A repülőtér környezetét is zöldebbé akarják tenni

Elektromos töltők telepítésével, autómegosztó szolgáltatásoknak biztosított parkolóhelyek bővítésével igyekszik a repülőtér megközelítésének környezeti terhelésén enyhíteni a Budapest Air­port – addig is, amíg megépül a ferihegyi vasúti összeköttetés.

2019. 12. 09. 11:30
null
A Ferihegyre utazók száma az elmúlt hat évben közel megkétszereződött Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több szó esik a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásáról az Európai Unió vezető testületeiben. A vasúti közlekedés uniós szakmai szervezete jelezte, igyekszik lobbizni az újonnan felálló Európai Bizottságnál, hogy a légitársaságok is fizessék meg az üzemanyag forgalmi adóját és a szén-dioxid-kvótás teljes árát. De nemcsak a repülésnek van szénlábnyoma, hanem a repülőtereknek, valamint a légikikötőket felkereső utasok járműveinek is. A Budapest Airport forgalma a várakozások szerint idén elérheti a 16 millió utast, ami azt jelenti, hogy az elmúlt hat évben közel a duplájára nőtt az utasszám. Eszerint a repülőtérre utazók száma is megkétszereződött. Mit lehet tenni a légikikötő megközelítéséből adódó szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért? Milyen alternatív, fenntarthatóbb módokon lehet eljutni egy repülőtérre? Hogyan csökkenthető egy utas vagy egy repülőtéri dolgozó ökológiai lábnyoma? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Budapest Airport közlekedésfejlesztési szakemberek segítségével egy európai uniós projekt, a ­LAirA keretében, amelynek nemzetközi zárókonferenciáját a múlt héten tartották az 1. terminálon.

A leghatékonyabb és a környezet terhelését tekintve is legkedvezőbb személyszállítási mód a vasút. A magyar kormány már korábban határozatot hozott arról, hogy megépítik a reptér kötött pályás kapcsolatát. Az eredeti tervek szerint a Nyugati pályaudvarral összeköttetésben lévő Kőbánya-Kispestről indulna egy leágazás a 100-as vonalon a repülőtér érintésével, ami Monornál tér majd vissza a fővonalra. Ennek a tervezési munkáját a NIF Zrt. már elvégezte. Időközben felmerült egy másik megoldás is, amelyet a kínai Állami Beruházási Bank és az egyik kínai vasútépítő vállalat konzorciuma ajánlata alapján mérlegel a kormány. A koncessziós reptéri vasút a Keleti pályaudvart kötné össze a 2-es terminállal, teljes hosszának egy részén magasvasútként, betonoszlopokon.

A Ferihegyre utazók száma az elmúlt hat évben közel megkétszereződött
Fotó: Éberling András

Amíg a kötött pályás összeköttetés nem jön létre, a közúti kapcsolatot kell zöldebbé tenni. Ahhoz azonban, hogy a repülőtérre való eljutás során elhasznált energia mennyisége és a környezetszennyezés mértéke csökkenjen, számos más lehetséges fejlesztés mellett az utasok és a repülőtéren dolgozók utazási szokásait is meg kell változtatni. A fenntartható működés részeként a Budapest Airport, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetője a légikikötő megközelíthetőségére környezetvédelmi és infrastrukturális szempontból is kiemelt figyelmet fordít. A projekt részeként a múlt évben felmérést végzett az utasok és a repülőtéri dolgozók köré­ben, amelyből egyebek mellett kiderült: a munkatársak 60 százaléka autó­val jár dolgozni. Azért, hogy az ebből eredő környezetszennyezést csökkentse, a repülőtér üzemeltetője az Oszkár Telekocsival közösen egy olyan mobilalkalmazást fejlesztett, amely segítségével a munkatársak megoszthatják egymással utazásaikat.

A LAirA projekt megvalósítása során felhalmozott információk és nemzetközi jó példák felhasználásával a Budapest Airport egy saját, átfogó mobilitási stratégiát is kialakított. Az elmúlt időszakban növelték: a repülőtér környezetében elérhető elektromos autótöltők számát; a repülőtér üzemeltetéséhez használt autók részére négy e-töltő áll rendelkezésre, a további töltőpontok kialakítása és a reptéren használt e-gépjárművek cseréje is folyamatos. A Budapest Airport repülőtéri partnerei is fejlesztenek: a Főtaxi által használt elektromos taxik öt gyorstöltőt használhatnak, az elektromos autóval érkező utasoknak pedig a repülőtér Terminál parkolójában érhető el gyorstöltő. Az idei évtől a repülőtér-üzemeltető 15 külön parkolóhelyet biztosít a Mol Limo autómegosztó rendszer használóinak, ahol 2020 nyarától hat töltőállomás is kiépül.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.