A terepjárók piacára is betör a Tesla

Ezúttal egy különös kinézetű, de remek tulajdonságokkal bíró és reális árazású platós terepjáróval, azaz pickuppal rukkolt elő a Tesla. Elon Musk cége sok év után bizonyítja, hogy valóban ő hozza el az elektromos autózás forradalmát.

Fellegi Tamás Péter
2019. 11. 23. 12:39
null
Forrás: Tesla
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tesla bemutatta legújabb fejlesztését, a Cybertruck névre keresztelt terepjárót, amely egyúttal platós kisteherautóként is használható. Ezzel a cég betör a pickupok piacára, ráadásul nem egy kevesek által megfizethető luxustermékkel, hanem egy viszonylag jó árú és egy töltéssel hosszú utat megtenni képes járművel. Így a sportosabb autók és a középkategóriás személyautók után most a pickup piacán is reálissá válik az elektromos meghajtás, márpedig ez az autófajta Amerikában igen népszerű.

A jármű kinézete kissé szokatlan: oldalról egy hatalmas háromszög forma, mint egy modernebb páncélos jármű vagy mint a Lopakodónak nevezett, a radar elől elbújni képes repülő autóváltozata. Elsőre el sem lehet képzelni, hol a plató, sőt még csomagtartót is nehéz feltételezni, de amikor felnyílik a háromszög hátsó szára, előkerül a méretes raktér.

A Cybertruck alaptípusa négyszáz kilométert tesz meg egy töltéssel, a legdrágább változat nyolcszázat
Fotó: Tesla

A típus indulóára 39 900 dollár (körülbelül 12 millió forint), akárcsak a népszerű Model 3 esetében. Az alaptípust egy motor hajtja és hátsókerék-meghajtású, egy töltéssel 250 mérföldet, azaz nagyjából 400 kilométert tesz meg. A következő változat ára 49 900 dollár (15 millió forint), két motorja van, négykerék-meghajtásos és 300 mérföldet, nagyjából 500 kilométert tud megtenni. A harmadik, 69 900 dolláros (21 millió forint) árú típus már hárommotoros, és elképesztő távot, 500 mérföldet, mintegy 800 kilométert tud egy töltéssel haladni: ez már belső égésű motorral szerelt járműnél is ritkaság.

A Tesla honlapján máris várják a vevőket, a gyártás azonban a két olcsóbb autó esetében csak 2021-ben, a drágább változatnál pedig 2022-ben kezdődik. Mindegyik típus tartalmazza a Tesláknál szokásos alap önvezető funkciókat, 7000 dollárért azonban meg lehet rendelni egy olyan önvezető változatot, amelyet még csak a jövőben fejlesztenek ki.

A járművek gyorsulása félelmetes: nulláról száz kilométerre az egymotoros változatnál 6,5 másodperc, a kétmotorosnál 4,5, a hárommotorosnál 2,9 másodperc. Utóbbi már egy űrhajósnak is megterhelő, de az átlagembernek még a másik kettő is. A versenyzőszelleműek viszont örülni fognak mindegyiknek, nem kizárt, hogy sokan épp emiatt váltanak belső égésűről elektromosra, és ezzel komoly versennyel nézhet szembe a Ford és a General Motors.

Ha a jármű sikeres lesz – amire a tulajdonságai és az ár alapján jó esély van –, akkor a Tesla végképp kitörhet abból a szerepből, amely a cég első bő tíz évét meghatározta, amikor is csak kis számú, drága járművet tudott piacra dobni. A cég most évi félmillió autónál tart, de az újabb és újabb típusok előrevetítik azt az időszakot, amikor a nagy, hagyományos gyárakhoz hasonlóan már akár az évi több milliót is elérheti a gyártás és értékesítés.

A részvény árfolyama már a jó harmadik negyedéves eredmény után szárnyalni kezdett, és mostani, 350 dollár fölötti árával már nem sokkal marad el a korábban elért legmagasabb szintektől. Akkor azonban még csak a spekuláció hajtotta a kurzust: nagyon sokan kételkedtek a cég sikerében, ezért shortolták a részvényt (az esésére játszottak), de miután az árfolyam nem gyengült, egyre drágábban voltak kénytelenek visszavásárolni a kölcsönkért részvényeket.

A kurzust immár a cég eredményei alakítják: a korábban extrém magasnak tekinthető árazás kezd fundamentálisan indokolt lenni, ha megelőlegezzük a cégnek az évi többmilliós gyártást, amely az autóiparban szokásos nyereséggel feltételezve bőséges profitot biztosít a cégnek és persze a részvényeseknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.