Magyarország is felkerült az önvezető autózás térképére

Magyarország is tagja annak a harminc országnak, amely alkalmas az önvezető autózás tesztelésére.

Magyar Nemzet
2020. 08. 17. 12:40
null
Fotó: MTI/Varga György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KPMG elemzői harminc országot találtak alkalmasnak arra, hogy érdemben vizsgálják az önvezetési technológia befogadására való felkészültségüket. Magyarországnak az összesített ranglistán elért 25. helye azt jelenti, hogy a tempót ugyan nem mi diktáljuk, de fent vagyunk a térképen – olvasható a globális szolgáltatócég közleményében.

A KPMG idén is komplex kutatást végzett négy pillér mentén: szabályozói környezet, technológiai és innovációs környezet, infrastruktúra kialakítása, valamint fogyasztói hozzáállás. A legtöbb ország – 17 a tavaly is vizsgált 25-ből – növelte a pontszámát, viszont kiemelendő a távol-keleti régió előretörése: Dél-Korea a 12. helyről az előkelő 7. helyre ugrott, míg a szoros versenyben Szingapúr vette át az első helyet, Hollandiát szorítva maga mögé a második helyre. Az első ötbe még Norvégia, az USA és Finnország fért be, ez utóbbi nem mást, mint Svédországot utasítva maga mögé, ami azt is jelenti, hogy Észak-Európa a másik fontos bölcsője az autonóm közlekedésnek.

A zalaegerszegi tesztpálya alkalmas az önvezető autók tesztelésére

Fotó: MTI/Varga György

Magyarország idén a harminc vizsgált országból a 25. helyet kapta meg, míg 2019-ben 21. volt a 25-ből. Az önvezető autózás területén itthon nemcsak a Magyarországon jelen lévő autómárkák és beszállítóik aktívak – mint a Bosch, a Continental, a Knorr-Bremse vagy a ThyssenKrupp –, hanem számos független magyar intézmény és vállalkozás is. Már 2015 szeptemberében megalakult a RECAR Autonóm Jármű Kutató Központ a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (KJK) gondozásában, amelyhez csatlakozott a BME VIK, az ELTE IK és az MTA SZTAKI is.

Zalaegerszegen épült tesztpálya, ahol többek között egy Smart City Zone nevű városi szimulációs környezet ad lehetőséget az önvezető autók tesztelésére, valamint a kapcsolódó töltési és kommunikációs infrastruktúra fejlesztéseinek demonstrálására, köztük a Magyar Telekom és a T-Systems jóvoltából az 5G tesztelésére is. A zalaegerszegi tesztpálya unikális abból a szempontból is, hogy a kapcsolódó M76-os főút révén intelligens gyorsforgalmi szakaszt is kaphat a jövőben.

Az önvezetés terén említésre méltó országok térképére nemcsak a startupként induló rendszerfejlesztő, a fehér-zöld tesztautóival országszerte felbukkanó AImotive teszi fel Magyarországot, hanem az itt megtelepedő külföldi cégek kutatás-fejlesztési tevékenysége is. A Continental száz hardver- és szoftverszakembert alkalmazó kutatás-fejlesztési központot nyitott, a ThyssenKrupp önvezető kormányrendszereket fejleszt, míg a Knorr-Bremse autonóm teherjárművek, a Bosch pedig szenzorok fejlesztésével foglalkozik Magyarországon.

Nemcsak a német multik aktívak idehaza a K+F-ben, a Jaguar Land Rover is százfős tervezői irodát nyitott, a Vodafone pedig az Almotive-val és a holland Here Technologiesszal közösen a fizetést is intéző online parkolási rendszert fejleszt mélygarázsoknak. Ezek a példák is jól mutatják, hogy Magyarország elsősorban kínálati oldalon fog tudni becsatlakozni a járműipar és a telekommunikáció metszetét adó új technológiák fejlesztési helyszíneként, beszállítójaként. A felhasználói oldalon viszont nem várható, hogy húzóerőt képvisel a magyar piac.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.