A Gigi Simeoni által írott és rajzolt képregény eredetileg 2007-ben látott napvilágot Olaszországban, több folytatásban, majd 2022-ben egy kötetben is. E csaknem háromszáz oldalas, gyűjteményes kiadás jutott el hozzánk, és már az előszava igyekszik felkészíteni a magyar olvasót arra, milyen alkotással van dolga: A szemek és a sötétség […] az értelem fényét sugárzó szemet állítja szembe a halál jéghideg sötétségével.
Ezek után elkezdődik a három részre tagolt, 1907-ben és 1908-ban játszódó történet. Az első rész – melynek mottója R. L. Stevenson Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete című regényéből származik – egy Alessandro Simonetti nevű festőművészt mutat be. A harmincas éveinek elején járó fiatalembert környezete konvencionális portrék készítőjeként könyvelte el, ám ő titokban az avantgárd irányzatokkal rokonszenvezik, és mindennél jobban vágyik arra, hogy megtalálja saját útját. Aztán menyasszonya, Luisa súlyos balesetet szenved, és mielőtt a lányból eltávozna az élet, észrevesz valamit a szemében…

A harmadik rész főszereplője Matteo de Vitalis felügyelő, aki tudományos módszerekkel kíván rá bizonyítékot szerezni, kinek a számlájára írható a mind nagyobb port felverő gyilkosságsorozat. Ehhez persze a rendőri középvezetést jellemző, maradi szemlélettel, és a testület külsőségekre – például a társadalmi befolyásra és elismertségre – túlságosan sokat adó működésmódjával is meg kell küzdenie. E harc tétjét a mottóul választott idézet is érzékelteti: a sorok Jules Henri Poincaré matematikus és filozófus Tudomány és hipotézis című, 1901-ben megjelent tudományelméleti munkájából származnak.

Talán ennyiből is kitűnik, hogy A szemek és a sötétség elsősorban az érettebb korosztályt megcélzó, ambiciózus mű. Krimiszála ugyanakkor nem igazán izgalmas, több okból sem. Ennek elsődleges oka: a tettes végig az olvasó szeme láttára cselekszik, a befogadó tehát a kezdet kezdetétől tisztában van a kilétével. Ráadásul a történetben rendre előbukkannak az innen-onnan már ismert, közhelyessé koptatott fordulatok.