Tovább tart a Boeing vesszőfutása

Hibát hibára halmoznak a Boeingnél, a 737 Max gépek újabb szoftveres probléma miatt a földön maradnak. Eközben az Airbus keskeny tör­zsű, alacsony költségű, ám inter­kontinentális feladatokra alkalmas repülője felforgathatja a piacot.

2019. 06. 28. 11:30
View of one of two Rolls Royce Trent 1000 engines of Boeing 787 Dreamliner during media tour of the aircraft ahead of the Singapore Airshow in Singapore
A próbautakon ismét hibát találtak a gyártónál, amely kénytelen lesz kijavítani a szoftvereket Fotó: Edgar Su Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb lehetséges hibát találtak a ­Boeing 737 Max típusú repülőgépeken – jelentette be az amerikai repülésbiztonsági hivatal (FAA). Részleteket nem hozott nyilvánosságra az FAA, csupán annyit közölt, hogy szoftverhibáról van szó. A szövetségi hivatal felszólította a repülőgépgyárat a hiba kiküszöbölésére. Amerikai lapértesülések szerint a hibára először a múlt heti ­szimulációs teszteken derült fény, majd a pilóták ezt a próbarepülések során is megerősítették. Az FAA jelentéséből azonban nem egyértelmű, hogy vajon az eredeti hiba maradt-e meg, vagy annak kijavítása után keletkezett újabb probléma a szoftverben – ismertette az MTI.

A The Wall Street Journal című lap magukat megnevezni nem kívánó bennfenteseket idézve arról írt, hogy a ­Boeing szakemberei most szoftvermódosítással próbálkoznak, de azt is elképzelhetőnek tartják, hogy teljes cserére lesz szükség. Az FAA szóvivője szerint a hivatal szorosan figyelemmel kíséri a Boeingnél zajló munkafázisokat, de egyelőre nem tud semmiféle konkrét határidőt megjelölni az érintett géptípusok újbóli forgalomba állítására. Emiatt a Boeing biztosan nem hajthatja végre a korábban tervezett hatósági tesztrepülést ­július 8-a előtt, amely után az FAA még két vagy három hétig vizsgálja majd az eredményeket, mielőtt feloldaná a típus globális repülési tilalmát. Múlt hónapban az FAA még azzal számolt, hogy mindez júniusban megtörténhet. A Boeing vezérigazgatója, Dennis Muilenburg korábbi nyilatkozata szerint továbbra is bizakodik abban, hogy a nyár végére visszaállhat a forgalomba a március közepe óta földre parancsolt 737 Max típus.

A próbautakon ismét hibát találtak a gyártónál, amely kénytelen lesz kijavítani a szoftvereket
Fotó: Reuters

Mint emlékezetes, a típus robotpilóta-funkciójának hibája miatt a Boeing két 737 Max típusú gépe zuhant le. Az egyik az etióp légitársaságé volt, amely az etióp fővárosból szállt fel, majd zuhant le március elején, a másik az indonéz Lion Air légitársaság flottájához tartozott, és tavaly októberben zuhant le. A két katasztrófa együttesen 346 halálos áldozatot követelt. Március közepén a 737 Max gépeket kivonták a forgalomból és megkezdődtek a vizsgálatok. A Max a Boeing legnagyobb számban értékesített keskeny törzsű gépe, amelyet kontinenseken belüli, 2-3 órás repülésekre fejlesztettek ki. A típus földre parancsolása után számos légitársaság volt kénytelen járatokat törölni, közülük többen pert helyeztek kilátásba, mint ahogy perelnek egyes áldozatok családtagjai és a Boeing-pilóták is. A cég nem kapott rendelést a típusra a balesetek óta, kivéve egyetlen nagy tételt, amelynek valódiságáról megoszlanak a vélemények.

A Boeing gondjait fokozza, hogy legnagyobb vetélytársa, az európai Airbus valódi csodafegyvert mutatott be a közelmúltban lezajlott párizsi Air ­Show-n. Az A321XLR a leghatékonyabb keskeny törzsű Neo változata, amely valójában csak a hajtóműben, illetve ennek révén a hatótávolságban különbözik attól. Az A321neo 5950 kilométert képes egy tankolással megtenni, míg ugyanez az adat az XLR esetében 8700 kilométer. Ezzel a hatótávval már ki lehet lépni a kontinensről, Közép-Európából el lehet érni az USA keleti partjait, Ázsiá­ban pedig akár egy bangkoki út is belefér. Ráadásul mindezt úgy, hogy a jelenleg ezeken az útvonalakon használt széles törzsű repülőgépek üzemeltetési költségeinek akár felét meg lehet takarítani. Ez már olyan léptékű különbség, ami azt ígéri, hogy a fapados légitársaságok olcsó jegyei megjelenhetnek ebben a szegmensben. A nemzetközi sajtóban emiatt tartják a légiipart fenekestül felforgató típusnak az XLR-t.

Az említett párizsi szakkiállításon összesen 826 repülőgépről kötöttek üzletet, ebből 348-at az Airbus, míg a Boeing 232-t adott el. Az Airbusok között volt az az 50 XLR, amit az Indigo Partners, a Wizz Air tulajdonosa vett meg három légitársasága számára. A Wizz Air 20 légijárművet kapott, és később még 10-zel egészítheti ki a flottáját.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.