel, és szükség esetén átveszi az irányítást.

A cél az, hogy a távoli operátorok akár tíz járművet is vezérelhessenek egyszerre – mondta Robert Falck vezérigazgató és alapító az Axios.com hírportálnak. Ez nem képzelhető el a mesterséges intelligencia és az önvezető képességek legalább részleges alkalmazása nélkül. Ez azonban nem akadály, hiszen a különböző sofőrsegéd eszközök már ma is alkalmassá teszik a járműveket az önálló autópályás közlekedésre. 

Az Einride a közelmúltban jelentette be, hogy megkezdi a tevékenységét New Yorkban, és bemutatta az új, az amerikai utakra levizsgáztatott, elektromos meghajtású szállító járművét. 

Öt éven belül több mint kétezer amerikai munkahely létrehozását tervezi, beleértve a távoli üzemeltetőket is.

A távoli sofőröknek jobb a fizetésük, biztonságosabbak munkakörülményeik – mondta Robert Falck –, sőt finomabb kávét kapnak – tette hozzá viccelődve. Ha a távirányítású teherautók elterjednek, az új távlatokat nyit a kamionsofőr szakma előtt is. Irodai körülmények között dolgozhatnak, kiszámítható időbeosztással, a földrajzi helytől függetlenül, ami lehetővé teszi a női sofőrök széles körű alkalmazását is.

Borítókép: Közúti ellenőrzés (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.