Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Booking.com B.V.-vel szemben. A nemzeti versenyhatóság gyanúja szerint a holland multinacionális vállalkozás a szakmai gondosság követelményét sértő tájékoztatást nyújtott egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan, illetve megtévesztette a fogyasztókat a Genius programjában elérhető kedvezményekkel kapcsolatban.
A Bookingot nem először vonta eljárás alá a GVH, a cég korábban összesen mintegy hárommilliárd forint versenyfelügyeleti bírságot fizetett be a magyar költségvetésbe különböző jogsértések miatt.
A hollandiai székhelyű Booking.com B.V. (Booking) Európa és azon belül Magyarország piacvezető szálláshelyfoglalás közvetítő szolgáltatója. Több millió szálláshelyhez nyújt foglalási szolgáltatásokat, weboldalának havi látogatószáma a főbb nyaralási időszakokban az 500 milliót is meghaladja.
A Gazdasági Versenyhivatal észlelte, hogy a Booking a szakmai gondosság követelményét sérti azzal, hogy nem biztosítja a kiszámíthatóságot és a megbízhatóságot egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan.
A vállalkozás szolgáltatásainak díjai ugyanis egyes esetekben eltérők lehetnek különböző eszközökön, illetve formában igénybe véve (például mobilalkalmazás vagy asztali számítógép), annak ellenére, hogy a szolgáltatások tartalma azonos.
A GVH észlelte továbbá, hogy a cég valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytat a Genius program különböző szintjein elérhető kedvezményekkel kapcsolatban is.
A Booking a fenti gyakorlatokkal 2022. január 1-jétől valószínűsíthetően megtéveszti a magyar fogyasztókat, hisz olyan ügyleti döntésekre készteti őket, melyeket egyébként nem feltétlenül hoznának meg, ezzel pedig akár többletköltségeket is okozhat számukra.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette – hívta fel a figyelmet a versenyhatóság. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH közleménye azt is hangsúlyozza, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.