Eligazodni a mérőórák útvesztőjében

A szervezet közzétette a fogyasztók és a szolgáltatók közötti gyakori és jelentős problémákat, és ajánlásokat tett, hogyan kerülhetők el a nagyobb kellemetlenségek.

2019. 06. 07. 14:48
Bartik József
Budapest, 2013. január 8. Bartik József, a Magyar Posta kézbesítője egy villanyórát olvas le az egyik IX. kerületi, Toronyház utcai lakóházban 2013. január 8-án. A posta kézbesítői olvassák le januártól az Elmű-Émász csoporthoz tartozó villanyórákat. MTI Fotó: Kovács Tamás Fotó: MTI/Kovács Tamás
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem egyszerű átlátni a közműszolgáltatások szabályozását, ezért sokszor olyan, alapvetőnek tűnő kérdésekkel sincsenek tisztában a fogyasztók, mint hogy kinek a tulajdonát képezik az általuk használt közműórák, kinek a feladata a mérő állagmegóvása vagy hogy kit terhel az órák cseréjének felelőssége és költsége – vonta le a következtetést a Budapesti Békéltető Testület a hozzá érkező kérelmek alapján. A szervezet ezért közzétette a fogyasztók és a szolgáltatók közötti gyakori és jelentős problémákat, és ajánlásokat tett, hogyan kerülhetők el a nagyobb kellemetlenségek. Mivel a közüzemi szolgáltatásokat szinte mindenki igénybe veszi, a körültekintő fogyasztói magatartás kialakítása kulcsfontosságú – szögezte le a testület.

Ezzel azonos a véleménye a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatalnak (MEKH), amely 2016 tavasza és 2018 ősze között összesen hat információs füzetet jelentetett meg és helyezett el a szolgáltatók nagyobb ügyfélközpontjaiban, valamint a kormányhivatalokban. A Panasza van? Segítünk! című kiadványok részletes informá­ciót szolgáltatnak egyebek mellett az új közműóra igénylésétől az üzembe helyezésig tartó teendőkről, valamint arról, hogyan érdemes karban tartani, óvni a mérőórákat. A kiadványok ­online is letölthetők a hivatal honlapjáról, a mekh.hu/fogyasztovedelmi-kiadvanyok cím alatt.

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A legfontosabb alapelvek a békéltető testület és a MEKH tájékoztatásában is szerepelnek. Akár magától értetődő is lehet, mégis fel kell hívniuk a szervezeteknek a figyelmet arra, hogy a számlázás alapjául szolgáló mérést kizárólag hiteles mérőeszközzel lehet végezni. A hitelesség megőrzése érdekében az óránként legfeljebb hat köbméter teljesítményű gázórákat és a villanyórákat is tízévente kell cserélni. A fő vízmérők hitelességi ideje négy, a mellékmérőké nyolc év.

Nem egyszerű kérdés azonban, hogy a csere költségét ki állja. A gáz- és a villanyórák esetében ez a szolgáltató feladatát és költségét képezi, hiszen ezek az órák a vállalatok tulajdonában állnak. Kicsit más a helyzet a vízmérőkkel: míg a főmérők a szolgáltatók tulajdonát képezik, addig a mellékmérők a fogyasztókét, ezért azok hitelesítéséről és cseréjéről ők kötelesek gondoskodni, a saját költségükön. Bonyolítja a helyzetet, hogy akkor is a fogyasztó felel a mérőórák épségéért, ha az a szolgáltató tulajdonában áll. Ezért érdemes haladéktalanul bejelenteni a vállalatnak bármilyen sérülést vagy rendellenességet a gáz- vagy villanyórán, különben magas összegű kötbért követelhet a szolgáltató.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.