Kis híján félmillió forintot fizetett ki egy négyfős asztaltársaság nemrég az egyik budapesti top étteremben elköltött vacsora után. A társaság tisztában volt az árakkal, nem csodálkozott tehát, amikor a számla végösszege több mint 400 ezer forintot mutatott. Azon viszont már meglepődtek, hogy a boros ételsor és borsor árára még 17,5 százalékos szervizdíjat számolt fel az étterem – írja a Világgazdaság.
Borravalót adni több tízezer forintos szervizdíj után – aligha meglepő módon – már senkinek sem jutott eszébe az egyébként elégedetten távozó csapat tagjai közül. Pedig a szervizdíj nem egyenlő a borravalóval, a vendégek továbbra is kifejezhetik az utóbbival elégedettségüket, de a legtöbbször már nem teszik, ha a számla végösszege szervizdíjat is tartalmaz.
A szervizdíj csak bérre fordítható, mértéke az étterem által előre meghatározott. Ahol alkalmazzák, ott kötelezően felszámítják a vendégeknek. A borravaló viszont nem az étterem bevétele, azt közvetlenül a felszolgálók kapják, és annak összegéről a vendég maga dönt. Mostanában leginkább úgy, hogy nem ad, ha már egyszer fizetett szervizdíjat.
Magyarországon jellemzően 10-15 százalék a szervizdíj, mértékét nem törvény szabja meg, hanem egy elterjedt piaci gyakorlaton alapul
– mondták a Világgazdaságnak Nagy Gábor és Kőrössy Zoltán, az Eventrend Group alapítói.
A mintegy 900 munkavállalót foglalkoztató, 30 gasztronómiai vállalkozást, például a Gundel éttermet, a New York kávéházat, a Centrál kávéházat, a Spoon the boatot, a Főőrség kávéházat, a Városliget Cafét, a Séf Asztalát, a Symbolt, a Groupama Aréna és a Müpa cateringszolgáltatását, és ezek kezelésében 24 budapesti rendezvényhelyszínt üzemeltető cégcsoport ma már minden egységénél alkalmazza a szervizdíjat.
Az egyetlen kötelező elem, hogy szerepeltetni kell az étlapon, és azt is, hogy az árakba beépítve vagy azokra pluszban felszámítva alkalmazzák.
A szervizdíj mértéke nem függ attól, hogy magas vagy alacsonyabb árkategóriájú helyre tér be a vendég, vagyis nem emelkedik vagy csökken attól függően. A piaci tapasztalatok szerint a 17,5 százalék kiugró, maximum 15 százalékig mennek el a vendéglátóhelyeken.