Önvezető kamionok vonatoztak a sztrádán

A vártnál kevesebb üzemanyag-megtakarítást hoz ugyan, de a közúti áruforgalomban megvalósítható megoldás a szoros konvojba rendezett önvezető kamionok automatizált közlekedése.

Magyar Nemzet
2019. 05. 14. 15:24
Two trucks demonstrate "platooning" technology at the Navistar Proving Grounds in New Carlisle
Szűken egymás mögött haladva kevesebbet fogyasztanak Fotó: Jim Young Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vártnál kevesebb üzemanyag-megtakarítást hoz ugyan, de a közúti áruforgalomban megvalósítható megoldás a szoros konvojba rendezett önvezető kamionok automatizált közlekedése az MAN teherautógyár szerint.

Az MAN Truck & Bus haszongépjármű-gyártó vállalat, a német vasutak DB Schenker logisztikai leányvállalata, valamint a Fresenius műszaki főiskola a várt 8-10 százalék helyett mindössze 3-4 százalék üzemanyag-megtakarítást tudott elérni a kamionoknak vasúti szerelvényekhez hasonló, szoros konvojba rendezett haladásával végzett kísérletekkel.

Szűken egymás mögött haladva kevesebbet fogyasztanak
Fotó: Reuters

Az önvezető kamionokból összeállított, számítógép irányította konvoj, a „platooning” a közúti áruszállításban kaphat szerepet a jövőben.

A kísérleteket a németországi A9-es autópálya München és Nürnberg közötti forgalmas szakaszán végezték.

A konvoj élén haladó kamion fogyasztása 1,3 százalékkal csökkent, a mögötte haladó kamionoké pedig 3-4 százalékkal. Az üzemanyag-megtakarítás a légellenállás csökkenésének köszönhető – közölte az MTI.

A projekt résztvevői összességében eredményesnek ítélték meg a kísérleteket. Alexander Doll, a német vasutak áruszállítási és logisztikai igazgatója szerint a platooning megoldás a 2020-as évek közepétől kerülhet a közúti áruforgalomban gyakorlati alkalmazásba.

2017 szeptemberében már Magyarországon is teszteltek önvezető kamio­nokat. A Volvo Trucks közúti forgalomban próbált ki három járművet, amelyek ötven kilométert tettek meg az M1-es autópályán.

A biztonság miatt mindhárom kamion fülkéjében ült sofőr, de csak az elsőé vezetett. A másik két kamion vezeték nélküli kapcsolat segítségével követte az elsőt.

Az M76-os utat már olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen az önvezető járművek forgalmának lebonyolítására.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.