Csaknem félmillió magyar menekült el Erdélyből a trianoni békeszerződés körüli években. Elkergették őket a románok (a novellában oláhoknak hívják őket), menniük kellett. Babits Mihály 1919-es A repülő falu című írása a menekülő emberekről emlékezik meg egészen elképesztő, sokszor szürreális elemeket is tartalmazó fordulatokkal. Babits szerint a bornak biztosan van lelke, de ez már az emberről nem olyan biztosan mondható el. Írása szépen bemutatja, hogy nemcsak a népieknek, hanem a nyugatosoknak (Babits nemcsak szerzője, de a 30-as évektől szerkesztője is volt a Nyugatnak) is fájt az elcsatolt országrészek elvesztése.
Mindenkinek feldolgozhatatlan seb maradt Trianon.
Gyarmati-Paor Zoltán merész vállalkozásba kezdett, amikor úgy döntött, hogy filmre viszi egy haldokló gyermek útját, álmát, a menekülés lélektanát, azt a létállapotot, amely arról szól, hogy ott kell hagyni mindent, tárgyakat, emlékeket, gyerekkort. És menni kell, mert azt mondják, hogy nincsen más lehetőség, miközben az ember azt gondolja, hogy egy jobb, tisztességesebb világban, amely a keresztény Európa eszmeiségére épül, van más lehetőség. A szeretet világában nem kell menni. A vetítés utáni beszélgetésen a filmrendező elmondta, hogy a haldokló kisfiút a saját gyermeke játszotta. – Akkor értette meg a kisfiam, hogy miről van szó, amikor megkérdezte, hogy a játékaikat se vihették-e magukkal az emberek – mondta Gyarmati-Paor Zoltán elcsukló hangon.
Döbbenetes volt a csönd a díszbemutató után. A film betalált a nézők lelkébe, és ez nagyon nagy dolog egy elsőfilmes fiatal rendezőtől. Mert jó filmet sokan tudnak csinálni, de olyat, ami lélektől lélekig hatol, már sokkal kevesebbet.
Kell tudni ugyanis ehhez némi dramaturgiai trükköt, de legfőképpen kegyelmi állapotban kell forgatni. Gyarmati-Paor Zoltán nemcsak az Erdélyből menekülő ember figuráját rajzolta meg tűpontosan, hanem Babits Mihályét is. Sinkovits-Vitay András jól érzékelteti, hogy bár az Erdélyből elüldözött ember pontosan tudja, mi a valóság, amelyben él, de egy álomvilágba menekült, mert különben feldolgozhatatlan, hogy gyermeke halálát az az őrült Európa okozta, amelyben demarkációs vonalak vannak, nem pedig emberek. Amelyben állati ösztönök uralkodhatnak, és amelyből a szeretet és az alázat – úgy tűnik – kihalófélben van.