Kreatív megoldásokkal küzdenek a válság ellen a kisboltok

A házhoz szállítási szolgáltatás bevezetése enyhíthet a kisboltokra nehezedő nyomáson, ami az áruházláncok és az internetes kereskedelem felfutásával érezhető a legtörékenyebb piaci szereplőkön. Mára több kreatív megoldás mutat példát a megváltozott piaci viszonyok kiaknázására.

2020. 05. 12. 13:24
null
20200323 Dunaharaszti Koronavírus-járvány Melegétel-kiszállítás fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az már nem újdonság, hogy megváltoztak a vásárlási szokásaink a veszélyhelyzetben úgy az élelmiszerek, ahogy az iparcikkek területén, amihez valamennyi kereskedelmi szereplőnek alkalmazkodnia kell. Például a nyitva tartás, az árukészlet rugalmas alakításával, vagy a 65 év felettieknek meghatározott idősáv betartásával, továbbá a veszélyhelyzet idején felértékelődő kényelmi szolgáltatásokkal, ilyen az internetre terelt árukínálat elérhetősége vagy a házhoz szállítás, ami hosszabb távon is hasznot hozhat az iparág bármely területén.

Márciusban már látható volt, hogy az internetes kereskedelemben is erősen megugrott a napi értékesítés, míg a fogyasztási cikkek áruházaiban is tömegek fordultak meg – a hagyományos boltok éves összevetésben 12,7 százalékkal, míg az online üzletek a rendelések számában 15,9 százalékkal növelték részesedésüket. A digitalizált vásárlás egyre terjed: az első negyedévben már 9,9 millió rendelés érkezett belföldről az online üzletekbe.

Futárnál a bevásárlószatyor

A nagyobb áruházláncoknál már megszokott az online működés is, a a járvány megjelenése után jelentkező kereslettel azonban nehezen birkózott meg az eddigi logisztikai bázis, hosszúra nyúltak a rendelési idők, ezért a megnövekedett igényre válaszul több taxitársaság, illetve futárszolgálat állt rá a házhoz rendelt élelmiszerek boltból címre történő elszállítására.

– Az lehet a kisebb üzletek egyik esélye arra, hogy a válság nyertesivé váljanak, ha elérhetővé teszik ők is a házhoz szállítást – közölte az önálló kereskedelmi üzletekkel szerződő Wolt futárcég, amely az azonnali kiszállítás lehetőségével, applikáción történő rendeléssel hozná versenyképesebb helyzetbe a nagyobb beruházást nem vállaló, kevésbé tőkeerős boltokat. Budapesten például az éttermi kiszállítási díjakhoz hasonló áron vállalják a kisebb, élelmiszert és alkoholt árusító boltokban megrendelt termékek házhoz vitelét rövidebb vagy hosszabb távolságon.

Plázában vagy bérelt helyen

A túlélés érdekében bevezetett online árusításra a kisebb árukészletű kereskedőknek jó lehetőséget adnak a marketplace megoldások (például az Extreme Digital, eMAG, Mall.hu felületek), miközben sokan önállóan is belevágnak: nagy lendületet vett például a bérelhető megoldással indítható webáruházak (Shoprenter, Unas) számának növekedése is – derül ki a GKI Digital legutóbbi e-kereskedelmi kutatásából. Eközben a hagyományos üzletek választékát is átterelte a cégek nagy része az online térbe – ezeknek az újonnan alakult webáruházaknak egy része sikeres lesz a válság után is, míg mások megszűnnek a piackutatók szerint.

Okos megoldások

A kialakult helyzet olyan ötletek megvalósítását is ösztönözték, mint például a Bevasarlolista.com, amely lényegében elvégzi a vevő helyett a a bevásárlást, több helyről összegyűjtve a termékeket. Szintén érdekes kezdeményezés a Bobox.hu, ahol előre összeállított csomagokból lehet választani. Új belépő az élelmiszer-kiszállítási piacon a Bolt Food is, az április végén indult szolgáltatás segítségével a vásárlók készételt és friss élelmiszert is rendelhetnek a Bolt applikációjában. Kifejezetten a járvány által életre hívott megoldás továbbá a Dunakeszin létesített drive-in piac, amely az online megrendelés, a piaci termelőktől vásárolható friss áru és az érintésmentes bevásárlás előnyeit ötvözi.

Ezenkívül nagyon sok egyedi kezdeményezés indult: a könnyített jogszabályi feltételeknek köszönhetően országszerte egyéni vállalkozók, zöldségesek, kisboltosok indítottak élelmiszer kiszállítást változó lefedettséggel és feltételrendszerekkel, elsősorban a környékbeliek igényeit kielégítve.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.