Rárepülne a Wizz Air a Lufthansa értékes jogaira

Szabaddá válnak a Lufthansa féltett leszállási jogai a német légi közlekedés fővárosában, Frankfurtban. A Wizz Airt és a Ryanairt is érdekli a slotok megvásárlása, de a mostaninál kedvezőbb ajánlatra várnak.

2020. 06. 05. 10:39
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Wizz Airt érdekli a frankfurti résidők megvásárlása, amelyekről a német Lufthansa az EU követelésére, az állami támogatás igénybe vétele feltételeként kénytelen lemondani – tette közzé a simpleflying.com. Váradi József, a cég vezérigazgatója a portál kérdésére azt válaszolta, hogy elvileg valóban érdekli a légitársaságot a frankfurti résidők megvásárlása, de úgymond kontextusba kell helyezni a dolgokat. Egyfelől a magyar menedzser szerint nincs arányban az EU által kiszabott büntetés a piac torzításával, amit a 9 milliárdos állami támogatás jelent. Váradi rámutatott, hogy a Lufthansa résidőinek csak két százalékát adja fel Frankfurtban és Münchenben, ez pedig nem segíti az egyenlő versenyfeltételek kialakítását. Mint ismert, az Európai Bizottság több tucat résidő, azaz leszállási jog megvonásához kötötte a német állam kilencmilliárdos segélycsomagjának a felhasználását. A Lufthansa vezetése nem volt hajlandó elfogadni a feltételeket, és még Angela Merkel kancellár is beavatkozott a vitába, méghozzá az EU-val szemben. Végül kompromisszum született: a Lufthansa lemond bizonyos résidőkről, de a bizottság ezek számát lényegesen csökkentette.

Családi ezüst

A frankfurti repülőtér Németország legnagyobb forgalmat bonyolító légikikötője, amelynek az üzleti szempontból legértékesebb slotjai csak igen ritkán kerülnek piacra. A jelenlegi rendkívüli helyzetben a feltörekvő diszkontok hozzájuthatnak a Lufthansa családi ezüstnek tartott leszállási jogaihoz. Ugyanakkor a légitársaságok jelentős része nincs abban a helyzetben, hogy bevásároljon, hiszen a koronavírus-járvány miatt hónapok óta alig van bevételük, és az államokhoz fordultak mentőcsomagokért. Kivételt jelent ebből a szempontból a két nagy fapados, a Ryanair és a Wizz Air. Utóbbi jelentős készpénzvagyont halmozott fel az elmúlt években, és Váradi József több alkalommal nyilatkozott róla, hogy a válság jó alkalmat jelent nekik benyomulni a felszabaduló piaci résekbe.

Most Váradi mégis óvatosan nyilatkozott, mondván a Wizz Airt csak akkor érdekelnék a Lufthansa résidői, ha hosszabb távon tervezhetnek Frankfurtban. Márpedig a Wizz a közelmúltban elhagyta a frankfurti repteret, mert ugyanis a reptérüzemeltető korábban a diszkontokat speciális díjkedvezményekkel vonzotta be, de ezek a kedvezmények tavasszal lejártak, és ezután a lila-magenta fapados eltávozott Frankfurtból. Így a Wizz Air csak akkor vásárolna a felszabadult résidőkből, ha a frankfurti reptérrel hosszú távon kiszámítható, kedvező megállapodásra tudna jutni – mondta a vezérigazgató.

Marad a Ryanair

A magyar gyökerű diszkonttal szemben a Ryanair az áremelkedés ellenére maradna a frankfurti repülőtéren. Az ír szolgáltató vezérigazgatója, Michael O’Leary márciusban azt mondta a Simple Flying-nek, hogy maradnak a német légi közlekedés fővárosában. Hozzátette azonban, hogy az esetleges bővítésről csak akkor gondolkodhatnak, ha a Boeing 737 MAX típusú gépek körüli műszaki probléma megoldódik, és a légitársaság flottája növekedni kezd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.