Ki teszi zsebre a kötelező borravalót?

Csak akkor van értelme a szervizdíjnak, ha tényleg a dolgozók kapják és nem a tulajdonosok teszik zsebre.

Sashegyi Zsófia
2017. 05. 24. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma kényességéről sokat elmond, hogy a találomra kiválasztott tíz étteremből, ahol jártunk, négyben egyáltalán nem akartak nyilatkozni a felszolgálók, háromban pedig csak név nélkül merték elmondani, milyen szokásrendet követ a munkáltatójuk. Valamennyiük válaszaiból az derült ki, hogy a vendégek nagy része a számlában foglalt szervizdíj ellenére is szokott borravalót fizetni, igaz, van, aki szerint ez csak úgy fordulhat elő, hogy a vendég nem veszi észre, hogy a tétel már a számlában foglaltatik. De van olyan étterem is, ahol – mint a Tantiban – erre a pincér a számla kivitelekor felhívja a figyelmet, így, aki mégis jattol, az biztosan ennek tudatában teszi. Hogy mi lesz a sorsa az így befolyt összegnek, az vendéglátó intézményenként igen változó. Az általunk megkérdezettek egyetértettek abban, hogy ma már a magyar fogyasztók sem akadnak fenn a szervizdíjon, jóllehet szívesebben jutalmaznák a pincért önként.

Akad azonban olyan hely is, ahol a vendégnek nincs lehetősége a szervizdíjon felül honorálni a pincér munkáját. A Szamos cukrászdában dolgozóknak például tilos elfogadniuk a borravalót, és ha a vendég mégis erőlteti, be kell tenniük a pénzt a kasszába. Jóllehet néhány éve, amikor a Szamos cukrászdákban bevezették a felszolgálási díjat, Kelényi Ádám, a cég gazdasági vezetője még úgy fogalmazott, hogy a dolgozók jövedelmét kívánják növelni a kedvezőbb közteher révén, ma sem az ebből származó bevételből, sem a borravalóból nem részesülnek a dolgozók. A neve elhallgatását kérő felszolgáló úgy gondolja, kizárt, hogy a gyakorlatban valaha megvalósulhat majd az MSZÉSZ azon elképzelése, mely szerint a tulajdonosnak a dolgozókkal egyeztetnie kell a szervizdíj felosztásáról. „Nem fog olyasmi történni, ami nem szolgálja a vezetés érdekeit. A dolgozók közül pedig mindenki félti az állását, és cégen belül senki nem konfrontálódik a maga érdekében, pedig jó lenne, ha mindez belekerülne a köztudatba, mert így talán nyomás helyeződne a HR-osztályra és a felső vezetésre, és végre a mi érdekeink is előtérbe kerülnének” – fogalmazott a magyar cukrászdalánc egyik üzletének dolgozója.

„Nálunk a szervizdíj teljes egészében az üzleté” – mondta el lapunknak Bíró Erika, a Vörösmarty tér vonzáskörzetében található, 13 százalékos szervizdíjat számlázó Café Dorottya alkalmazottja, aki csak akkor kap borravalót, ha az asztalnál elmagyarázza, hogy ő semmit nem lát a számla végén feltüntetett összegből.

„Dolgoztam olyan első osztályú étteremben, ahol szintén nem kaptuk meg a szervizdíjat, viszont ott százalék járt a forgalom után. Így tíz éve majdnem 300 ezer forintot kerestem” – fogalmazott a kávézó alkalmazottja, aki most 150 ezret kap kézhez.

A 12,5 százalékkal dolgozó Tantiban szintén nem osztják szét a szervizdíjat, viszont pluszjuttatás jár a dolgozóknak az értékesítés után. Az éttermet vezető Angerman László nem a szervizdíj kötelező bevezetésében látja a megoldást a dolgozók bérének emelésére, ezt szerinte sokkal inkább az adóterhek változtatásától lehetne várni, hiszen ma legalább 500 ezer forintot fizet a munkáltató azután, aki 200 ezer forintra van bejelentve.

Persze olyan helyek is akadnak, ahol a szervizdíj valóban a dolgozónál köt ki. Az ötödik kerületben a sok külföldi miatt szinte minden vendéglátóhelyen felszámolnak 10-12, sőt helyenként 16 százalékot, de van, ahol a felszolgáló döntheti el, él-e a lehetőséggel. „Nálunk nincs kötelezően benne a végösszegben a szervizdíj, általában ránk van bízva, hozzáadjuk-e. Ha felszámoljuk, akkor az így befolyt összegnek nagyjából a felét osztja szét a munkáltató a felszolgálók, illetve a személyzet között, miután levonta belőle az áfát” – tudtuk meg a belvárosi Csendes egyik alkalmazottjától.

A felszolgálók tehát vagy számolhatnak egy fix összeggel, még ha annak csak egy részét kapják is meg, vagy bíznak abban, hogy a vendég (adómentes) borravalóval jutalmazza a munkájukat. „Mi itt nemigen szoktunk élni a szervizdíj adta lehetőséggel, mert azt gondolom, kellő odafigyeléssel meg lehet kapni azt a 10 százalék jattot enélkül is” – mondta el lapunknak az étterem munkatársa.

Benkő Zsolt, a budai Park étterem felszolgálója szerint helye válogatja, hol, hogyan osztják fel a szervizdíjból befolyó összeget. „Ahol korábban dolgoztam, ott a szervizdíjból befolyó összeg a felszolgálókat illette, ebből adódóan a szakácsoknak magasabb volt az alapbére, és ez így valóban motiváló volt az ember számára.”

Egy korábbi munkahelyén azonban kollégáival együtt ő is megélte azt, hogy a szervizdíjból nem láttak semmit. „Ez igazán inkorrekt dolog a vezetőség részéről” – fogalmazott a felszolgáló.

Ha ritkán is, de előfordul olyan is, hogy a dolgozó a legnagyobb elégedettség hangján nyilatkozik a kényes kérdésről, ahogy ezt a Sofitel aljában található Paris Budapest étterembe betérve tapasztaltuk.

„Nálunk nagyon jól működik a szervizdíjból befolyt összegek felosztása, minden alkalmazott a munkája arányában részesül belőle. Úgy gondolom, ha a munkáltató tisztességesen betartja a szabályokat, a kötelezővé tételével valóban növekedhet a dolgozók bevétele” – hangzott a Duna-parti étterem és bár – korábban csak külföldön dolgozó – felszolgálójának véleménye. Nagy kérdés azonban, hogy a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége által javasolt változtatás bevezetése mellett hosszú távon mennyire lehet egyes munkáltatók kelet-közép-európai vezetési moráljának változásaival számolni. Enélkül ugyanis az eddigi tapasztalatok alapján elképzelhetetlen, hogy a dolgozók járjanak jól a szervizdíj kötelezővé tételével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.