A személyszállítás mértéke zuhant, az áruszállításé szárnyalt Ferihegyen

Csaknem hatvan százalékkal esett vissza a HungaroControl légi navigációs szakemberei által kezelt repülőgépforgalom 2020-ban, a koronavírus-járvány következtében. A visszaesés így is kisebb, mint amit a Budapest Airport szenvedett el, amelyet 76 százalékkal kevesebb utas keresett fel. Ezzel szemben a légi teheráruk mennyisége nem csökkent, az év végén rekordot döntött.

2021. 01. 14. 6:30
null
Budapest, 2020. április 4. Kirakodják a Liszt Ferenc-repülőtéren az Antonov Airlines International Cargo Transporter ukrán légifuvarozó társaság Antonov 124-100M típusú teherszállító repülőgépéből a Kínából érkezett újabb egészségügyi védőfelszereléseket 2020. április 4-én. A világ legnagyobb, rendszeresen használt teherszállító repülőgéptípusának egyik gépe érkezett Budapestre. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem látott visszaesést hozott a koronavírus-járvány a légi közlekedési iparágban. Az elmúlt évben bevezetett korlátozások, valamint az utazási szokások változása miatt a magyar légi forgalmi szolgálat által felügyelt gépmozgások – tehát a hazai és a koszovói átrepülő gépek, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező, illetve onnan induló járatok, valamint a nem ellenőrzött légtérben közlekedő kisgépek – száma 2020-ban alig haladta meg a négyszázhúszezret – közölte lapunkkal a HungaroControl. Ezzel pedig jelentősen elmaradt a 2019-es évtől, amikor több mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését szavatolták a magyar irányítók.

Magyarország átrepülő forgalma a 2019-es rekordévhez képest tavaly közel 57 százalékkal mérséklődött, ez azt jelenti, hogy négyszázharmincezerrel kevesebb gép haladt át hazánk felett.

A Koszovó feletti magas légtér gépmozgásainak éves csökkenése is meghaladta az 55 százalékot – itt ötvenezer járat biztonságos közlekedését segítették a HungaroControl szakemberei. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma pedig ennél is nagyobb mértékben, több mint 61 százalékkal esett vissza. 2020-ban volt olyan nap, amikor a korábbi években tapasztalt háromszáz járat helyett csupán tizenkilenc fordult meg a légikikötőben. A járványhelyzet a kisgépes repülésekre – az úgynevezett nem ellenőrzött légtér forgalmára – hatott a legkevésbé: ott 23 százalékos csökkenést regisztrált a hazai légi navigációs társaság.

Az Eurocontrol legkedvezőbb előrejelzése szerint a légi forgalom legkorábban 2024-re állhat vissza a 2019-es szintre. Ebben az esetben a HungaroControl az idén a 2019-es gépmozgások ötven-hatvan százalékával számolhat.

A légi irányítóknál is nagyobb visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a budapesti repülőtér utasforgalma. Tavaly összesen 3 859 379 utast kezelt a budapesti repülőtér, ez 76,1 százalékkal kevesebb a 2019-es rekordhoz viszonyítva, a koronavírus-járvány miatt tehát több mint 12,3 millió utast vesztett a Budapest Airport az előző évhez képest.

Budapest, 2020. április 4.
Kirakodják az Antonov Airlines repülőgépéből a Kínából érkezett egészségügyi védőfelszereléseket. Az áruszállítás tartotta életben a légi közlekedést
MTI/Máthé Zoltán

Ezzel szemben a repülőtér cargo-forgalma 2020-ban rendkívül erősnek bizonyult. A légikikötőben az elmúlt évben 6118 légiáru-szállító járatot kezeltek, 17,6 százalékkal többet, mint 2019-ben. A légi áru mennyisége így 2020-ban elérte a 134 459 tonnát, mindössze 0,8 százalékos csökkenést regisztrálva az előző évhez képest.

Az év végére az amúgy is szárnyaló cargo-forgalom jelentős növekedést mutatott, a 2020 utolsó negyedévében szállított 38868 tonna légi áru nemcsak az előző év azonos időszakában kezelt mennyiséget haladta meg 4,28 százalékkal, hanem a valaha volt legerősebb negyedévet is jelenti.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.