Tovább tesztelik a magyar elektromos repülőgépet

Folytatja elektromos repülőgépe fejlesztését a pécsi Magnus Aircraft – erősítette meg kérdésünkre a cég, amelynek gyártóüzeme jelenleg is épül, és a nyár második felére elkészül az újabb üzemrész. A lapunk által megkérdezett igaz­ságügyi szakértő szerint az elektromos meghajtás előtt nagy jövő áll, azonban a közzétett hatósági vizsgálati anyagok alapján nem állapítható meg, pontosan mi vezetett a tesztrepülő lezuhanásához.

2019. 04. 30. 15:36
null
Akkumulátort cserélnek Magnus elektromos gépén egy hazai bemutatón Fotó: MTI/Ujvári Sándor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hivatalos vizsgálati eredmények tükrében a Magnus Aircraft Zrt. folytatja az eFusion további fejlesztési munkálatait – közölte lapunk kérdésére a repülőgép-építő. Mint ismert, tavaly május 31-én, tesztrepülés közben zuhant le a cég műanyag testű gépe a pécs-pogányi repülőtér közelében. A járműben utazó 61 éves és 42 éves pilóta a helyszínen meghalt. Az elektromos repülőgép 10 óra körül szállt fel, megtett két kört, majd a repülőtértől körülbelül másfél kilométerre, az 58-as út keleti felén kukoricaföldre zuhant.

A pécs-pogányi repülőtér szomszédságában a baleset előtti napon tartották a Magnus Aircraft Zrt. repülőgépgyárának bokrétaünnepét. Az eseményen az épülő összeszerelő üzem legmagasabb pontjára kitűzött bokréta fölött a cég által gyártott két repülőgép is átrepült. Nem műszaki vagy szerkezeti meghibásodás okozta a pécs-pogányi repülőtér közelében tavaly május végén történt, két halálos áldozatot követelő légi balesetet – tájékoztatta lapunkat a Magnus Aircraft Zrt.

A balesetet szenvedő gépet fejlesztő cég szerint a pécsi rendőrkapitányság a légi közlekedés gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésének gyanúja miatt indított büntetőeljárást megszüntette. A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság ezt megerősítette, hozzátéve, hogy a nyomozást az elkövető halálára való tekintettel 2018. november 12-én megszüntették.

A Magnus lapunknak küldött közleményében idézte a rendőrségi határozatot, amely szerint a jármű lezuhanása egy túldöntött jobb fordulatban történő átesés következménye, amihez a pilóta vezetéstechnikai hibája vezetett. Motorleállás, műszaki vagy szerkezeti meghibásodás nem volt. Nem megfelelő súlyponthelyzetre, túlterhelésre utaló adat nem merült fel – idézték a rendőrségi határozatot, amely szerint a kormány működésével kapcsolatos rendellenesség szintén nem volt megállapítható.

A vészhelyzet kialakulásában szerepet játszhatott a parancsnok pilóta megkésett reakciója és a repülőgép nem elegendő repülési magassága is – olvasható a határozatrészben. A tavaly augusztusban elkészült előzetes hatósági jelentés szerint sem volt jele annak, hogy a gép meghibásodása okozta volna a tragédiát, mint ahogy arra sincs bizonyíték, hogy a pilóták cselekvőképességét egészségügyi probléma akadályozta volna.

A prototípus lezuhanásával kapcsolatban nagy a valószínűsége, hogy ahhoz az elektromos hajtásnak nem volt köze, azaz a lezuhanás okával nincs ok-okozati összefüggésben az elektromos hajtás – közölte a Magyar Nemzet kérdésére Madas László (aeroexpert.hu) légügyi igazságügyi szakértő. A szakember szerint a feladatot, a pilóták jogosultságát és szakmai képzettségét, gyakorlatát és a kísérleti repülések folyamatos hatósági felügyeletének kérdéskörét kellene vizsgálni mélyebben és részletesebben.

Akkumulátort cserélnek az eFusion gépen egy hazai bemutatón

Az elektromos repülés jelentős fejlődés előtt áll, és a kisgépes repülésben már akadt egy repülőiskola (ATO), amelyik elektromosra cserélte a gépparkját. A szakértő úgy vélte, hogy bár a repülési idő egyelőre még korlátozott, de az akkumulátortechnológia rohamos fejlődésével számottevően növekedni fog, és belátható időn belül a regionális repülőgépekre már kerülhetnek elektromos hajtóművek. Éppen ezért a kisgépes világban számos elektromos kísérlet zajlik, így a pécsi cégnek nem jött jól a program megtorpanása a katasztrófa miatt. Mindamellett a gyárban van potenciál: egyrészt a dugattyús motoros modell fejlesztése és gyártása továbbra is folyik, valamint az elektromos modell fejlesztése is folytatódik – ismertette Madas László.

A cég folytatja az építkezést: a nyár második felére elkészül a Magnus Aircraft Zrt. pécs-pogányi repülőgépgyárát is kiszolgáló, több mint ötezer négyzetméteres kompozitelem-gyártó üzeme – közölte a cég vezetősége. A Magnus 1900 négyzetméteres összeszerelő üzeme és 300 négyzetméteres irodahelyisége mintegy hárommilliárd forintos beruházással épült fel.

A létesítményrészben tavaly október végén indult el a termelés. Figura Zsolt beruházásért felelős operatív igazgató kiemelte, hogy az épülő kompozitelem-gyártó üzem a már működő repülőgépgyártó egységet fogja majd kiszolgálni. Évente 200-220 kompozit repülőgéptest gyártását tervezik, a létesítmény további 60-70 alkalmazottnak ad majd munkát – tette hozzá. A mintegy kétmilliárd forint értékű fejlesztés februárban indult, a tervek szerint a nyár második felében kezdődik a próbaüzem. Október óta hét repülőgépet gyártottak le az üzemrészben, amelyben évente 90 repülőgép összeszerelését tervezik.

A Magnus Aircraft a világon először fejlesztett ki kompozit anyagokból készülő kétüléses repülőgépet, amely műrepülésre alkalmas. A magyar kormány az összesen 5,16 milliárd forintos beruházással felépülő létesítmény kialakításához kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít. A cég 2017-ben több mint 150 millió, tavaly több mint 300 millió forint nettó árbevételt ért el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.