Gyakran a javításra is van jótállás

Gyakran okoz bosszúságot a fogyasztónak, hogy a megvásárolt termék akkor romlik el, amikor már éppen lejárt a jótállás. Ilyenkor kénytelen szerelőt hívni, aki jó esetben kijavítja a hibát. De mi történik akkor, ha ezt követően rövid időn belül a szerkentyű ismét felmondja a szolgálatot?

Horváth Éva
2022. 03. 27. 6:55
null
20220117 Budapest Jobaházi András órásmester szaküzlete Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol Fotó: Máté Krisztián
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fogyasztói társadalmunkban kénytelenek vagyunk hozzászokni ahhoz, hogy – Murphy örökérvényű szavai­val élve – „ ami elromolhat, az el is romlik”. S már csak csendben tesszük hozzá, hogy a folyamatos vásárlásra, az új és még újabb javak beszerzésére ösztönző kínálat java olyan termékből áll, amelyek kimondva-kimondatlanul, de szándékosan rövid életűek. Egyébként nem fogyna a sok új, szintén nem feltétlenül hosszan tartó használatra tervezett, vitatható minőségű portéka.

Hangszer vagy szerszám – ugyanaz a szabály

Hajdan egy háztartási gépet akár házilag is meg lehetett javítani, manapság a javításhoz, karbantartáshoz mindenképpen szakemberre van szükség, az erre vonatkozó kötelező jótállás részleteit is jogszabály írja elő. 

Amikor a reparálás áfát és anyagköltséget is magában foglaló díja meghaladja a húszezer forintot, a szolgáltatást nyújtó vállalkozást jótállási kötelezettség terheli. 

A jogszabály a következő munkálatokra vonatkozik: lakáskarbantartási és -javítási szolgáltatások, háztartási gépek és készülékek, barkács- és kerti szerszámok, személygépkocsik, motorkerékpárok, audiovizuális, fotó-optikai és információfeldolgozási berendezések, gyógyászati segédeszközök, telefon- és telefaxberendezések, hangszerek, valamint órák javítása, illetve karbantartása. 

A jótállás időtartama hat hónap, ami akkor kezdődik el, amikor a szolgáltatás elvégzése után a terméket a fogyasztónak átadta a javító-karbantartó, illetve ha az üzembe helyezést a vállalkozás végzi, akkor ez a dátum a kezdőnap.

A szabályozás a fogyasztót segíti, ám még azon túl is van néhány részlet, amelyre érdemes odafigyelni. A karbantartó-javító a szolgáltatás díjának átvételekor vagy a termék átadásakor jótállási jegyet köteles adni a fogyasztónak, méghozzá olyan formában, amely a határidő végéig biztosítja a jótállási jegy jól olvashatóságát. A gyakorlatban ez sokszor elmarad, ennek ellenére a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot, számlát, nyugtát a fogyasztó bemutatja.

Megszívlelendő ajánlások

– Számlát minden esetben kérjünk, emiatt akár külön is szóljunk a javító-karbantartó vállalkozónak, akik hajlamosak erről megfeledkezni – tanácsolta megkeresésünkre a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) elnöke. Baranovszky György kérdésünkre válaszolva azt is fontosnak tartotta kiemelni, hogy amikor egy helyi „kisokos” kiadványból vagy akár az internetről kiválasztjuk a javítási munkálatokra megfelelőnek ítélt szakembert, mindenképpen kérdezzünk rá arra, hogy számol-e fel kiszállási díjat. Előfordulhat ugyanis, hogy akár tízezer forintot is elkér a mester, majd utána közli, hogy nem vállalja a munkálatokat. 

A fogyasztóvédelmi szakember óva int azoktól a vállalkozásoktól, amelyek csak minimális információt, általában mindössze nevet és telefonszámot adnak meg magukról, széles körű szolgáltatásaik felkínálásával.

Persze számos jó szakember is tevékenykedik az országban, akik a szabályoknak megfelelően járnak el, és kifogástalan javító-karbantartó munkát végeznek. Amennyiben mégis bekövetkezik a baj, és a reparálás után nem sokkal ismét elromlik az áru, a fogyasztó bejelenti jótállási igényét az elvégzett szolgáltatás hibája miatt, azt a vállalkozás elismervény ellenében köteles átvenni kijavításra. 

Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a javítandó dolog azonosításához szükséges adatokat, az átvételének idejét és azt az időpontot, amikor a tulajdonosa visszakapja a megjavított árut. 

Ha pedig a hibás teljesítés miatt szükség van a javítandó áru elszállítására vagy visszaszállítására, erről – járművek, továbbá a tíz kilogrammnál kisebb tömegű és tömegközlekedési járművön szállítható dolgok kivételével – a vállalkozás köteles gondoskodni. Amennyiben az el-, illetve visszaszállítást a vállalkozás elmulasztja, azt a vállalkozás költségére a fogyasztó is elvégezheti vagy elvégeztetheti.

Mesterlista segíthetne a bajbajutottakon

Baranovszky György szerint minél előbb szükség lenne egy olyan országos mesteradatbázisra, amelyen azok a szakemberek szerepelnének, akik – megbízhatóan, számlát adva – valódi szakmai segítséget nyújtanak a meghibásodott termékekkel pórul járt fogyasztóknak. Tevékenységük színvonalát védjegy jelezné. Ebbe a körbe a cégek külön kérhetnék a felvételüket, amit csak azok nyerhetnének el, amelyek tényleg megfelelnek a szakmai közösség elvárásainak. A FEOSZ enökének meggyőződése, hogy az orosz–ukrán háború miatti menekültáradat hazánkban letelepedő része is csak növeli majd a tanácstalan, ám e téren is segítségre szorulók számát. A szakmai szervezet már kezdeményezte is ez ügyben a Fogyasztóvédelmi Tanács összehívását, és számítanak a szaktárca, az Innovációs és Technológiai Minisztérium segítségére is.

Borítókép: Jobaházi András órásmester szaküzlete (Fotó: Máté Krisztián/Metropol)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.