Az egészségügyi veszélyhelyzet világszerte óvatossá tette a vásárlókat. Az elsőként nyitó kínai piac tapasztalatai azt mutatják, hogy a fogyasztók szorongása a korlátozások feloldása után is megmarad – derül ki az EY nemzetközi kutatásából. A több mint 12 ezer fős felmérés rámutat, kik vesztették el a vevők bizalmát és miként segíthetnek rajtuk a digitális megoldások.
Kína lakossága térhetett vissza leghamarabb mindennapi tevékenységeihez az egészségügyi veszélyhelyzetet követően, a krízis hatása azonban nem múlt el nyomtalanul az országban. A kínai vásárlók majdnem fele (48 százaléka) úgy látja, hogy eddigi életmódja jelentősen meg fog változni. Hasonló arányban (49 százalékban) vannak azok is, akik szerint a történtek az értékrendjükön és az életszemléletükön is nyomot hagytak. Mindez arra utal, hogy a válsághelyzet alapjaiban változtatta meg a fogyasztói attitűdöket.
Az ország népessége a korlátozások megszűnése után, ha kisebb mértékben is, de rendkívül óvatos maradt. Közel kétharmaduk (64 százalék) a mozit, 61 százalékuk a bárokat és a szórakozóhelyeket továbbra is kerüli. A kínaiak ugyanakkor jóval nyugodtabban vásárolnak már az élelmiszerboltokban, mindössze 16 százalékuk aggódik emiatt. Ennek oka, hogy Kínában a kereskedők már biztonságosabbá tették üzleteiket a vevők számára.
Világszerte a válaszadók több mint fele (52 százalékuk) véli úgy, hogy megváltoznak a szokásai a jövőben az egészségügyi vészhelyzet hatására. Közülük hetven százalék tudatosabban figyel a higiéniára, hatvan százalék ritkábban, de egyszerre többet vásárol, 44 százalékuk az eddiginél többször intézi vásárlásait online. A megkérdezettek 62 százaléka kerüli a készpénzes fizetést. Több mint felük (59 százalékuk) használ inkább érintésmentes eszközöket és okostelefon-alkalmazásokat (54 százalékuk), 42 százalékuk pedig rendszeresen hitelkártyával fizet.