időjárás -7°C Timót 2022. January 24.
logo

Káoszba fulladt az uniós Covid-igazolványok rendszere

Dócza Edith Krisztina
2021.07.01. 06:25
Káoszba fulladt az uniós Covid-igazolványok rendszere

Az Európai Bizottság március 17-én terjesztett elő jogalkotási javaslatot az uniós Covid-igazolvány közös kereteinek létrehozásáról. Az igazolás életbe léptetési dátumát július elsejére tűzték ki, azonban korántsem tűnik úgy, hogy minden tagállam teljes mértékben készen állna az új rendszer felállítására és elindítására. Sajtóértesülések szerint hat ország nem készült el a digitális fejlesztéssel, Görögország például teljesen leállította azokat, noha a dél-európai állam bevételeinek jelentős része éppen a turizmusból származik.

Ma lépett életbe az egész Európai Unióra kiterjedő Covid-igazolványok alkalmazása, azonban számos ország technikailag még nem áll készen a zökkenőmentes utazás biztosítására. Brüsszel a nemzeti hatóságok kezébe adta az igazolványok kiállításával kapcsolatos döntéseket, viszont sajtóértesülések szerint sok helyen teljes káoszba fulladt a rendszer kialakítása, melynek forgatókönyvét az elmúlt hónapokban folyamatosan módosították. Az új rendszer értelmében a mai naptól minden tagállamnak el kell fogadnia a papíralapú igazolásokat, melyekre összesen három darab QR-kód kerülhet, ezek leolvasásával a hatóságok olyan információkhoz juthatnak hozzá, hogy az érintett személy átesett-e a betegségen, kapott-e oltást és van-e negatív PCR- vagy antigéntesztje. Lapunk azonban úgy értesült, a német hatóságok például a betegségen átesetteknél továbbra is ragaszkodni fognak a negatív PCR-tesztek meglétéhez a beutazás során.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke március 17-én jelentette be, jogalkotási javaslatot terjesztett elő az uniós Covid-igazolvány létrehozásáról
Fotó: MTI/EPA/AFP/John Thys

A Magyar Nemzet megkeresésére a Koronavírus Sajtóközpont közölte: „Magyarország, miután elsőként vezette be a védettségi igazolványt és az oltást igazoló applikációt, július elsejétől bevezeti az uniós védettségi igazolás bemutatásához szükséges fejlesztéseket is.” A szervezet hozzátette: „A részletekről hamarosan tájékoztatják a lakosságot.”

Eközben minden jel arra utal, hazánk készen áll a papíralapú és az elektronikus Covid-igazolványok elfogadására és kiállítására.

Arról, hogy a magyar állampolgárok hogyan juthatnak majd hozzá az okmányokhoz, egyelőre nem közöltek információkat. Az elmúlt hónapokban egyébként már több államban megkezdődött az uniós okmányok kiállítása, ez idáig azonban csak tesztüzemben működtek. Elsőként Csehország, Dánia, Németország, Görögország, Horvátország és Lengyelország állított ki ilyen jellegű dokumentumokat június elején.

Az Európai Bizottság oldala szerint az ingyenesen elérhető igazolványt azok a személyek kaphatják meg digitális vagy papíralapon, akik kaptak koronavírus elleni oltást, negatív teszteredménnyel rendelkeznek vagy felgyógyultak a betegségből.

https://twitter.com/firstpost/status/1410275143985807368

Az okmányt nemzeti és angol nyelven is kiállítják, a weboldal tájékoztatása szerint a dokumentumot a tesztközpontok vagy az egészségügyi hatóságok állíthatják ki, de akár közvetlenül az e-egészségügyi portálon keresztül is kiváltható lehet. A digitális változatot pedig mobil eszközön lehet majd tárolni.

A honlapon megtalálható információk továbbá arra is utalnak, hogy ha egy tagállam a ma kezdődő és augusztus 12-ig – más források szerint augusztus 15-ig – tartó bevezetési időszak alatt még nem áll készen arra, hogy állampolgárai számára kiállítsa az új igazolványt, ebben az intervallumban még használhat más formátumú tanúsítványt, amelyet a többi tagállamnak el kell fogadnia. Brüsszel azzal a céllal kívánta létrehozni az igazolványt, hogy lehetővé tegye a zökkenőmentes utazást a tömbön belül, amire bő egy éve nincs lehetőségük a polgároknak.

Az európai légitársaságok azonban arra figyelmeztetnek, hogy az uniós Covid-igazolványok káoszt okozhatnak a repülőtereken, ugyanis ezek ellenőrzése miatt továbbra sem lesz zökkenőmentes az utazás, különösen az utasforgalom várható növekedése miatt. Az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa, az Airlines for Europe, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség és az Európai Régiók Légitársaságainak Szövetsége Brüsszelnek címzett levelében arra mutatnak rá, hogy az igazolványok folyamatos ellenőrzései és az ezekhez szükséges, speciális QR-kód-leolvasó eszközök hiánya hosszú sorokat és megnövekedett várakozási időt okozhat.